Kommentar: Tesla Model S med Autopilot

Av Vegar Bjørge

Foto: Tesla
Nytt hos Tesla er nå at Model S kan kjøre selv. Software 7.0 med Autopilot er nå et faktum i alle nye Tesla Model S og gir deg mer tid til og ikke kjøre bil når du skal på jobb. Alle Tesla-eiere, og andre elbil-eier, har blitt vant til å bruke mindre tid til og fra jobb i kollektivfeltet. Mens vi som kjører uten el må stå i kø, suser disse forbi oss sammen med busser og taxier. Nå kan vi til og med oppleve at de suser forbi oss med både avis i fanget og kaffekoppen i hånda mens de multitasker meldinger på pc og telefon. Er det dette vi ønsker?

Nei, jeg ønsker ikke en slik utvikling, og tror ikke Tesla er interessert i en utvikling hvor vi fraskriver oss føreransvaret. Det er fortsatt den som sitter bak rattet som har ansvaret om noe uforutsett skulle skje, og mange ulykker skjer fordi vi ikke er oppmerksomme. Biler som krever oppmerksomhet av fører er snart forbi. Alt av førerassistentsystemer skal inn i bilen og vi skal ikke behøve kjenne våre begrensninger. Bilen tar nemlig over. Den sier til og med ifra når vi må ta en kaffekopp.

Men tilbake til Tesla Model S og Autopilot. Hvordan fungerer det? Tesla har utstyrt sin storselger med radar, kamera og 12 høyteknologiske sensorer som leser alt som skjer rundt bilen i en avstand på 16 fot og i alle hastigheter. Sammen med et videreutviklet digitalt kontrollert elektronisk bremseassistent-system skal dette gjøre bilen selvkjørende. Systemet jobber også sammen med GPS som gjør realtime data tilgjengelig til en hver tid. Systemet skal dermed kunne lære og også forbedre seg selv. Sensorene holder bilen i riktig kjørebane og om du ønsker kan bilen også skifte fil. Når du er klar for å la bilen hvile eller lade, kan den finne en passende parkeringsplass. Selvfølgelig parkerer den selv. Ettersom systemet er av versjon 7.0 må man forvente at Tesla har jobbet godt med selvkjørende biler. Er det betryggende nok?

Foto: Tesla
Så er spørsmålet; vil vi ha selvkjørende biler? Mange vil vel si nei, men undersøkelser viser at man får færre ulykker om man plukker bort den største ulykkesrisikoen som er føreren. Derfor er selvkjørende biler et hett tema hos alle bilprodusenter og ikke bare hos Tesla. Bilene våre er allerede stappfulle av hjelpesystemer for fører som skal bidra til færre ulykker. Er ikke dette nok? Bilen gir god beskjed når du vingler over midtstreken eller sidelinjen, og hos noen produsenter leder bilen deg inn på riktig spor igjen. Autobrems er stort sett standard i alle nye biler og gjør at bilen bremser opp om bilen foran har stoppet og du ikke har fått med deg det. Noen systemer ser også fotgjengeren som du ikke så. Dette er systemer jeg kan leve med og som er nyttig. Når skal vi si at nok er nok?

Selvkjørende biler gir oss også dilemma om hvem som har ansvaret. Hos Tesla er det fortsatt du som fører som har ansvaret når du bruker Autopilot. I mitt hode bør det også være slik, men om det skjer en feil med systemet, hvem er da ansvarlig? Slike feil vil i mange tilfeller også være dramatiske, og kan også være dødelige. Jeg som fører må kunne stole på systemet, og derfor må det være 100 % sikkert. Likevel vet vi allerede i dag at selvkjørende biler vil ha feil og at feilen kan ha med kjøresystemet å gjøre. Jeg vil være skeptisk heretter når Tesla, eller andre produsenter av selvkjørende biler eller Autopilot, har store tilbakekallinger på grunn av feil.

Jeg hilser velkommen systemer som reduserer risikoen for ulykker eller hjelper dårlige førere i trafikken. Autopilot kan være et slikt system, men jeg tror Alkolås ville vært et bedre alternativ om målet er sikkerhet og trygghet. Snart har vi flere biler med Autopilot enn Alkolås. Det burde vært omvendt......

0 Response to "Kommentar: Tesla Model S med Autopilot"

Post a Comment

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel