Adventskalender: Våre 24 konseptbilfavoritter. 4. des.: Lancia Stratos HF Zero
Av Redaksjonen
«Ain't No Mountain High Enough» sang Diana Ross i 1970 – men en bil som var kileformet nok var det i hvert fall mulig å oppdrive.
Skal man presentere en liste med konseptbiler er det helt naturlig å rydde en plass til Bertones Lancia Stratos HF Zero. Om ikke alle husker navnet, så glemmer de aldri utseendet.
70-tallet var en gullalder for så mye, også for konseptbiler. Kombinasjonen av at alt det ekstravagante som diskobølgen hadde med seg var en perfekt match med oppstandelsen for det vi i dag kjenner som supersportsbiler.
Mange fantastiske kileformede sportsbiler som Lotus Esprit og Lamborghini Countach dukket opp – men sammenlignet med Lancia Stratos HF Zero var de nærmest som kassebiler å regne.
Utformingen av mesterverket var et prosjekt som ble ledet av en designlegende; Nuccio Bertone. Sammen med Marcello Gandini utviklet han og teamet noe de kalte "Environmental engineering". Med andre ord, en svært tidlig smak på miljødesign.
Bildene sier selvfølgelig mye, men en titt på målene på bilen understreker hvor ekstremt dette faktisk er:
84 centimeter høy, 358 centimeter lang og 184 centimeter bred. Under det lave motordekslet sitter en 1,6 liters Lancia HF V4-motor hetet fra Fulvia. Med 130 hestekrefter og super aerodynamikk hadde den en toppfart på over 240 kilometer i timen.
Innvendig var det plass til to, og ikke så veldig mye annet. Interiøret var like radikalt som det utvendige, med instrumentering som så ut som den var hentet direkte ut fra en cockpit på et fly. Setene er direkte integrert i designen på bilen, og med et polstret ratt som skal beskytte om ulykken er ute.
Resten av betjeningen, som pedaler og selve styringen var mer tradisjonell, noe som gjorde at konseptbilen faktisk var fullt ut kjørbar.
Bilen ble da også testet rett etter bilutstillingen i Torio i 1970, og i følge rapportene overbeviste den med ekstremt grep via de fete dekkene og sørget sammen med Bertones egnedesignede chassis og hjuloppheng for å gi den en kjøreopplevelse som sto i stil med utseendet.
Det å gå ut og inn av bilen skjer gjennom en spesiell plattform, mens rattet blir brettet unna sammen med taket. Vinduene på Stratos HF Zero var også helt revolusjonerende – bestående av bare to paneler, der det øverste var bevegelig, mens det nederste er festet. I tillegg sørget integrerte speil for å gi oversikt uten at det forstyrret de rene skarpe linjene.
Konseptbilen fikk en full restaurering i 2000, og i 2011 ble den solgt av RM Auctions for rundt 915.000 dollar.
Litt populærkultur trivia: Det futuristiske utseendet ga også Stratos HF Zero en plass i Michael Jacksons film Moonwalker.
Sjekk ut denne fantastiske videoen fra 1970:
«Ain't No Mountain High Enough» sang Diana Ross i 1970 – men en bil som var kileformet nok var det i hvert fall mulig å oppdrive.
Skal man presentere en liste med konseptbiler er det helt naturlig å rydde en plass til Bertones Lancia Stratos HF Zero. Om ikke alle husker navnet, så glemmer de aldri utseendet.
70-tallet var en gullalder for så mye, også for konseptbiler. Kombinasjonen av at alt det ekstravagante som diskobølgen hadde med seg var en perfekt match med oppstandelsen for det vi i dag kjenner som supersportsbiler.
Mange fantastiske kileformede sportsbiler som Lotus Esprit og Lamborghini Countach dukket opp – men sammenlignet med Lancia Stratos HF Zero var de nærmest som kassebiler å regne.
Utformingen av mesterverket var et prosjekt som ble ledet av en designlegende; Nuccio Bertone. Sammen med Marcello Gandini utviklet han og teamet noe de kalte "Environmental engineering". Med andre ord, en svært tidlig smak på miljødesign.
84 centimeter høy, 358 centimeter lang og 184 centimeter bred. Under det lave motordekslet sitter en 1,6 liters Lancia HF V4-motor hetet fra Fulvia. Med 130 hestekrefter og super aerodynamikk hadde den en toppfart på over 240 kilometer i timen.
Innvendig var det plass til to, og ikke så veldig mye annet. Interiøret var like radikalt som det utvendige, med instrumentering som så ut som den var hentet direkte ut fra en cockpit på et fly. Setene er direkte integrert i designen på bilen, og med et polstret ratt som skal beskytte om ulykken er ute.
Resten av betjeningen, som pedaler og selve styringen var mer tradisjonell, noe som gjorde at konseptbilen faktisk var fullt ut kjørbar.
Bilen ble da også testet rett etter bilutstillingen i Torio i 1970, og i følge rapportene overbeviste den med ekstremt grep via de fete dekkene og sørget sammen med Bertones egnedesignede chassis og hjuloppheng for å gi den en kjøreopplevelse som sto i stil med utseendet.
Det å gå ut og inn av bilen skjer gjennom en spesiell plattform, mens rattet blir brettet unna sammen med taket. Vinduene på Stratos HF Zero var også helt revolusjonerende – bestående av bare to paneler, der det øverste var bevegelig, mens det nederste er festet. I tillegg sørget integrerte speil for å gi oversikt uten at det forstyrret de rene skarpe linjene.
Konseptbilen fikk en full restaurering i 2000, og i 2011 ble den solgt av RM Auctions for rundt 915.000 dollar.
Litt populærkultur trivia: Det futuristiske utseendet ga også Stratos HF Zero en plass i Michael Jacksons film Moonwalker.
Sjekk ut denne fantastiske videoen fra 1970:
0 Response to "Adventskalender: Våre 24 konseptbilfavoritter. 4. des.: Lancia Stratos HF Zero"
Post a Comment