Adventskalender: Våre 24 konseptbilfavoritter. 6. des.: 1990 Plymouth Voyager III
Av Redaksjonen
Plymouth/Chrysler Voyager har muligens, eller ganske sikkert for å være presis, et noe frynsete rykte. Men legger vi apetitten for automatkasser, tvilsomme italienske dieselmotorer og litt slike ting til siden, kan vi ikke nekte for at bilen både er og var genial.
Renault Espace vant kanskje kampen om hvem som oppfant flerbruksbilen/minivanen, men vi må vel si det var Chrysler som fikk fart på biltypen. Voyager ble lansert i 1984, og det gikk ikke lang tid før amerikanerne kastet seg over den med omtrent samme kraft som den norske befolkning går løs på siste versjon av Iphone.
Men hva skulle det neste bli? Her ledet man altså gjennom 80-tallet an flerbruksbil-bølgen og noe måtte man finne på for å beholde tetposisjonen.
Det var da noen i Chyrsler kom på at flerbruksbilen tross alt var i største laget. Man brukte ikke hele bilen og all plassen til enhver tid. Her i Europa ble nok også den tanken tenkt, for etterhvert fikk vi Renault Scenic og Opel Zafira - kompakte flerbruksbiler.
Men nå er vi tross alt i USA, og der tenker man ikke mindre. Man tenker større.
Det eneste rette var å gjøre én bil om til to. Plymouth Voyager III kan rett og slett kvitte seg med minivanen og bli en liten personbil!
For-delen av bilen er av småbilstørrelse og har en tresylindret motor som går på propan. Perfekt om du skal på butikken og ikke vil ha med hele minivanen. Bak-delen, som da kunne kobles sammen med fordelen, hadde også egen motor, en 4-sylindret 2,5-liter. Den hadde også boggi (som gjorde at den sto av seg selv i frakoblet tilstand), og da de to delene ble koblet sammen, forsvant småbilens bakhjul opp i karosseriet. Sammen hadde den 11 sitteplasser.
Hvis du har fulgt med nå, har du fått med deg at for-delen har en tresylindret motor mens bak-delen har en firer. Da bilen er sammenkoblet, linkes elektronikken sammen og begge motorene er i funksjon. Resultatet er altså en 7-sylindret 8-hjuling, med to hjul i lufta og firehjulstrekk. Slå den!
-Hver dag ser du store flerbruksbiler i sentrumsområder som bruker mer bensin og tar mer plass enn nødvendig, sa Chrysler-sjef på den tiden Bob Lutz, og fortsatte: -For oss virket det som en god idé å sette igjen to tredjedeler av bilen hjemme!
Hvor god idéen var kan sikkert diskuteres, men se på dette romskipet av en bil da! Mitsubishi Space Wagon; gå hjem og legg deg!
Her er en snutt fra Chicago Auto Show i 1990
Plymouth/Chrysler Voyager har muligens, eller ganske sikkert for å være presis, et noe frynsete rykte. Men legger vi apetitten for automatkasser, tvilsomme italienske dieselmotorer og litt slike ting til siden, kan vi ikke nekte for at bilen både er og var genial.
Renault Espace vant kanskje kampen om hvem som oppfant flerbruksbilen/minivanen, men vi må vel si det var Chrysler som fikk fart på biltypen. Voyager ble lansert i 1984, og det gikk ikke lang tid før amerikanerne kastet seg over den med omtrent samme kraft som den norske befolkning går løs på siste versjon av Iphone.
Men hva skulle det neste bli? Her ledet man altså gjennom 80-tallet an flerbruksbil-bølgen og noe måtte man finne på for å beholde tetposisjonen.
Det var da noen i Chyrsler kom på at flerbruksbilen tross alt var i største laget. Man brukte ikke hele bilen og all plassen til enhver tid. Her i Europa ble nok også den tanken tenkt, for etterhvert fikk vi Renault Scenic og Opel Zafira - kompakte flerbruksbiler.
Men nå er vi tross alt i USA, og der tenker man ikke mindre. Man tenker større.
Det eneste rette var å gjøre én bil om til to. Plymouth Voyager III kan rett og slett kvitte seg med minivanen og bli en liten personbil!
For-delen av bilen er av småbilstørrelse og har en tresylindret motor som går på propan. Perfekt om du skal på butikken og ikke vil ha med hele minivanen. Bak-delen, som da kunne kobles sammen med fordelen, hadde også egen motor, en 4-sylindret 2,5-liter. Den hadde også boggi (som gjorde at den sto av seg selv i frakoblet tilstand), og da de to delene ble koblet sammen, forsvant småbilens bakhjul opp i karosseriet. Sammen hadde den 11 sitteplasser.
Hvis du har fulgt med nå, har du fått med deg at for-delen har en tresylindret motor mens bak-delen har en firer. Da bilen er sammenkoblet, linkes elektronikken sammen og begge motorene er i funksjon. Resultatet er altså en 7-sylindret 8-hjuling, med to hjul i lufta og firehjulstrekk. Slå den!
-Hver dag ser du store flerbruksbiler i sentrumsområder som bruker mer bensin og tar mer plass enn nødvendig, sa Chrysler-sjef på den tiden Bob Lutz, og fortsatte: -For oss virket det som en god idé å sette igjen to tredjedeler av bilen hjemme!
Hvor god idéen var kan sikkert diskuteres, men se på dette romskipet av en bil da! Mitsubishi Space Wagon; gå hjem og legg deg!
Her er en snutt fra Chicago Auto Show i 1990
0 Response to "Adventskalender: Våre 24 konseptbilfavoritter. 6. des.: 1990 Plymouth Voyager III"
Post a Comment