Test: Volkswagen 4Motion

Tekst og foto: Glenn Michael Solberg


Volkswagen har med 4Motion vært blant de beste på firehjulsdrift on demand en god stund. Ved hjelp av idylliske isbaneforhold på Golsfjellet skal jeg lære systemet bedre å kjenne.

For å få størst mulig kontrast til det velrenomerte 4Motion-systemet, velger jeg å kjøre min krokanhvite Toyota Hiace fra Kirkenær i Hedmark og opp til Golsfjellet, en strekning på nærmere 30 mil. Bilen byr på høyt støynivå, ingen kjørekomfort, bakhjulstrekk, piggfrie vinterdekk og uventede sladder på glatte vinterveier. Her får jeg altså det meste en ny Volkswagen ikke har.


Sliten etter fire timer i en blikkboks
Men nok om min fantastiske bil. Når jeg ankommer Golsfjell Fjellstue, blir jeg møtt av eier Knut Arne Svang, som er bil- og motorsportentusiast. Han har nettopp hengt opp en formelbil på veggen ute ved parkeringsplassen, og det var her Petter Solberg giftet seg. De har også et eget rom som kalles «rallyloftet», med utstilling av premier, kjøredresser, bilder og lignende fra Henning og Petter Solberg. Golsfjell Fjellstue har i årrekke drevet profesjonelt med fartsfylte opplevelser på isbane for Politiet, andre utrykningskjøretøy, konkurrerende bilmerker og nå Volkswagen.


Tisleifjorden
For å vise hva 4Motion er kapabelt til, og ikke minst hvordan jeg kan bruke systemet optimalt, har Volkswagen hentet inn svenske instruktører fra Car Events AB. Dette er profesjonelle instruktører som har drevet med rally, rallycross og racing. De holder kurs rundt om i Norden året rundt. 

For meg som har motorsportdilla er dette perfekt, og det er bare å suge til seg all lærdom og feedback fra instruktørene. Det er morsomt å diskutere bilene og kjøreteknikk når man føler man snakker samme språk.

For å gjøre kjøreforholdene mest mulig realistiske i forhold til vanlige veiforhold og vinterdekk, bruker vi såkalte «event dekk» med ca 600 pigger på 2,5 mm og med normal høyde og bredde på dekkene.


Når det gjelder isbanekjøring og generell aktiv kjøring på vinteren, er dette noe av det aller morsomste jeg gjør og egentlig en av de få tingene som er positivt med vinteren. I helgene går det mye tid til å kjøre eldre bakhjulstrekker på isen. Nå skal jeg endelig få prøve et moderne firehjulsdrift-system. Det er spennende.

Nyttekjøretøy
Volkswagen har tre nyttekjøretøy med seg, Multivan, Amarok og Caddy. Med dem starter vi bremsetest og unnamanøver i høy fart. Det er imponerende å oppleve hvordan antisladd-systemene og de blokkeringsfrie bremsene jobber sammen med firehjulsdriftsystemet. Du kjenner at hvert hjørne/hjul jobber sammen og forskjellig for å holde bilen stabil gjennom hindret.

Vi gjør også en annen test der vi styrer unna hindret uten å bremse. På nytt demonstreres systemenes effektivitet, jeg hadde hastigheter over 90 km/t, og alle bilene tok seg fint rundt hindrene på tross av størrelse og vekt. 


Jeg får meg samtidig en tankevekker. Bremselengden er mye lenger selv om hastigheten bare øker fra 70 til 80 km/t. Kjekt å ha i bakhodet når jeg senere skal tilbake på åpen vei.

Multivan må jeg si overrasker. Det er en stor og tung bil men likevel relativt sprek, og den overrasker på både bremsetest og unnamanøver. Sikkerheten er viktigst i en slik biltype, så det gjøre ikke så mye at den er lite spennende å forsøke å sladde med.

Amarok fikk facelift i fjor høst og da fulgte V6-motor på 224 hk med. Den sparker virkelig fra og er nok den råeste pickupen jeg har kjørt. Ikke bare er det en flott bil, på isen er den både kraftig og leken.


Caddy er en bil jeg har kjørt en del før, men aldri med 4Motion. Trekk på alle fire gjør den folkelige arbeidsbilen fantastisk å kjøre på glatta. Den er sprek nok, genererer masse grep på isen, og overrasker med å være særdeles effektiv og rask rundt banen.

Personbiler
Passat Alltrack, to stykk Tiguan, Golf Alltrack og Golf R, er personbilene Volkswagen har tatt med. De skal senere brukes til frikjøring rundt banen, men vi starter med slalom - med og uten antisladd slått på.

Jeg synes selvfølgelig det er morsomst og kjøre uten ESP, da kan jeg virkelig slå meg løs og ligge i full firehjulssladd, men det er også interessant å teste antisladdsystemet fullt ut. Med det på, kan jeg nemlig bare holde full gass og svinge rundt kjeglene. Systemet fungerer sånn at når jeg svinger og får sladd, bremser bilen ned, retter opp sladden og sender krefter til riktig hjørne slik at den holder linjen.



Morsomst er det imidlertid å skru av alle systemer og leke seg. Nå er ikke 4Motion først og fremst laget for lek og moro, men med Golf Alltrack, Passat Alltrack og ikke minst Golf R, kan man ha det skikkelig kult rundt banen.

Tiguan var på plass i to utgaver, en med 150 hestekrefter og en med 170. Selvfølgelig er 170-hesteren morsomst å kjøre, men siden det ikke er mulig slå alle assistentsystemer helt av, er det heller ikke mulig å sammenligne hvordan oppførselen er på grensen. Balansen virker imidlertid til å være veldig fin, begge bilene styrer raskt inn og holder linjen. Dette er definitivt et trygg og forutsigbar bil på vinterføre.



Passat Alltrack med diesel-motor på 240 hestekrefter sparker godt unna og du kjenner at det er masse moment i motoren, bilen virker utrolig sterk. I motsetning til Tiguan og nyttekjøretøyene, kan man slå av nesten alt av assistentsystemer, så med 500 Nm å dytte på med, blir dette veldig moro.

Passaten selges i bøtter og spann og det skjønner jeg godt, denne bilen rett å slett er utrolig bra. Den er romslig, oversiktlig, komfortabel, velbalansert, og kombinert med 4Motion og dette motoralternativet, kan den også være leken.



Golf Alltrack med 180-hesters bensinmotor er et kjempe-alternativ. Jeg personlig liker bensin-motorer, de har bedre respons og er mer turtallsvillige. Alltracken med 1,8 turbomotoren er faktisk den bilen som imponerer mest av alle denne dagen. Forventningene var ikke all verden, men der fikk jeg en rett i trynet.

Egentlig har den alt: Masse plass, bra med krutt i motoren, lekkert utseende, kanonbra sittestilling og mye mer. Ikke minst er den utrolig leken og på isen er det faktisk mulig å kjøre fullt rally-opplegg hvor du drar deg perfekt sidelengs fra sving til sving. 



Golf R er forventet sprek og morsom, jeg har kjørt den litt før, og under disse forholdene skuffer den ikke. Det sier seg selv at med 300 hester under panseret i en kompaktbil som dette, og et firehjulsdriftsystem som virkelig leverer varene, er det bare å nyte bilglede på sitt beste. Den kan problemfritt kastes baklengs inn i svingene og likevel komme ut med nesa riktig vei i andre enden. Kanskje hadde manuell girkasse gjort den enda mer involverende å kjøre, men dette er uansett en vanvittig kul bil.



Konklusjon
Det er ingen tvil: 4Motion fungerer så det suser. Det kan være lekent og morsomt, men først og fremst er det til hjelp når kjøreforholdene er vanskelige. Du blir en tryggere bilist, og så kommer du selvfølgelig opp bakken til hytta.

Å delta på en dag som dette er utrolig lærerikt og noe alle som kjører bil burde gjøre. Du får både respekt for glatta, og ikke minst lærer du å kjenne bilen og hvordan den oppfører seg på en helt annen måte.


0 Response to "Test: Volkswagen 4Motion"

Post a Comment

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel