Nyheter: Volvo S90
Av David K Andersen
Nye XC90 er komplett suksess for Volvo. Nå kommer neste bil etter samme oppskrift - her er nye S90. Når denne etter hvert kommer som stasjonsvogn og heter V90, blir den V70s etterfølger.
Den nye bilen skal ikke bare erstatte V70 som favorittfamiliebil. Den skal sammen med XC90 og en rekke andre nye modeller dra Volvo fullt og helt opp i premiumsegmentet. Etter skilsmissen med Ford for noen år tilbake har de nye eierne gitt svenskene langt større spillerom til å utvikle egne biler - det har virkelig blitt investert friskt og satset stort. Resultatet er XC90 og nå altså S90.
I motsetning til forgjengeren S80, er den nye bilen med sine 496,3 cm lenger enn hovedkonkurrentene Audi A6, BMW 5-serie og Mercedes E-klasse. Akselavstanden har økt med 10,6 cm, og den er dessuten 5 cm lavere.
Noen lettvekter blir storbilen naturlig nok ikke. Mellom 1800 og 2150 kg kommer den til å veie (avhengig av motor og utstyr). Tilhengervekten vil være 1800 kg, men det skal finnes en "tilhengerpakke" å kjøpe til som øker den til 2200. Bagasjerommet er på 500 liter - bra for en sedan.
Innvendig ser vi at S90 er i slekt med XC90, men ikke så mye mer heller. Design og detaljer er helt ulike. Dette ser vi svært positivt på - det gir bilen mye sterkere identitet. Det finnes også noen nyheter sammenliknet med XC. Eksempelvis trenger ikke lenger den adaptive cruisekontrollen en bil foran den kan følge. Dessuten vil nå utstyret som tidligere oppfattet fotgjengere, nå også kunne lese vilt. Med autobremsfunksjonen vil dermed nye S90 kunne stoppe av seg selv om en elg løper ut i veien. Viktig teknologi her i Norge.
Det blir fire motorvarianter fra starten av. D4 får 190 hk og 400 Nm, mens D5 øker med 10 hk sammenliknet med XC90 og får 235, momentet havner på 480 Nm. 0-100 km/t for de to vil gå på respektive 8,2 og 7,3 sekunder. T6 AWD med både turbo og kompressor havner på 320 hk og sender bilen til 100 på 5,8 sekunder. T8 AWD blir som ventet en hybrid med 407 hk og 640 Nm. Med den løsningen klarer bilen 0-100 km/t på 4,9 sekunder og har et forbruk på 0,19 liter pr mil. Regn med en mindre bensinmotor (T4) i tillegg ganske snart. Alle motorene er selvfølgelig 4-sylindrede og har 2 liters volum.
S90 antas å være på plass i Norge etter kommende sommer.
Nye XC90 er komplett suksess for Volvo. Nå kommer neste bil etter samme oppskrift - her er nye S90. Når denne etter hvert kommer som stasjonsvogn og heter V90, blir den V70s etterfølger.
Den nye bilen skal ikke bare erstatte V70 som favorittfamiliebil. Den skal sammen med XC90 og en rekke andre nye modeller dra Volvo fullt og helt opp i premiumsegmentet. Etter skilsmissen med Ford for noen år tilbake har de nye eierne gitt svenskene langt større spillerom til å utvikle egne biler - det har virkelig blitt investert friskt og satset stort. Resultatet er XC90 og nå altså S90.
I motsetning til forgjengeren S80, er den nye bilen med sine 496,3 cm lenger enn hovedkonkurrentene Audi A6, BMW 5-serie og Mercedes E-klasse. Akselavstanden har økt med 10,6 cm, og den er dessuten 5 cm lavere.
Noen lettvekter blir storbilen naturlig nok ikke. Mellom 1800 og 2150 kg kommer den til å veie (avhengig av motor og utstyr). Tilhengervekten vil være 1800 kg, men det skal finnes en "tilhengerpakke" å kjøpe til som øker den til 2200. Bagasjerommet er på 500 liter - bra for en sedan.
Innvendig ser vi at S90 er i slekt med XC90, men ikke så mye mer heller. Design og detaljer er helt ulike. Dette ser vi svært positivt på - det gir bilen mye sterkere identitet. Det finnes også noen nyheter sammenliknet med XC. Eksempelvis trenger ikke lenger den adaptive cruisekontrollen en bil foran den kan følge. Dessuten vil nå utstyret som tidligere oppfattet fotgjengere, nå også kunne lese vilt. Med autobremsfunksjonen vil dermed nye S90 kunne stoppe av seg selv om en elg løper ut i veien. Viktig teknologi her i Norge.
Det blir fire motorvarianter fra starten av. D4 får 190 hk og 400 Nm, mens D5 øker med 10 hk sammenliknet med XC90 og får 235, momentet havner på 480 Nm. 0-100 km/t for de to vil gå på respektive 8,2 og 7,3 sekunder. T6 AWD med både turbo og kompressor havner på 320 hk og sender bilen til 100 på 5,8 sekunder. T8 AWD blir som ventet en hybrid med 407 hk og 640 Nm. Med den løsningen klarer bilen 0-100 km/t på 4,9 sekunder og har et forbruk på 0,19 liter pr mil. Regn med en mindre bensinmotor (T4) i tillegg ganske snart. Alle motorene er selvfølgelig 4-sylindrede og har 2 liters volum.
S90 antas å være på plass i Norge etter kommende sommer.
0 Response to "Nyheter: Volvo S90"
Post a Comment