Motorsport: Citroën tar pause fra WRC og Loeb og Østberg forlater merket. Men...
Av David K Andersen
Vi som følger WRC litt ekstra har lenge lurt litt på hva som skjer med Citroën. I dag har vi fått svar. Og dessuten litt flere rykter om kommende sesong i WRC.
Mange merker forbindes med rally. Ford, Lancia, Subaru, Toyota og fler. Citroën er imidlertid kanskje det som totalt sett, siden sporten ble etablert, har vært mest fremtredende.
Visste du for eksempel at Traction Avant med sin ekstremt moderne konstruksjon med forhjulsdrift, selvbærende karosseri og uavhengig hjuloppheng var en suksessrik rallybil i sin tid? Eller hva med årets 60-års jubilant DS, som er en legende i langsdistanserally og også har seiere i Monte Carlo og Rally Finland bak seg? Dessuten var de på vei inn i WRC med BX 4TC og deltok i Rally Sweden i 86, men så ble det jo slutt på Gruppe B.
I moderne tid husker vi de først med Xsara Kit Car som med Philipe Bugalski og Jesus Puras i 1998 og 99. Bugalski vant både Corsica og Catalunya i 99 hvor han slo WRC-bilene med sin S2000 Xsara med forhjulsdrift og sugemotor.
I 2001 kom Xsara WRC og Sebastien Loeb, og etter det vet jo alle hvordan det gikk - kun slått av Petter Solberg i Subaru i 2003 - utenom det vant Loeb alle år han deltok i full sesong. For øvrig har vi forstått på Petter, som selv kjørte Xsara WRC i 2009-sesongen, at nettopp den bilen kanskje er den beste WRC-bilen gjennom tidene.
Så ble det C4 og deretter DS3. I WRC-årene har Ford og senere VW utfordret Citroen, men det er liten tvil om hvem som har dominert sporten i moderne tid.
De siste par årene har i alle fall jeg vært litt i tvil om hva satsingen videre i WRC skulle være for Citroën. Ryktene har gått om utviklingsstopp på bilene, nedlegging av satsingen fra fabrikkens side og mer.
Nå fikk vi endelig svaret, og selv om Citroën ikke kommer til å delta med fabrikkteam kommende år, synes jeg det er en gledens dag både for oss rallyfans og for sporten da vi nå vet at de satser for fullt med ny bil etter det nye reglementet for 2017.
-Vi har aldri lagt skjul på vår interesse for WRC's 2017-reglement, og hele teamet er veldig motivert av denne nye utfordringen, sier Yves Matton, sjef for Citroën Racing. -Vi liker friheten til å lage bilene enda mer spektakulære, men også muligheten for å dra nytte av motoren i WTCC-bilen Citroën C-Elysèes. For å bruke våre ressurser effektivt, har vi bestemt oss for å sette alle krefter inn i å designe og utvikle den nye WRC-bilen vår. Derfor vil vi ikke delta i WRC i 2016. Men vi vil selvsagt følge nøye med WRC-sesongen, både gjennom FIA Junior WRC og WRC2, avslutter han.
Denne taktikken er ikke ukjent, mange har opp gjennom stått over et år eller to for å bruke tid på den nye bilen. Citroën gjorde det samme i 2006-sesongen mens de utviklet C4 WRC. Den gangen ble det imidlertid kjørt full sesong gjennom privat-teamet Kronos (som dog hadde betydelig fabrikstøtte) og Loeb tok tittelen.
Det er ikke noe som tyder på en like organisert privat-satsing neste år, kanskje litt fordi Citroën ikke har en like klar profil og vinnerkandidat blant førerne sine. Samtidig er det ikke unaturlig å regne med en del privat-satsinger i DS3 i 2016. Jeg tror den vil kunne henge med selv uten særlig videreutvikling. De andre teamene skal tross alt også bygge nye biler til 2017 og vil kanskje ikke legge like mye inn på forbedring av inneværende bil som ellers.
I WTCC blir det imidlertid full satsing. Citroën vant serien både i fjor og i år, og neste år vil José Maria López og Yvan Muller være førere i de to bilene. Loeb derimot, legger asfaltracing-karrieren på hylla i denne omgang og går over til Peugeot hvor han skal kjøre Dakar Rally.
-Det jeg ønsker å fokusere på i dag er hvor glad jeg er for å ha vært en del av Citroëns suksess innen WRC og WTCC, sier Loeb. -I tillegg til tall og rekorder, har vi delt så mange fantastiske opplevelser sammen. Det er utrolig å tenke på at nesten alle medlemmene i teamet var der allerede for femten år siden! Jeg kommer til å savne deres konstante streben etter suksess og enorme motivasjon, men jeg er ikke langt unna... Jeg forblir i PSA Peugeot Citroën-konsernet for nye utfordringer, avslutter han.
Jeg tenker stadig at det hadde vært hyggelig å se Loeb tilbake i WRC, men i denne omgang blir det altså ørkenrally på tidenes største rallyfører. Han får i alle fall med seg sin trofaste kartleser Daniel Elena. Sistnevnte snakket jeg med for litt siden og han var i alle fall veldig klar for mer rally!
Så er det selvfølgelig et spørsmål hva som skjer med Mads Østberg og Chris Meeke neste år. Etter hva jeg ser, bekrefter Citroën i dag at Mads ikke er en del av dere fremtidsplaner. Det er imidlertid ganske sikkert at vi neste år vil se nordmannen i M-Sport - la oss håpe det går i orden. Meeke på sin side, vil etter all sannsynlighet bli i Citroën. Han kommer il å jobbe med utvikling og testing av den nye bilen. Jeg er dessuten temmelig sikker på at han vil delta i en del løp med en privat-driftet DS3.
Vi som følger WRC litt ekstra har lenge lurt litt på hva som skjer med Citroën. I dag har vi fått svar. Og dessuten litt flere rykter om kommende sesong i WRC.
Foto: Citroën |
Visste du for eksempel at Traction Avant med sin ekstremt moderne konstruksjon med forhjulsdrift, selvbærende karosseri og uavhengig hjuloppheng var en suksessrik rallybil i sin tid? Eller hva med årets 60-års jubilant DS, som er en legende i langsdistanserally og også har seiere i Monte Carlo og Rally Finland bak seg? Dessuten var de på vei inn i WRC med BX 4TC og deltok i Rally Sweden i 86, men så ble det jo slutt på Gruppe B.
I moderne tid husker vi de først med Xsara Kit Car som med Philipe Bugalski og Jesus Puras i 1998 og 99. Bugalski vant både Corsica og Catalunya i 99 hvor han slo WRC-bilene med sin S2000 Xsara med forhjulsdrift og sugemotor.
I 2001 kom Xsara WRC og Sebastien Loeb, og etter det vet jo alle hvordan det gikk - kun slått av Petter Solberg i Subaru i 2003 - utenom det vant Loeb alle år han deltok i full sesong. For øvrig har vi forstått på Petter, som selv kjørte Xsara WRC i 2009-sesongen, at nettopp den bilen kanskje er den beste WRC-bilen gjennom tidene.
Så ble det C4 og deretter DS3. I WRC-årene har Ford og senere VW utfordret Citroen, men det er liten tvil om hvem som har dominert sporten i moderne tid.
Foto: David K Andersen |
Nå fikk vi endelig svaret, og selv om Citroën ikke kommer til å delta med fabrikkteam kommende år, synes jeg det er en gledens dag både for oss rallyfans og for sporten da vi nå vet at de satser for fullt med ny bil etter det nye reglementet for 2017.
-Vi har aldri lagt skjul på vår interesse for WRC's 2017-reglement, og hele teamet er veldig motivert av denne nye utfordringen, sier Yves Matton, sjef for Citroën Racing. -Vi liker friheten til å lage bilene enda mer spektakulære, men også muligheten for å dra nytte av motoren i WTCC-bilen Citroën C-Elysèes. For å bruke våre ressurser effektivt, har vi bestemt oss for å sette alle krefter inn i å designe og utvikle den nye WRC-bilen vår. Derfor vil vi ikke delta i WRC i 2016. Men vi vil selvsagt følge nøye med WRC-sesongen, både gjennom FIA Junior WRC og WRC2, avslutter han.
Denne taktikken er ikke ukjent, mange har opp gjennom stått over et år eller to for å bruke tid på den nye bilen. Citroën gjorde det samme i 2006-sesongen mens de utviklet C4 WRC. Den gangen ble det imidlertid kjørt full sesong gjennom privat-teamet Kronos (som dog hadde betydelig fabrikstøtte) og Loeb tok tittelen.
Det er ikke noe som tyder på en like organisert privat-satsing neste år, kanskje litt fordi Citroën ikke har en like klar profil og vinnerkandidat blant førerne sine. Samtidig er det ikke unaturlig å regne med en del privat-satsinger i DS3 i 2016. Jeg tror den vil kunne henge med selv uten særlig videreutvikling. De andre teamene skal tross alt også bygge nye biler til 2017 og vil kanskje ikke legge like mye inn på forbedring av inneværende bil som ellers.
Foto: David K Andersen |
-Det jeg ønsker å fokusere på i dag er hvor glad jeg er for å ha vært en del av Citroëns suksess innen WRC og WTCC, sier Loeb. -I tillegg til tall og rekorder, har vi delt så mange fantastiske opplevelser sammen. Det er utrolig å tenke på at nesten alle medlemmene i teamet var der allerede for femten år siden! Jeg kommer til å savne deres konstante streben etter suksess og enorme motivasjon, men jeg er ikke langt unna... Jeg forblir i PSA Peugeot Citroën-konsernet for nye utfordringer, avslutter han.
Jeg tenker stadig at det hadde vært hyggelig å se Loeb tilbake i WRC, men i denne omgang blir det altså ørkenrally på tidenes største rallyfører. Han får i alle fall med seg sin trofaste kartleser Daniel Elena. Sistnevnte snakket jeg med for litt siden og han var i alle fall veldig klar for mer rally!
Så er det selvfølgelig et spørsmål hva som skjer med Mads Østberg og Chris Meeke neste år. Etter hva jeg ser, bekrefter Citroën i dag at Mads ikke er en del av dere fremtidsplaner. Det er imidlertid ganske sikkert at vi neste år vil se nordmannen i M-Sport - la oss håpe det går i orden. Meeke på sin side, vil etter all sannsynlighet bli i Citroën. Han kommer il å jobbe med utvikling og testing av den nye bilen. Jeg er dessuten temmelig sikker på at han vil delta i en del løp med en privat-driftet DS3.
0 Response to "Motorsport: Citroën tar pause fra WRC og Loeb og Østberg forlater merket. Men..."
Post a Comment