Nyheter: Honda Civic Type R
Av David K Andersen
Nye Civic Type R skal være minst like rå som forgjengeren, men nytt kjøremodus vil gjøre den enklere å leve med.
Grunnlaget blir neppe bedre. Utgående modell har kanskje ikke levd lenge, men den har levert desto mer. Verdens råeste forhjulstrekker rett og slett. Men så dukker det jo opp en helt ny generasjon Civic, og da må R-versjon følge på.
Vi har allerede prøvekjørt nye Civic og det er liten tvil om at grunnlaget for en vellykket råtass-versjon er godt. Bilen viser nemlig særdeles imponerende takter for den bilinteresserte (les prøvekjøringen her).
Her kan du lese full test av forrige Honda Civic Type R
Motoren er den samme som før men får bittelitt mer futt - 320 hestekrefter og 400 Newtonmeter. Honda sier også at de har jobbet med motorstyringen for å oppnå bedre gassrespons.
Girkassen er fortsatt manuell (tusen takk for det), og nå får den såkalt rev matching. Det betyr at når du girer, for eksempel ned, matches motorturtallet når du slipper ut clutchen. Heel and toe, hvor du selv gjør dette ved å blippe gasspedalen mens du bremser ved å trykke på begge pedalene samtidig med høyrefoten, er ikke lenger er nødvendig.
Karosseriet er 38 prosent stivere enn tidligere og hjulopphenget foran har fått annen innfesting enn standardmodellen. Det gjør at hjulgeometrien endrer seg, dette for å motvirke at alle kreftene som skal ned i asfalten via forhjulene ikke påvirker styring og retningsstabilitet for mye.
Bak brukes standardmodellens multilink-oppheng, men alle komponentene er kraftigere.
En av de store nyhetene er at kjøreprogramvelgeren, som før bare hadde "vanlig" og +R å velge mellom, nå også kommer med en Comfort-setting. Det er bra, for på forrige modell tilsvarte vanlig beinhard og +R et slags Ninja-level.
Jeg regner med Comfort-stilling på demperne vil gjøre hverdagen betydelig hyggeligere, mens Sport blir perfekt for aktiv kjøring på vei. +R, altså Ninja-programmet, vil være perfekt for bane.
Bane er forresten essensielt. Honda tok jo Nürburgring-rekorden for forhjulstrekkere med forrige modell. Nå er det meningen denne skal ta den tilbake fra VW Golf GTI Clubsport S. Vi venter i spenning.
Det går noen rykter om at denne nye Type Ren kommer til å bli snillere enn forgjengeren, som allerede har rukket å bli en legende. Selv er jeg ikke så sikker på det. Honda har for vane å ville være "værst", og det tviler jeg på de har tenkt å la gå med denne nye modellen.
Produksjonen starter i sommer, så vi finner nok ut av den saken om ikke så altfor lenge. Hva prisen blir i Norge vet vi ikke, men jeg tipper den faktisk kan komme ned i halvmillionen. Norske avgifter har endret seg litt nå og burde passe bilen noe bedre. Dessuten er dette i motsetning til forgjengeren en modell som skal selges over store deler av verden. Det betyr større antall og dermed kanskje noe gunstigere pris.
Nye Civic Type R skal være minst like rå som forgjengeren, men nytt kjøremodus vil gjøre den enklere å leve med.
Grunnlaget blir neppe bedre. Utgående modell har kanskje ikke levd lenge, men den har levert desto mer. Verdens råeste forhjulstrekker rett og slett. Men så dukker det jo opp en helt ny generasjon Civic, og da må R-versjon følge på.
Vi har allerede prøvekjørt nye Civic og det er liten tvil om at grunnlaget for en vellykket råtass-versjon er godt. Bilen viser nemlig særdeles imponerende takter for den bilinteresserte (les prøvekjøringen her).
Her kan du lese full test av forrige Honda Civic Type R
Motoren er den samme som før men får bittelitt mer futt - 320 hestekrefter og 400 Newtonmeter. Honda sier også at de har jobbet med motorstyringen for å oppnå bedre gassrespons.
Girkassen er fortsatt manuell (tusen takk for det), og nå får den såkalt rev matching. Det betyr at når du girer, for eksempel ned, matches motorturtallet når du slipper ut clutchen. Heel and toe, hvor du selv gjør dette ved å blippe gasspedalen mens du bremser ved å trykke på begge pedalene samtidig med høyrefoten, er ikke lenger er nødvendig.
Karosseriet er 38 prosent stivere enn tidligere og hjulopphenget foran har fått annen innfesting enn standardmodellen. Det gjør at hjulgeometrien endrer seg, dette for å motvirke at alle kreftene som skal ned i asfalten via forhjulene ikke påvirker styring og retningsstabilitet for mye.
Bak brukes standardmodellens multilink-oppheng, men alle komponentene er kraftigere.
En av de store nyhetene er at kjøreprogramvelgeren, som før bare hadde "vanlig" og +R å velge mellom, nå også kommer med en Comfort-setting. Det er bra, for på forrige modell tilsvarte vanlig beinhard og +R et slags Ninja-level.
Jeg regner med Comfort-stilling på demperne vil gjøre hverdagen betydelig hyggeligere, mens Sport blir perfekt for aktiv kjøring på vei. +R, altså Ninja-programmet, vil være perfekt for bane.
Bane er forresten essensielt. Honda tok jo Nürburgring-rekorden for forhjulstrekkere med forrige modell. Nå er det meningen denne skal ta den tilbake fra VW Golf GTI Clubsport S. Vi venter i spenning.
Det går noen rykter om at denne nye Type Ren kommer til å bli snillere enn forgjengeren, som allerede har rukket å bli en legende. Selv er jeg ikke så sikker på det. Honda har for vane å ville være "værst", og det tviler jeg på de har tenkt å la gå med denne nye modellen.
Produksjonen starter i sommer, så vi finner nok ut av den saken om ikke så altfor lenge. Hva prisen blir i Norge vet vi ikke, men jeg tipper den faktisk kan komme ned i halvmillionen. Norske avgifter har endret seg litt nå og burde passe bilen noe bedre. Dessuten er dette i motsetning til forgjengeren en modell som skal selges over store deler av verden. Det betyr større antall og dermed kanskje noe gunstigere pris.
0 Response to "Nyheter: Honda Civic Type R"
Post a Comment