Test: Opel Mokka 1.4T 4x4 Premium
Av David K Andersen
Det er lett å sitte på terrassen en sommerdag og holde foredrag om hvor unødvendig det er med SUV og firehjulstrekk. Så kommer vinteren, og etter en uke med Opel Mokka 4x4, må jeg jo innrømme at biltypen har sine fordeler.
Design og teknikk
Vi skal ikke bruke så mye tid på å plassere Mokka i segment eller peke ut direkte konkurrenter. Den er nemlig litt midt imellom. Men den er mer SUV enn crossover - det er sikkert. Og det synes også - profilen er høy og oppreist. Samtidig brekkes SUV-taktene designmessig ned gjennom gode proposrsjoner, uthevede profiler og dynamiske linjer.
På avstand kan dette se ut som en rimelig liten bil, men kommer du nærmere, er det ikke så liten likevel. Bortsett fra muligens å lure noen til å tro det er en trang bil, er det et vellykket designtriks.
Sort plast nedentil og i skjermene, stilig innfelte takrails, tøffe felger (også på vinterhjul) og andre detaljer hever SUV-stilen og gjør den tøffere. Etter min mening ser den kanskje litt smal ut, men ellers liker jeg designet. Proporsjonene er gode og jeg har sansen for linjene. Lettere muskuløs er den også.
Under skallet er den konvensjonell. Gamma II-plattformen ligger til grunn. Den er GMs første arkitektur som både kan brukes til små- og kompaktbiler, men også mindre crossovere og SUVer. Foran er det vanlige MacPherson fjærben, mens det bak brukes torsjonsaksling. Firehjulsdriften kommer fra Haldex og er automatisk variabel etter behov. 6-trinns manuell girkasse er eneste mulighet med firehjulsdrift.
Motor og kraftoverføring
Testbilen er en 1,4 turbo bensin med 140 hk. På lavere turtall, der du bruker den til vanlig, er den raffinert og kraftfull. Stillegående og vibrasjonsfri motor gir økt komfort og kreftene sørger for at du har litt i reserve i de fleste tilfeller. Når den dras mot rødmarkeringen gjør den seg mer bemerket samtidig som det ikke føles som om det er spesielt mye mer å hente der. Best å holde seg under 4000 o/min til vanlig.
0-100 km/t klares på under 10 sekunder, det er bra. Forbruket er oppgitt til 0,67 på blandet kjøring. Du får imidlertid også Mokka 4x4 med Opels fine 1,6-liters diesel med 136 hk. Den er rimeligere i bruk og antakelig å anbefale for de som kjører en del (les prøvekjøring av Mokka 1,6 diesel her).
Bensinturboen responderer fint på input fra gasspedalen og clutch og gir er presise og fint samkjørte. Resultatet er en lettkjørt bil med fin følelse i motor og drivverk.
Firehjulsdriften fungerer utmerket, og sammen med økt bakkeklaring og relativt kompakte utvendige mål, er Mokka lekende lett å bruke under vanskelige forhold. Systemet er ikke permanent, men fordeler kraften etter behov (til vanlig er den forhjulsdreven). Drar du brått i gang på veldig glatt føre eller i dyp snø kan du såvidt merke at forhjulene starter litt på egenhånd før bakhjulene trår til, men de kommer raskt så snart det er behov. Riktig like fin stabilitet i høye hastigheter på glatt føre som permanent firehjulsdrift gir, leverer ikke dette systemet, men det gjør ikke så mye i og med at kjøreegenskapene er gode.
Kjøreegenskaper og komfort
Mokka ble kjørt mange mil på glatt vinterføre i løpet av testperioden. I tillegg kjørte vi den på bar og tørr asfalt, dog med vinterdekk.
Først og fremst er dette en lettkjørt, trygg og forutsigbar bil. Den utmerker seg ikke spesielt hverken mot det sportslige eller komfortable - det er egentlig ganske normalt for biler av denne typen. Den skal imidlertid ha for at chassiset fremstår som mer gjennomarbeidet, bedre kalibrert og litt dypere i kunnskapene enn mange av konkurrentene.
Styringen er fint vektet og presis nok. Det genereres fint veigrep og dessuten føler du at du har kontroll på når det tar slutt på glatt føre. Det gjør kjøring på vinterføre mer komfortabelt.
Fjæringen gir fin komfort under de fleste forhold, men er litt i stiveste lage noen ganger. Med lavt støynivå, behagelig motor og interiørmoment vi ser mer på lenger ned, er imidlertid komfort totalt sett et sterkt kort for Mokka.
Interiør og plass
362 liter bagasjerom er ikke voldsomt mye og setter kanskje en stopper for noen. Men så er det muligens ikke en slik bil du skal ha om monsterbarnevogn (altså stor barnevogn, ikke barnevogn for monstre) og den slags skal med uansett. Med baksetet nedlagt blir det plass til 1382 liter opp til taket. Veldig lav terskel inn i bagasjerommet er bra - den er lettlastet
Bakseteplassen er bra. Her sitter to personer fint, og det er enkelt og gå ut og inn. Setet er godt å sitte i også, Mokka er fin turbil for fire voksne. Tre store i bredden blir drøyt.
På førerplass er det romslig og ikke minst enkelt å gå ut og inn fordi Mokka er relativt høy (også mot andre crossovere) og har dører som åpner bredt. Sittestillingen er også relativt høy, men Opel har som en av få utstyrt sete og ratt med rikelig justeringsmuligheter i alle retninger. Resultatet er at det er mulig å få en sittestilling som gir følelsen av å sitte i bilen og ikke på den - noe jeg som liker å sitte lavt setter pris på. AGR-setene er som vanlig suverene både på komfort og støtte i svingene.
Stilen innvendig kjennes igjen fra andre Opeler. Først og fremst betyr det god kvalitetsfølelse med et hint av tysk premium. Sammenlikner du Mokka med Insignia, ligger den et hakk under, men mot andre kompakte crossovere og SUVer, plasserer Mokka seg i toppsjiktet på kvalitetsfølelse. Det finnes naturligvis hardplast noen steder og detaljer som kunne vært bedre, men dette fremstår som en relativt påkostet bil.
Ergonomien svikter litt, men bare de første milene. Det tar nemlig litt tid å lære seg knappene i midten av dashbordet - det er litt mange av dem. Etter det går det fint. Nye Astra har fått en løsning med mindre knapper, kanskje kommer den til Mokka etterhvert også.
Konklusjon
Opel har plassert Mokka ganske smart, litt sånn midt i mellom både hva gjelder størrelse og segment. Joda, det utelukker den kanskje for de som er ute etter billigst mulig SUV/crossover og de som har store plassbehov. Alle andre burde den imidlertid passe desto bedre.
Mokka fremstår nemlig som en mer påkostet, forseggjort og komfortabel bil enn de fleste den konkurrerer mot. Rett og slett litt mer voksen og litt mer premium.
Kupeen er romsligere for fire voksne enn mange av bilene i kompaktklassen, kjøreegenskapene er gode og greit balansert opp mot fjæringskomfort. Fint interiør med glimrende seter og lavt støynivå, samt stillegående motor gjør Mokka sterk på komfort.
Vil du ha en fin liten SUV som er god å kjøre og føles påkostet, er ikke Mokka feil.
Data:
Motor: 1364 ccm R4 bensin turbo, 140 hk v/6000 o/min, 200 Nm v/1850-4900 o/min. Firehjulsdrift, 6-trinns manuell girkasse. 0-100 km/t 9,9 sek., toppfart 186 km/t, forbruk blandet kjøring 0,67 l/mil, utslipp 155 g/km, lengde 4278 mm, bredde 1777 mm, høyde 1658 mm. Tomvekt 1445 kg, tilhengervekt 1200 kg, bagasjerom 362 liter.
Det er lett å sitte på terrassen en sommerdag og holde foredrag om hvor unødvendig det er med SUV og firehjulstrekk. Så kommer vinteren, og etter en uke med Opel Mokka 4x4, må jeg jo innrømme at biltypen har sine fordeler.
Design og teknikk
Vi skal ikke bruke så mye tid på å plassere Mokka i segment eller peke ut direkte konkurrenter. Den er nemlig litt midt imellom. Men den er mer SUV enn crossover - det er sikkert. Og det synes også - profilen er høy og oppreist. Samtidig brekkes SUV-taktene designmessig ned gjennom gode proposrsjoner, uthevede profiler og dynamiske linjer.
På avstand kan dette se ut som en rimelig liten bil, men kommer du nærmere, er det ikke så liten likevel. Bortsett fra muligens å lure noen til å tro det er en trang bil, er det et vellykket designtriks.
Sort plast nedentil og i skjermene, stilig innfelte takrails, tøffe felger (også på vinterhjul) og andre detaljer hever SUV-stilen og gjør den tøffere. Etter min mening ser den kanskje litt smal ut, men ellers liker jeg designet. Proporsjonene er gode og jeg har sansen for linjene. Lettere muskuløs er den også.
Under skallet er den konvensjonell. Gamma II-plattformen ligger til grunn. Den er GMs første arkitektur som både kan brukes til små- og kompaktbiler, men også mindre crossovere og SUVer. Foran er det vanlige MacPherson fjærben, mens det bak brukes torsjonsaksling. Firehjulsdriften kommer fra Haldex og er automatisk variabel etter behov. 6-trinns manuell girkasse er eneste mulighet med firehjulsdrift.
Motor og kraftoverføring
Testbilen er en 1,4 turbo bensin med 140 hk. På lavere turtall, der du bruker den til vanlig, er den raffinert og kraftfull. Stillegående og vibrasjonsfri motor gir økt komfort og kreftene sørger for at du har litt i reserve i de fleste tilfeller. Når den dras mot rødmarkeringen gjør den seg mer bemerket samtidig som det ikke føles som om det er spesielt mye mer å hente der. Best å holde seg under 4000 o/min til vanlig.
0-100 km/t klares på under 10 sekunder, det er bra. Forbruket er oppgitt til 0,67 på blandet kjøring. Du får imidlertid også Mokka 4x4 med Opels fine 1,6-liters diesel med 136 hk. Den er rimeligere i bruk og antakelig å anbefale for de som kjører en del (les prøvekjøring av Mokka 1,6 diesel her).
Bensinturboen responderer fint på input fra gasspedalen og clutch og gir er presise og fint samkjørte. Resultatet er en lettkjørt bil med fin følelse i motor og drivverk.
Firehjulsdriften fungerer utmerket, og sammen med økt bakkeklaring og relativt kompakte utvendige mål, er Mokka lekende lett å bruke under vanskelige forhold. Systemet er ikke permanent, men fordeler kraften etter behov (til vanlig er den forhjulsdreven). Drar du brått i gang på veldig glatt føre eller i dyp snø kan du såvidt merke at forhjulene starter litt på egenhånd før bakhjulene trår til, men de kommer raskt så snart det er behov. Riktig like fin stabilitet i høye hastigheter på glatt føre som permanent firehjulsdrift gir, leverer ikke dette systemet, men det gjør ikke så mye i og med at kjøreegenskapene er gode.
Kjøreegenskaper og komfort
Mokka ble kjørt mange mil på glatt vinterføre i løpet av testperioden. I tillegg kjørte vi den på bar og tørr asfalt, dog med vinterdekk.
Først og fremst er dette en lettkjørt, trygg og forutsigbar bil. Den utmerker seg ikke spesielt hverken mot det sportslige eller komfortable - det er egentlig ganske normalt for biler av denne typen. Den skal imidlertid ha for at chassiset fremstår som mer gjennomarbeidet, bedre kalibrert og litt dypere i kunnskapene enn mange av konkurrentene.
Styringen er fint vektet og presis nok. Det genereres fint veigrep og dessuten føler du at du har kontroll på når det tar slutt på glatt føre. Det gjør kjøring på vinterføre mer komfortabelt.
Fjæringen gir fin komfort under de fleste forhold, men er litt i stiveste lage noen ganger. Med lavt støynivå, behagelig motor og interiørmoment vi ser mer på lenger ned, er imidlertid komfort totalt sett et sterkt kort for Mokka.
Interiør og plass
362 liter bagasjerom er ikke voldsomt mye og setter kanskje en stopper for noen. Men så er det muligens ikke en slik bil du skal ha om monsterbarnevogn (altså stor barnevogn, ikke barnevogn for monstre) og den slags skal med uansett. Med baksetet nedlagt blir det plass til 1382 liter opp til taket. Veldig lav terskel inn i bagasjerommet er bra - den er lettlastet
Bakseteplassen er bra. Her sitter to personer fint, og det er enkelt og gå ut og inn. Setet er godt å sitte i også, Mokka er fin turbil for fire voksne. Tre store i bredden blir drøyt.
På førerplass er det romslig og ikke minst enkelt å gå ut og inn fordi Mokka er relativt høy (også mot andre crossovere) og har dører som åpner bredt. Sittestillingen er også relativt høy, men Opel har som en av få utstyrt sete og ratt med rikelig justeringsmuligheter i alle retninger. Resultatet er at det er mulig å få en sittestilling som gir følelsen av å sitte i bilen og ikke på den - noe jeg som liker å sitte lavt setter pris på. AGR-setene er som vanlig suverene både på komfort og støtte i svingene.
Stilen innvendig kjennes igjen fra andre Opeler. Først og fremst betyr det god kvalitetsfølelse med et hint av tysk premium. Sammenlikner du Mokka med Insignia, ligger den et hakk under, men mot andre kompakte crossovere og SUVer, plasserer Mokka seg i toppsjiktet på kvalitetsfølelse. Det finnes naturligvis hardplast noen steder og detaljer som kunne vært bedre, men dette fremstår som en relativt påkostet bil.
Ergonomien svikter litt, men bare de første milene. Det tar nemlig litt tid å lære seg knappene i midten av dashbordet - det er litt mange av dem. Etter det går det fint. Nye Astra har fått en løsning med mindre knapper, kanskje kommer den til Mokka etterhvert også.
Konklusjon
Opel har plassert Mokka ganske smart, litt sånn midt i mellom både hva gjelder størrelse og segment. Joda, det utelukker den kanskje for de som er ute etter billigst mulig SUV/crossover og de som har store plassbehov. Alle andre burde den imidlertid passe desto bedre.
Mokka fremstår nemlig som en mer påkostet, forseggjort og komfortabel bil enn de fleste den konkurrerer mot. Rett og slett litt mer voksen og litt mer premium.
Kupeen er romsligere for fire voksne enn mange av bilene i kompaktklassen, kjøreegenskapene er gode og greit balansert opp mot fjæringskomfort. Fint interiør med glimrende seter og lavt støynivå, samt stillegående motor gjør Mokka sterk på komfort.
Vil du ha en fin liten SUV som er god å kjøre og føles påkostet, er ikke Mokka feil.
Data:
Motor: 1364 ccm R4 bensin turbo, 140 hk v/6000 o/min, 200 Nm v/1850-4900 o/min. Firehjulsdrift, 6-trinns manuell girkasse. 0-100 km/t 9,9 sek., toppfart 186 km/t, forbruk blandet kjøring 0,67 l/mil, utslipp 155 g/km, lengde 4278 mm, bredde 1777 mm, høyde 1658 mm. Tomvekt 1445 kg, tilhengervekt 1200 kg, bagasjerom 362 liter.
0 Response to "Test: Opel Mokka 1.4T 4x4 Premium"
Post a Comment