Test: Peugeot 208 Allure 1,2 PureTech 110 hk automat
Av Vegar Bjørge
Foto: Vegar og Christin Bjørge
En uke med Peugeot 208 kan by på noen utfordringer. Særlig om man har tenkt å bruke den som familiebil og familien teller 5. Hvor går egentlig grensen for hvor liten en familiebil kan være og har man egentlig behov for så alt for mye plass? Grunnen for spørsmålene er populariteten disse bilene opplever i land nedover i Europa i tillegg til hvor mye produsentene legger av ressurser i småbiler. Utviklingen hos bilprodusentene går også mot mindre biler med bedre fleksibilitet. Går Peugeot 208 under denne kategorien? Er den fleksibel nok? Jeg lånte en 208 med en 3 sylindra motor på 110 hk. I tillegg var bilen utstyrt med automat. Små biler med små motorer og automat har ikke alltid vært noen god kombinasjon. Det blir fort litt mye mas og jag. Peugeot 208 er langt unna masete. Jeg kommer tilbake til det.
Den første glede går til stor skuffelse
Pris og ære går til Peugeot sin pressesjef som lovte meg en tur med den litt mer familievennlige Peugeot 308 GT stasjonsvogn. Noen få dager før testen tok han kontakt fordi bilen ikke var klar for testing. Jeg var likevel i testmodus og spurte om han kunne låne ut en 208 for noen dager. Jeg forsto fort at noen 208 hadde han egentlig ikke inne, men han klarte likevel å få frem en på ganske kort varsel. Og eksemplaret var ikke av 2. sortering. 208 med 110 hk fra en 3 sylindret motor er ganske morsomt. I tillegg er jeg fan av det litt uvanlige, og da var også automat midt i blinken. Med fargekombinasjon Oransje Power metallic utvendig og Techmet 3D grå Argent innvendig kom jula tidlig på Bjørge i år. Skal ikke så mye til for å overraske en sindig mann fra bygda.
Så kom den store skuffelsen. (Bilen sto på piggdekk! Første gangen jeg har opplevd en bil fra importør som kommer med piggdekk og det er ikke veldig moro når det stort sett var + 10 ute og ingen antydning for glatte veier. Jeg forbanna dekkene stort sett hele veien fra Lørenskog og hjem til Matrand. 1 time bortkasta kjøretur og selvfølgelig ingen god start på testuken. Likevel ble jeg ferdig med forbannelser på den turen og bestemte at piggdekkene kun skulle nevnes i en parantes. Så dermed er parantesen over) og vi går tilbake til lykkerus.
Design
Mange småbiler ser kule ut og i denne kategorien kommer helt klart Peugeot 208. Jeg tenker litt på gamle 205 når jeg ser 208 og jeg kan helt klart se arven fra gamlefar. Den mer moderne 208 har fine linjer fra den store fronten, over panseret og langs sidene. Spesiell er også svingen i kromlista foran sidespeilene. Elegant!
Innvendig er det smakfullt og minimalistisk. Få knapper hvor det meste er sentrert rundt touchskjermen som har de fleste funksjoner. Rattet er knøttlite, nesten spillkonsoll, og passer perfekt for sporty kjøring. Funderer litt på om ikke utviklerne til Peugeot er noen racere på GranTurismo. Setene har fin og sporty look med elegant stoff.
Motor og teknikk
Liten bil skal ha en liten motor og 3 sylinder er nok. Motoren har jeg kjørt før i Citroen C4 og Peugeot 308, da med 130 hk, og den er fortreffelig. Minimalt med vibrasjoner og støy og et dreimoment større motorer kan drømme om. I 208 er effekten 110 hk og momentet 205 nm. Dette gjør bilen lettkjørt både i by og på landeveien. Bilens automatkasse med 6 trinn skulle vise seg og stå perfekt til motoren. Komfortable girvekslinger uten fordrøyninger eller rykninger, noe som bare var en drøm i småbiler for noen år siden.
Man kan få Peugoet 208 i mange varianter med både mindre effekt og mer effekt. Testbilens 110 hk virker som et godt kompromiss mellom det økonomiske og sportslige. I de aller fleste tilfeller er også 110 hk mer enn nok. Bilen veier 1090 kg og de 110 hestene må ikke jobbe mye for å få 208 opp i fart. Om du virkelig vil spare kan du gå for minste bensinmotor på 68 hk eller dieselversjonen med 75 hk. Da blir nok akslerasjoner litt mer anstrengende og man får nok ikke den kjørekomforten som det sterkere motorer gir. Til gjengjeld får du da en drivstoffgjerrig bil med forbruk helt ned i 0,3 l/mil. Vil du slå ut håret skikkelig går du for GTi med 208 hk som har en 0-100 tid på 6,5 sek og toppfart på 230 km/t. Det har skjedd litt siden 80-tallet og 205 GTI.
Den automatiske girkassen er forøvrig ny og Peugeot har valgt å gå vekk fra den elektronisk styrte manuell girkassen de hadde i tidligere modeller. Automaten skal være nesten like energieffektiv som en manuell kasse takket være reduksjon av innvendig friksjon. Girkassen er også utstyrt med Quickshift-teknologi som gir raskere, mykere og multippelt girskift.
Plass
Man tror jo småbiler ikke egner seg som familiefrakter, men er man litt fleksibel så duger 208 til helgeturer med familien på 5. Bak får man plass til 3 små barn uten at de klager, men på lenger turer bør man ta noen stopp. I Norge er 5-dørs vanlig på småbiler og det er sjelden man ser versjoner som bare har dører foran. Designen er mer sporty om man dropper dører bak på 208, men da blir tilgangen til baksetene mer kronglete. For voksne er det også mulig å tilbringe litt tid i baksetet, men man får en dårlig vinkel på beina og det blir ganske trangt opp mot taket. Glasstak gjør takhøyden enda mer begrenset. Helt bakerst får man plass til weekendbagasjen om man ikke er alt for kravstor. 311 liter med bagasje skal bilen kunne ta opp til hatthylla, og om man pakker tett helt opp til taket skal man kunne ha enda 93 liter til. Husk da det mykeste og lette på toppen, ellers kan bilen din bli en dødsfelle.
Bak rattet på 208 er det mer enn god nok plass til en helt normal kropp, men har man lange bein vil småbiler føles fort litt trange, så også med 208. Jeg sitter utmerket og finner fort en god sittestilling. For noen år siden var det vondt å kjøre småbiler. Man gnusset kneet inntil midtkonsollen og man følte man hadde fanget fullt av ratt. I dag er det gode innstillingsmuligheter av både sete og ratt og man sitter ofte like godt som i større biler. Klart det blir litt kompakt men det har også sine fordeler, særlig ute på veien.
Kjøreegenskaper
Her skulle jeg selvfølgelig ha fortsatt med min lovprisning av småbilen og hvor morsom den er å kjøre. Svinger tar den som en drøm og gokartføleslen er påtaglig. Nå ble det ikke helt slik for dekkene satte grenser for hvor morsomt man kunne ha det i sikksakk. Likevel fikk jeg følelsen av at 208 har en fin balanse, og med motoren som sitter under panseret var det tilstrekkelig med kraft til sikre forbikjøringer. Automatkassen gir også muligheter for aktiv kjøring ved å være rask og presis. Styringen er også veldig sportslig hos 208, noe det ekstremt lille rattet bidro til. Bremsene er også lettdoserte og ventilerte skiver foran samt skiver bak, gir korte og sikre nedbremsinger. Om sportslig kjøreegenskaper er viktig, bør 208 stå høyt i kurs men tro ikke at det går på bekostning av komforten. Ja, den er kanskje litt stiv over de aller skarpeste ujevnhetene, men de aller fleste normale dumper svelger den med den største ro og orden. Ikke mye hopp og sprett her i gården.
Økonomi
La oss ta prisen på testbilen først. Den er ganske så høy, 237 800 kroner, og for samme pris kan man få en godt utstyrt Skoda Fabia Stasjonsvogn. 208 føles påkostet i Allure-utgaven og med automat er det på grensen til litt premium-følelse. Likevel er prisen noe over konkurrenter som Opel Corsa, Ford Fiesta og Mazda 2. Peugeoten har likevel en stor fordel som jeg kan betale noen kroner ekstra for. Automatkasse som fungerer perfekt for denne type bil. Det er ikke vanlig i småbiler. Vil du spare noen kroner kan man gå for billigere alternativer og 208 starter på 169 900 kroner.
Bensinforbruket skal være 0,45 l/mil i testet utgave og med et CO2-utslipp på 104 g/km så er det ganske bra. Jeg forventer lave utslipp i små biler med små motorer, så 208 er ikke helt imponerende men godkjent. I Norge vil det være vanskelig å kjøre på slike tall som brosjyren oppgir. Små motorer jobber hardt når det går mye oppover, og i strøk med bakker og berg havner forbruket nær 0,55 l/mil.
Konklusjon
Peugeot 208 er en fin bil å kjøre og føles omtrent like liten som den er. Fantastisk god styring og bra kvalitetsfølelse er store pluss samtidig som motor og girkasse også står som noe av det beste man kan få i klassen. En topp utstyrt modell som testbilen vår gir også assosiasjoner til det gode liv, og man kan kanskje leve med at den er litt dyr. Det negativet er at plassen kanskje er noe mindre enn i nye konkurrenter som nevnte Skoda Fabia og Opel Corsa.
Småbilene har blitt meget bra og klassen er tøff. Peugeot 208 virker som et trygt og godt kjøp for de som velger denne. Man får ofte det man betaler for, og kanskje er Peugeot 208 så dyr fordi den er så bra?
Data
3 sylindret motor, 1199 ccm, 110 hk v/ 5500 omdr. 205 nm v/ 1500 omdr. 6 trinns automatkasse, Lengde 396,5 cm, Bredde 173,9 cm, Høyde 146 cm, Vekt 1090 kg, Tilhengervekt 1150 kg m/brems, Bagasjerom 285 - 1152 liter, Forbruk 0,45 l/mil, CO2 utslipp 104 g/km, 0-100 på 9,8 sek, Toppfart 194 km/t
Pris for testbil kr. 237 800,-
Foto: Vegar og Christin Bjørge
En uke med Peugeot 208 kan by på noen utfordringer. Særlig om man har tenkt å bruke den som familiebil og familien teller 5. Hvor går egentlig grensen for hvor liten en familiebil kan være og har man egentlig behov for så alt for mye plass? Grunnen for spørsmålene er populariteten disse bilene opplever i land nedover i Europa i tillegg til hvor mye produsentene legger av ressurser i småbiler. Utviklingen hos bilprodusentene går også mot mindre biler med bedre fleksibilitet. Går Peugeot 208 under denne kategorien? Er den fleksibel nok? Jeg lånte en 208 med en 3 sylindra motor på 110 hk. I tillegg var bilen utstyrt med automat. Små biler med små motorer og automat har ikke alltid vært noen god kombinasjon. Det blir fort litt mye mas og jag. Peugeot 208 er langt unna masete. Jeg kommer tilbake til det.
Den første glede går til stor skuffelse
Pris og ære går til Peugeot sin pressesjef som lovte meg en tur med den litt mer familievennlige Peugeot 308 GT stasjonsvogn. Noen få dager før testen tok han kontakt fordi bilen ikke var klar for testing. Jeg var likevel i testmodus og spurte om han kunne låne ut en 208 for noen dager. Jeg forsto fort at noen 208 hadde han egentlig ikke inne, men han klarte likevel å få frem en på ganske kort varsel. Og eksemplaret var ikke av 2. sortering. 208 med 110 hk fra en 3 sylindret motor er ganske morsomt. I tillegg er jeg fan av det litt uvanlige, og da var også automat midt i blinken. Med fargekombinasjon Oransje Power metallic utvendig og Techmet 3D grå Argent innvendig kom jula tidlig på Bjørge i år. Skal ikke så mye til for å overraske en sindig mann fra bygda.
Så kom den store skuffelsen. (Bilen sto på piggdekk! Første gangen jeg har opplevd en bil fra importør som kommer med piggdekk og det er ikke veldig moro når det stort sett var + 10 ute og ingen antydning for glatte veier. Jeg forbanna dekkene stort sett hele veien fra Lørenskog og hjem til Matrand. 1 time bortkasta kjøretur og selvfølgelig ingen god start på testuken. Likevel ble jeg ferdig med forbannelser på den turen og bestemte at piggdekkene kun skulle nevnes i en parantes. Så dermed er parantesen over) og vi går tilbake til lykkerus.
Design
Mange småbiler ser kule ut og i denne kategorien kommer helt klart Peugeot 208. Jeg tenker litt på gamle 205 når jeg ser 208 og jeg kan helt klart se arven fra gamlefar. Den mer moderne 208 har fine linjer fra den store fronten, over panseret og langs sidene. Spesiell er også svingen i kromlista foran sidespeilene. Elegant!
Innvendig er det smakfullt og minimalistisk. Få knapper hvor det meste er sentrert rundt touchskjermen som har de fleste funksjoner. Rattet er knøttlite, nesten spillkonsoll, og passer perfekt for sporty kjøring. Funderer litt på om ikke utviklerne til Peugeot er noen racere på GranTurismo. Setene har fin og sporty look med elegant stoff.
Motor og teknikk
Liten bil skal ha en liten motor og 3 sylinder er nok. Motoren har jeg kjørt før i Citroen C4 og Peugeot 308, da med 130 hk, og den er fortreffelig. Minimalt med vibrasjoner og støy og et dreimoment større motorer kan drømme om. I 208 er effekten 110 hk og momentet 205 nm. Dette gjør bilen lettkjørt både i by og på landeveien. Bilens automatkasse med 6 trinn skulle vise seg og stå perfekt til motoren. Komfortable girvekslinger uten fordrøyninger eller rykninger, noe som bare var en drøm i småbiler for noen år siden.
Man kan få Peugoet 208 i mange varianter med både mindre effekt og mer effekt. Testbilens 110 hk virker som et godt kompromiss mellom det økonomiske og sportslige. I de aller fleste tilfeller er også 110 hk mer enn nok. Bilen veier 1090 kg og de 110 hestene må ikke jobbe mye for å få 208 opp i fart. Om du virkelig vil spare kan du gå for minste bensinmotor på 68 hk eller dieselversjonen med 75 hk. Da blir nok akslerasjoner litt mer anstrengende og man får nok ikke den kjørekomforten som det sterkere motorer gir. Til gjengjeld får du da en drivstoffgjerrig bil med forbruk helt ned i 0,3 l/mil. Vil du slå ut håret skikkelig går du for GTi med 208 hk som har en 0-100 tid på 6,5 sek og toppfart på 230 km/t. Det har skjedd litt siden 80-tallet og 205 GTI.
Den automatiske girkassen er forøvrig ny og Peugeot har valgt å gå vekk fra den elektronisk styrte manuell girkassen de hadde i tidligere modeller. Automaten skal være nesten like energieffektiv som en manuell kasse takket være reduksjon av innvendig friksjon. Girkassen er også utstyrt med Quickshift-teknologi som gir raskere, mykere og multippelt girskift.
Plass
Man tror jo småbiler ikke egner seg som familiefrakter, men er man litt fleksibel så duger 208 til helgeturer med familien på 5. Bak får man plass til 3 små barn uten at de klager, men på lenger turer bør man ta noen stopp. I Norge er 5-dørs vanlig på småbiler og det er sjelden man ser versjoner som bare har dører foran. Designen er mer sporty om man dropper dører bak på 208, men da blir tilgangen til baksetene mer kronglete. For voksne er det også mulig å tilbringe litt tid i baksetet, men man får en dårlig vinkel på beina og det blir ganske trangt opp mot taket. Glasstak gjør takhøyden enda mer begrenset. Helt bakerst får man plass til weekendbagasjen om man ikke er alt for kravstor. 311 liter med bagasje skal bilen kunne ta opp til hatthylla, og om man pakker tett helt opp til taket skal man kunne ha enda 93 liter til. Husk da det mykeste og lette på toppen, ellers kan bilen din bli en dødsfelle.
Bak rattet på 208 er det mer enn god nok plass til en helt normal kropp, men har man lange bein vil småbiler føles fort litt trange, så også med 208. Jeg sitter utmerket og finner fort en god sittestilling. For noen år siden var det vondt å kjøre småbiler. Man gnusset kneet inntil midtkonsollen og man følte man hadde fanget fullt av ratt. I dag er det gode innstillingsmuligheter av både sete og ratt og man sitter ofte like godt som i større biler. Klart det blir litt kompakt men det har også sine fordeler, særlig ute på veien.
Kjøreegenskaper
Her skulle jeg selvfølgelig ha fortsatt med min lovprisning av småbilen og hvor morsom den er å kjøre. Svinger tar den som en drøm og gokartføleslen er påtaglig. Nå ble det ikke helt slik for dekkene satte grenser for hvor morsomt man kunne ha det i sikksakk. Likevel fikk jeg følelsen av at 208 har en fin balanse, og med motoren som sitter under panseret var det tilstrekkelig med kraft til sikre forbikjøringer. Automatkassen gir også muligheter for aktiv kjøring ved å være rask og presis. Styringen er også veldig sportslig hos 208, noe det ekstremt lille rattet bidro til. Bremsene er også lettdoserte og ventilerte skiver foran samt skiver bak, gir korte og sikre nedbremsinger. Om sportslig kjøreegenskaper er viktig, bør 208 stå høyt i kurs men tro ikke at det går på bekostning av komforten. Ja, den er kanskje litt stiv over de aller skarpeste ujevnhetene, men de aller fleste normale dumper svelger den med den største ro og orden. Ikke mye hopp og sprett her i gården.
Foto: Peugeot |
La oss ta prisen på testbilen først. Den er ganske så høy, 237 800 kroner, og for samme pris kan man få en godt utstyrt Skoda Fabia Stasjonsvogn. 208 føles påkostet i Allure-utgaven og med automat er det på grensen til litt premium-følelse. Likevel er prisen noe over konkurrenter som Opel Corsa, Ford Fiesta og Mazda 2. Peugeoten har likevel en stor fordel som jeg kan betale noen kroner ekstra for. Automatkasse som fungerer perfekt for denne type bil. Det er ikke vanlig i småbiler. Vil du spare noen kroner kan man gå for billigere alternativer og 208 starter på 169 900 kroner.
Bensinforbruket skal være 0,45 l/mil i testet utgave og med et CO2-utslipp på 104 g/km så er det ganske bra. Jeg forventer lave utslipp i små biler med små motorer, så 208 er ikke helt imponerende men godkjent. I Norge vil det være vanskelig å kjøre på slike tall som brosjyren oppgir. Små motorer jobber hardt når det går mye oppover, og i strøk med bakker og berg havner forbruket nær 0,55 l/mil.
Foto: Peugeot |
Peugeot 208 er en fin bil å kjøre og føles omtrent like liten som den er. Fantastisk god styring og bra kvalitetsfølelse er store pluss samtidig som motor og girkasse også står som noe av det beste man kan få i klassen. En topp utstyrt modell som testbilen vår gir også assosiasjoner til det gode liv, og man kan kanskje leve med at den er litt dyr. Det negativet er at plassen kanskje er noe mindre enn i nye konkurrenter som nevnte Skoda Fabia og Opel Corsa.
Småbilene har blitt meget bra og klassen er tøff. Peugeot 208 virker som et trygt og godt kjøp for de som velger denne. Man får ofte det man betaler for, og kanskje er Peugeot 208 så dyr fordi den er så bra?
Data
3 sylindret motor, 1199 ccm, 110 hk v/ 5500 omdr. 205 nm v/ 1500 omdr. 6 trinns automatkasse, Lengde 396,5 cm, Bredde 173,9 cm, Høyde 146 cm, Vekt 1090 kg, Tilhengervekt 1150 kg m/brems, Bagasjerom 285 - 1152 liter, Forbruk 0,45 l/mil, CO2 utslipp 104 g/km, 0-100 på 9,8 sek, Toppfart 194 km/t
Pris for testbil kr. 237 800,-
0 Response to "Test: Peugeot 208 Allure 1,2 PureTech 110 hk automat"
Post a Comment