Adventskalender: Våre 24 konseptbilfavoritter. 22. des.: 2001 Volkswagen Microbus
Noen konseptbiler må studeres med lupe for å avsløre hvem som står bak – andre koster det deg bare et blikk for å avsløre.
Related
Inn og utgang ble besørget gjennom to vanlige fordører, og elektriske skyvedører bak.
Vel inne i Microbus legger du først merke til en 7-tommers skjerm innfelt i dashbordet, og ytterligere fire skjermer til felt inn i setene. Med andre ord var det klart for kinokveld når som helst.
Husk at dette var i 2001 – integrerte skjermer var tett på science fiction – i hvert fall i dette omfanget.
Kreftene ble levert av en frontmontert 3.2 liters V6-motor.
Konseptbilen var absolutt kjørbar – og Car Magazine fikk låne bilen til en fantastisk reportasje da de kjørte Microbus gjennom New York.
Responsen var enorm og Volkswagen bekreftet i 2003 at de kom til å sette Microbus i produksjon… Strengt tatt var det kanskje ikke så overraskende – dette var tross alt på samme tid som de lanserte New Beetle, og retrobølgen var i godt driv.
Den som ventet, så imidlertid ut til å vente forgjeves. Og i 2005 trakk de beslutningen tilbake. Årsaken skal være at de bestemte seg for å satse på å rebadge en Chrysler RT i stedet – resultatet ble en betydelig stussligere løsning - Routan.
En bil som for øvrig ble lansert ved hjelp av Brooke Shields med slagordet «Tysk ingeniørkunst» noe som for så vidt til en viss grad var riktig – ettersom Chrysler RT ble utviklet i den famøse Daimler Chrysler-perioden.
Det kunne vært slutten på Microbus-historien – men Rocambole var ikke død – for 10 år etterpå dukket plutselig Volkswagen Bulli opp igjen – basert på konseptet fra 2001 – på bilutstillingen i Genève.
La oss starte med navnet – det henviser til klengenavnet på den originale VW T1.
Strengt tatt burde den ikke hete Microbus – men Nanobus – for i løpet av de 10 årene den hadde ligget i designerskuffen hadde den krympet betydelig.
Til gjengjeld hadde Volkswagen forfinet retrodesignen – men uten å gå over grensen. Den tofargede lakken og den tydelige V-formen som bærer den store VW-logoen sørget sammen med de moderne LED-lysene og sy sammen fortid og nåtid.
Det som hadde vært tre seterader var blitt to – med plass til seks – og de innvendige skjermene var blitt enda større. I tillegg hadde den fått elektrisk drift på forhjulene.
Igjen var mottagelsen svært positiv – men uten at det tilsynelatende skjedde noe – men så bare for noen dager siden var det Microbus-nytt.
Ryktene går nemlig nå om at VW vil vise frem en ny Microbus under Consumer Electronics Show (CES) i Las Vegas i januar.
Vi får se – så langt har det blitt med planene…
0 Response to "Adventskalender: Våre 24 konseptbilfavoritter. 22. des.: 2001 Volkswagen Microbus"
Post a Comment