Adventskalender: Våre 24 konseptbilfavoritter: 21. des.: Holden Hurricane
Av Redaksjonen
Holden er et Australsk bilmerke og har vært en del av General Motors siden 1931. Det startet som et sadelmakeri helt tilbake i 1856, mens bilproduksjonen startet i 1908. Etter at de ble innlemmet i General Motors, var det også amerikanerne som sto for bilutviklingen hos Holden. Etter 2. verdenskrig ble de australske bilprodusentene oppfordret av landets regjering og produsere egne biler. Ikke veldig populært hos General Motors, men likevel ble det en fin miks av forskjellige modeller, både egenproduserte og noen med hjelp fra General Motors.
Hurricane kom som et friskt og spennende konsept i 1969. Den var langt fremme hva gjaldt både form og nyvinninger. Formen er forut for sin tid og senere superbiler har mye fra Holden Hurricane.
I sentrum av bilen sitter en 4,2 liters egenprodusert V8-motor med 259 hk som driver bakhjulene.
Karosseriet er lavt og måler bare 99 cm og har en finurlig åpning av cockpiten. Ved hjelp av en hydraulisk motor åpnes hele midtseksjonen av bilen så man forholdsvis enkelt kan sette seg inn bak rattet. Slik skulle det vært på flere supersportsbiler.
I stedet for speil har man installert kamera og monitor så det er enkelt å følge med på hva som skjer rundt bilen. En forgjenger for ryggekamera, dog bedre og mer fornuftig. Vet ikke hva dere mener, men det er få sidespeil som sitter pent på en bil. I tillegg har bilen digitale instrumenter og radio med automatisk søking av stasjoner.
For Holden var Hurricane den første konseptbilen de bygget og poenget med bilen var "to study design trend, propulsion system and other long range developments". I 2006 begynte en omfattende restaurering av bilen og den sto ferdig i 2011 etter at mange av de ansatte hos Holden brukte sin fritid på prosjektet.
Holden er et Australsk bilmerke og har vært en del av General Motors siden 1931. Det startet som et sadelmakeri helt tilbake i 1856, mens bilproduksjonen startet i 1908. Etter at de ble innlemmet i General Motors, var det også amerikanerne som sto for bilutviklingen hos Holden. Etter 2. verdenskrig ble de australske bilprodusentene oppfordret av landets regjering og produsere egne biler. Ikke veldig populært hos General Motors, men likevel ble det en fin miks av forskjellige modeller, både egenproduserte og noen med hjelp fra General Motors.
Hurricane kom som et friskt og spennende konsept i 1969. Den var langt fremme hva gjaldt både form og nyvinninger. Formen er forut for sin tid og senere superbiler har mye fra Holden Hurricane.
I sentrum av bilen sitter en 4,2 liters egenprodusert V8-motor med 259 hk som driver bakhjulene.
Karosseriet er lavt og måler bare 99 cm og har en finurlig åpning av cockpiten. Ved hjelp av en hydraulisk motor åpnes hele midtseksjonen av bilen så man forholdsvis enkelt kan sette seg inn bak rattet. Slik skulle det vært på flere supersportsbiler.
I stedet for speil har man installert kamera og monitor så det er enkelt å følge med på hva som skjer rundt bilen. En forgjenger for ryggekamera, dog bedre og mer fornuftig. Vet ikke hva dere mener, men det er få sidespeil som sitter pent på en bil. I tillegg har bilen digitale instrumenter og radio med automatisk søking av stasjoner.
For Holden var Hurricane den første konseptbilen de bygget og poenget med bilen var "to study design trend, propulsion system and other long range developments". I 2006 begynte en omfattende restaurering av bilen og den sto ferdig i 2011 etter at mange av de ansatte hos Holden brukte sin fritid på prosjektet.
0 Response to "Adventskalender: Våre 24 konseptbilfavoritter: 21. des.: Holden Hurricane"
Post a Comment