Nyheter Genéve: Audi RS5 Coupé
Av David K Andersen
Nye RS5 er første modell fra Audi Sport med det nye RS-formspråket. Og den har en helt ny V6 biturbo på 450 hestekrefter.
Teppet ble dratt av den nye modellen under første pressedag på Genéve-utstillingen, og til Norge kommer den allerede til sommeren.
- Nye RS5 Coupé er RS-modellenes gran turismo fra Audi Sport. Bilen kombinerer høye ytelser med elegant utseende og komfort tilpasset hverdagskjøring. Bilens V6 biturbo-motor er helt nyutviklet, yter vesentlig mer og er mer effektiv enn tidligere modeller, sier Stephan Winkelmann, sjef for Audi Sport gmbh.
Det er med andre ord ut med V8 og inn med turbo V6 - ikke uventet. Effekten er den samme som i forrige modell, men dreiemomentet får seg en skikkelig boost, opp fra til 430 til 600 Nm. Audi sier turbomaskinen er helt nyutviklet. Den er på 2,9 liter og topp-momentet leveres fra 1 900 til 6 000 o/min. La oss tippe bilen er rimelig kjørbar...
Audi lover forresten rå lyd, eller fantastisk RS-lyd, som de sier. 0-100 km/t går unna på 3,9 sekunder. Det er vesentlig raskere enn den forrige modellens 4,5. Drivstofføkonomien, for den som måtte bry seg, er naturligvis forbedret og ender på 0,87 liter pr mil. CO2-utslippet havner på 197 g/km.
Bilen er for øvrig 60 lettere enn den gamle, og om du er av typen som tar ting litt ekstra seriøst, kan du bestille den med karbon-tak.
Girkassen er samme 8-trinns automat vi kjenner fra blant annet S5 og den er optimalisert mot quattro-systemet som leverer 40 prosent av kreftene foran og resten bak. Audi sier de tilbyr valgfri bakre sportsdifferensial. Vi hadde nok takket ja til den.
Innvendig er det ikke uventet materialvalgene som hovedsakelig skiller bilen fra snillere småsøsken, men det er ok - vi liker det vi ser på bildet under.
Utseendet er ikke voldsomt overraskende, men jeg synes nye A5 Coupé håndterer RS-overhalingen meget bra. Designerne skal ha hentet inspirasjon fra den legendariske IMSA-bilen 90 quattro GTO. Store luftinntak og bred singelframe-grill er noen av kjennetegnene, men som alle vet er de 15 mm bredere skjermene med tilhørende bredere sporvidde det viktigste elementet i å gjøre en RS så fet en RS skal være. Det gjelder i høyeste grad også her.
- Over 13 000 modeller av Audi RS5 Coupé har blitt solgt på verdensbasis siden 2010. Vi har stor tro på den nye modellen, og merker allerede interessen for denne bilen i vårt marked. Salget av Audi Sport-modeller har vært økende i Norge den siste tiden, og med nye RS5 Coupé på plass tror vi det vil ta seg opp enda et hakk, sier sjef for Audi Norge, Harald Edvardsen-Eibak.
Nye RS5 er første modell fra Audi Sport med det nye RS-formspråket. Og den har en helt ny V6 biturbo på 450 hestekrefter.
Teppet ble dratt av den nye modellen under første pressedag på Genéve-utstillingen, og til Norge kommer den allerede til sommeren.
- Nye RS5 Coupé er RS-modellenes gran turismo fra Audi Sport. Bilen kombinerer høye ytelser med elegant utseende og komfort tilpasset hverdagskjøring. Bilens V6 biturbo-motor er helt nyutviklet, yter vesentlig mer og er mer effektiv enn tidligere modeller, sier Stephan Winkelmann, sjef for Audi Sport gmbh.
Det er med andre ord ut med V8 og inn med turbo V6 - ikke uventet. Effekten er den samme som i forrige modell, men dreiemomentet får seg en skikkelig boost, opp fra til 430 til 600 Nm. Audi sier turbomaskinen er helt nyutviklet. Den er på 2,9 liter og topp-momentet leveres fra 1 900 til 6 000 o/min. La oss tippe bilen er rimelig kjørbar...
Audi lover forresten rå lyd, eller fantastisk RS-lyd, som de sier. 0-100 km/t går unna på 3,9 sekunder. Det er vesentlig raskere enn den forrige modellens 4,5. Drivstofføkonomien, for den som måtte bry seg, er naturligvis forbedret og ender på 0,87 liter pr mil. CO2-utslippet havner på 197 g/km.
Bilen er for øvrig 60 lettere enn den gamle, og om du er av typen som tar ting litt ekstra seriøst, kan du bestille den med karbon-tak.
Girkassen er samme 8-trinns automat vi kjenner fra blant annet S5 og den er optimalisert mot quattro-systemet som leverer 40 prosent av kreftene foran og resten bak. Audi sier de tilbyr valgfri bakre sportsdifferensial. Vi hadde nok takket ja til den.
Innvendig er det ikke uventet materialvalgene som hovedsakelig skiller bilen fra snillere småsøsken, men det er ok - vi liker det vi ser på bildet under.
Utseendet er ikke voldsomt overraskende, men jeg synes nye A5 Coupé håndterer RS-overhalingen meget bra. Designerne skal ha hentet inspirasjon fra den legendariske IMSA-bilen 90 quattro GTO. Store luftinntak og bred singelframe-grill er noen av kjennetegnene, men som alle vet er de 15 mm bredere skjermene med tilhørende bredere sporvidde det viktigste elementet i å gjøre en RS så fet en RS skal være. Det gjelder i høyeste grad også her.
- Over 13 000 modeller av Audi RS5 Coupé har blitt solgt på verdensbasis siden 2010. Vi har stor tro på den nye modellen, og merker allerede interessen for denne bilen i vårt marked. Salget av Audi Sport-modeller har vært økende i Norge den siste tiden, og med nye RS5 Coupé på plass tror vi det vil ta seg opp enda et hakk, sier sjef for Audi Norge, Harald Edvardsen-Eibak.
0 Response to "Nyheter Genéve: Audi RS5 Coupé"
Post a Comment