Test: Mitsubishi ASX 2,2-150 DI-D Automat Instyle+
Tekst og foto: Vegar Bjørge
Pris og utstyrsvarianter
Prisen for ASX starter på kr 229 900,- og da handler det om en 1,6 liters bensin med 116 hk g Inform utstyrsversjon. Fornuftig pris på en fornuftig bil, men den har bare drift foran. Ønsker du diesel må du krysse av for Intense +/Vision-pack utstyrsversjon. Med minste dieselmotoren på 114 hk koster den da kr 294 000,-. Automat får du bare sammen med den store dieselmotoren på 150 hk og da starter prisen på kr 371 000,-. Da begynner det å koste og alternativene er mange, men bilen er fortsatt en av de mest fornuftige du kan få i tillegg til at den er godt utstyrt.
Hva skal man da gå for? Jeg blir overrasket over hvor bra komfort ASX har og hvor godt den har holdt seg gjennom disse årene den har vært på markedet. Denne følelsen tror jeg man får selv om man ikke velger den dyreste modellen, og trenger man egentlig 4WD? Derfor er de billigste versjonene med bensinmotor et godt kjøp. Vil du gå for full pakke får du stor motor, automat og 4WD med masse utstyr til en helt ok pris. Pris for testbilen var kr 391 000,- men da var det toppmodellen med alt utstyr.
Konklusjon
Mitsubishi ASX fortjener mer oppmerksomhet enn den får. Selv om det ytre kanskje er litt anonymt finner du deg fort til rette bak rattet og komforten i seter, lydnivå og understell vil du fort sette pris på. Noen sportsbil er ikke ASX og det skal heller ikke disse crossoverne være. Den føles større og tyngre enn den er og det på en særdeles positiv måte. Forbruket er kanskje noe høyt, men til gjengjeld har du en sterk motor som kan dra litt lass også om du har behov for det. Konkurrenter som Nissan Qashqai, Kia Sportage og Suzuki Vitara føles kanskje mer moderne, men ASX tar mye igjen på komfort. Gamlingen holder koken enda og er fortsatt et av de beste kjøpene i klassen!
Data: 4 sylindret rekkemotor på 2268 ccm, Diesel, 150 hk ved 3500 o/min, 360 nm mellom 1500 - 2750 o/min, 6 trinns automat, lengde 429,5 cm, bredde 181 cm, høyde 162,5 cm, akselavstand 267 cm, vekt 1540 kg, bagasjerom 419 - 1219 liter, tilhengervekt m/brems 1400 kg, 0 - 100 km/t 10,8 sek, toppfart 190 km/t, forbruk 0,58 l/mil, CO2 utslipp 152 g/km,
Mitsubishi ASX var en særdeles populær bil da den kom i 2010. Den gikk i topp på salgsstatistikken og Mitsubishi hadde fått en Norgesbil. Dessverre for Mitsubishi så beholdt den ikke populariteten så veldig lenge, selv om salget har vært passe bra. ASX var såpass bra at både Peugeot og Citroen kom med sine versjoner av den lille Crossoveren. ASX klarte likevel ikke å oppnå samme popularitet som Qashqai har klart. Jeg måtte finne grunnen til dette og lånte derfor en godt utstyrt ASX noen dager.
Design
Mitsubishi ASXhar beholdt familiefronten fra gamle Mitsubishi Outlander noe som i grunnen er litt synd. Bilen ville kledd en mer moderne front slik nye Outlander har fått og det kommer nok om en stund også til lillebror. Linjene langs siden er moderne og det hele rundes av bak med en klassisk men kanskje litt kjedelig bakende. Alt i alt stikker ikke ASX seg ut og de som kjøper den har nok andre krav en ett tøft utseendet. Jeg har større forhåpninger til Mitsubishi når jeg setter meg bak rattet.
Innvendig
Når man kommer seg inn i ASX finner man seg fort til rette uansett hvor man sitter. Det er fine materialvalg selv om det kanskje er litt mye hardplast. Skjermen mellom fører og passasjer er enkel å bruke og har bra kvalitet. Selv om hardplast dominerer, vil ikke det si at man føler kvaliteten er dårlig. Jeg vil nesten si det motsatte. Kvaliteten oppleves overraskende bra og jeg får litt samme følelse som når jeg satt bak rattet på BMW 3-serie: "Litt mye plast men oppsiktsvekkende god feeling". Knapper og hjul virker også som de skal og det er bare setevarmeren jeg må lete ekstra etter. Den sitter i mellom forsetene og har 2 trinn. I den godt utstyrte Instyle + versjonen som jeg låner, er det skinnseter, noe som er med på å heve kvalitetsfølelsen. Jeg er faktisk litt solgt bak rattet på ASX og forstår hvorfor den en gang solgte ekstremt bra.
Plass
Crossovere av denne størrelsen er sjelden plassmestere men en familie på 5 med ikke alt for store unger, får bra plass inne i bilen. Setene er faste og for noen kanskje for harde. Min vakre kones bak tålte ikke like bra setene som det den dissete bakenden til biltester Bjørge gjorde. 3 barn har god plass i baksetet og voksne får også nok hode- og beinplass selv om plassen i bredden er knapp når 3 voksne sitter her. Helt bakerst er det begrenset med plass til bagasje. 442 liter får du plass til med baksetene oppe og 1219 liter med baksetene nedfelt. I praksis ser bagasjerommet mindre ut enn disse 442 literne og jeg synes det fort blir fullt.
Motor, drivlinje og girkasse
Mitsubishi kommer med flere valgmuligheter for de som vurderer å kjøpe ASX. Du kan velge mellom 3 forskjellige motorer, en bensinmotor på 1,6 liter og 116 hk og 2 dieselmotorer på 1,6 liter eller 2,2 liter. Her er effektuttaket 114 hk eller 150 hk. Velger man bensin har man bare drift foran mens begge dieselalternativene kan utstyres med 4 WD. Den største dieselmotoren leveres kun sammen med en 6-trinns automatkasse. Jeg har lånt den store dieselmotoren og selv om 4-WD systemet ikke er i bruk, koser jeg meg med den fine automatkassen. Mer om det senere.
Hjulopphenget består av McPherson foran og Multilink bak. Det vil si gode og sikre kjøreegenskaper også når det blir vinter. Hjelpesystemer som Aktiv stabilitetskontroll og Traction control bidrar også til at 4WD nesten er overflødig. Alt er altså slik det bør være i en moderne crossover og jeg gleder meg til en tur ut på veien.
Kjøreegenskaper
Brosjyren skryter av sportslige kjøreegenskaper, noe også alle andre fabrikanter skryter av. Hvorfor skal alt være så forbaska sportslig? Om jeg skal kjøre sportslig så velger jeg vel noe annet enn Mitsubishi ASX, Nissan Qashqai eller Kia Sportage? Litt provosert setter jeg meg bak rattet og finner fort en god sitteposisjon. Setet går kanskje ikke langt nok ned for noen, men brosjyren sier at høy sittestilling gir deg bedre oversikt over veien og gjør det enklere og sikrere å manøvrere bilen. Noe å tenke over for dere som liker å sitte nede ved gulvet så bare nesetippen stikker opp over dashbordet.
Ute på veien skal de sportslige kjøreegenskapene testes. Hadde det vært opp til meg burde Mitusbishi stilt Rudskogen til disposisjon, men jeg må klare meg med veien over Bjørkelangen. Jeg finner fort ut at de som lager brosjyrene mest sannsynlig ikke har særlig greie på bil. Tempoet blir fort redusert og en mer komfortabel kjørestil kommer fram. Og dette er litt mer etter min smak. I stedet for store svetteringer under armene kan jeg nyte turen med god musikk og fint vær. Mitsubishi ASX er en trivelig reisekamerat. Stereoanlegget er et ekstra påkostet Rockford Fosgate Premium anlegg og lyden er upåklagelig. De 9 høyttalerne er nøyaktig og strategisk montert på dørpanelene, noe som gir en optimal akustikk, ordrett tatt ut av brosjyren. I tillegg vil lydnivået automatisk tilpasses bilens hastighet. Det viser seg at brosjyreprodusent er god på musikkanlegg. Jeg lar meg imponere av ren og fin lyd og et infortainmentsystem som er lett å bruke. Alt i alt er kjøreopplevelsen veldig komfortabel og positiv.
Motorens krefter bidrar i stor grad til dette og sammen med den automatiske girkassen er den et perfekt valg for denne type bil. Krefter har man nok av og vekslinger mellom forskjellige gir merker man lite til. Man kan også gire med pendler bak rattet, men de er egentlig ikke nødvendige i ASX. Girkassen gjør det bedre enn det du kan klare unntatt ved svært sportslig kjøring. Det er ikke biltypen laget til. I tillegg til rå kraft går også motoren ganske stille. Man merker lite vibrasjoner og støy. Noe hjulstøy lurer seg inn i kupeen, men det lever man godt med.
Pris og utstyrsvarianter
Prisen for ASX starter på kr 229 900,- og da handler det om en 1,6 liters bensin med 116 hk g Inform utstyrsversjon. Fornuftig pris på en fornuftig bil, men den har bare drift foran. Ønsker du diesel må du krysse av for Intense +/Vision-pack utstyrsversjon. Med minste dieselmotoren på 114 hk koster den da kr 294 000,-. Automat får du bare sammen med den store dieselmotoren på 150 hk og da starter prisen på kr 371 000,-. Da begynner det å koste og alternativene er mange, men bilen er fortsatt en av de mest fornuftige du kan få i tillegg til at den er godt utstyrt.
Hva skal man da gå for? Jeg blir overrasket over hvor bra komfort ASX har og hvor godt den har holdt seg gjennom disse årene den har vært på markedet. Denne følelsen tror jeg man får selv om man ikke velger den dyreste modellen, og trenger man egentlig 4WD? Derfor er de billigste versjonene med bensinmotor et godt kjøp. Vil du gå for full pakke får du stor motor, automat og 4WD med masse utstyr til en helt ok pris. Pris for testbilen var kr 391 000,- men da var det toppmodellen med alt utstyr.
Konklusjon
Mitsubishi ASX fortjener mer oppmerksomhet enn den får. Selv om det ytre kanskje er litt anonymt finner du deg fort til rette bak rattet og komforten i seter, lydnivå og understell vil du fort sette pris på. Noen sportsbil er ikke ASX og det skal heller ikke disse crossoverne være. Den føles større og tyngre enn den er og det på en særdeles positiv måte. Forbruket er kanskje noe høyt, men til gjengjeld har du en sterk motor som kan dra litt lass også om du har behov for det. Konkurrenter som Nissan Qashqai, Kia Sportage og Suzuki Vitara føles kanskje mer moderne, men ASX tar mye igjen på komfort. Gamlingen holder koken enda og er fortsatt et av de beste kjøpene i klassen!
Data: 4 sylindret rekkemotor på 2268 ccm, Diesel, 150 hk ved 3500 o/min, 360 nm mellom 1500 - 2750 o/min, 6 trinns automat, lengde 429,5 cm, bredde 181 cm, høyde 162,5 cm, akselavstand 267 cm, vekt 1540 kg, bagasjerom 419 - 1219 liter, tilhengervekt m/brems 1400 kg, 0 - 100 km/t 10,8 sek, toppfart 190 km/t, forbruk 0,58 l/mil, CO2 utslipp 152 g/km,
0 Response to "Test: Mitsubishi ASX 2,2-150 DI-D Automat Instyle+"
Post a Comment