Test: Citroen Grand C4 Picasso THP 165 Aut.

Av Vegar Bjørge
Foto: Vegar og Christin Bjørge


Citroen Picasso har vært med en stund og dagens versjon er nr. 3 i rekken. Første generasjon Picasso var en Xsara Picasso med ekstra høyde og litt mer sære linjer enn ordinære Xsara. Den fant sine tilhengere selv om den kun hadde 5 seter. Generasjon 2 kom som Grand og fikk dermed en ekstra seterad, og nå i 3. versjon har Grand Picasso blitt virkelig smart. Jeg tok med meg alle unger og kone på 1 ukes tur til Hemsedal for å teste flerbruksbilens alle fordeler. Det ble en tur med mye fjellvandring avløst av bilturer i høyt tempo. Kanskje for høyt, eller hva Christin?


Plass
La oss ta det viktigste først. En 7-seter handler først og fremst om plass. 7 personer skal ha det så komfortabelt som mulig over så lang strekke som mulig. Jeg og min familie teller 5, men vi lånte med oss 2 pensjonerte sprekinger for å få utnyttet plassen maksimalt.

Seteplassen foran er virkelig god både for fører og passasjer. Med et sete som kan stilles elektronisk i aller retninger og et ratt som også har tilfredsstillende fleksibilitet, er det lett å finne en god sitteposisjon. Med massasjestoler i skinn er det lett å tro man sitter i en dyrere bil fra premiumsklassen. Passasjereren nyter i tillegg godt av "Pack Lounge" som består av en stol som til og med Ekornes hadde vært stolte av. Fotskammel gir den reisende muligheten til å strekke på beina å ta seg en lur. Dette uten at det går på bekostning av beinplassen bak.


For det er på 2. seterad Picasso virkelig er genial. Her har alle 3 barna hver sin stol som er stillbar i lengderetning i tillegg til at det går an å stille ryggen. Voksne sitter også godt her og man har meget god plass til bein og hodet. Man kan kanskje ønske seg litt lenger sittedyner, men i en 7-seters familiebil er det som regel barn som sitter bak i bilen. Bredden bak er også god og man kan sitte 3 voksne ved siden av hverandre uten at det blir for intimt. Bakerste seterad er tiltenkt barn, men biltester Bjørge skviset sin vakre kropp på plass der helt bakerst og satt slik i flerfoldige mil uten å klage. Inn- og utstigning til 3. seterad er veldig enkelt i Citroen Gran Picasso. Man kan trekke 2. seterad så langt frem at til og med jeg kom meg inn uten store problemer. Hos konkurrenter kan det være en ganske klønete øvelse.


På alle plasser er det i tillegg smarte rom for flasker, tegnesaker og annet dilldall man har med seg på tur. Og slik fortsetter det egentlig overalt i bilen. Man finner nye rom å stue vekk saker og ting på hver dag. Testbilen har nok fortsatt flere ferieminner fra familien Bjørge gjemt på helt utrolige steder. For det kan være problemet å huske hvor man la ting. Rattgir har også en fordel. I mellom mor og far i forsetet er det ingenting annet enn et gedigent rom for Ikea-reoler i alle størrelser. Nesten sant, men man får nemlig utnyttet nye områder når man tenker smart slik Citroen har gjort. Og dermed har man noen liter til rådighet i mellom fører og passasjer. Bakerst er det plass til litt bagasje om alle setene er i bruk. Med bare 2 seterader i bruk blir plassen ganske så stor. Enda viktigere er at rommet er helt firkantet og lett å utnytte.

Design
Design er som baken og vi har heldigvis vår egen smak. Ingen må like alt og alle kan ikke like samme bil. Noe i den duren tror jeg de som tegner hos Citroen har tenkt. Det er mye detaljer som man kan fundere litt over. Frontlyktene er spesielle, og det samme kan sies om taklinja som går over taket og ned under bakvinduet. Baklykter med 3D design er også på plass. Stilig synes jeg og det gjør seg på mørke biler. Ellers blir også Gran Picasso litt bussaktig noe den korte fronten er med på å forsterke.

Innvendig er det også ganske sært, slik Citroen vil ha det. For meg gjør det ingen ting at all interessant informasjon er midt i mellom fører og passasjer. Alle kan se hvor fort man kjører og alle kan ta ansvar om man får bot fordi man overså en 60-sone. Kanskje man er tilgitt da til og med bilen ikke fikk med seg fartreduksjonen, for Picasso har skiltgjenkjenner, men stol altså ikke blindt på denne. Fargevalget er pent med lysebrune nyanser i god harmoni med sort. Alt i alt handler mye om design hos Grand Picasso og jeg synes Citroen har lykkes i å skape noe annerledes.


Kjøreegenskaper
En familiebil med 7 seter er sjelden sporty og selvfølgelig velger man noe annet om sportslighet er det viktigste. Komfort er viktigere for denne type kunder og her skårer Picasso høyt. God komfort i sittestilling, lydnivå og kjøreegenskaper er store pluss for bilen, og særlig bakover i salongen sitter man godt. Jeg har komfortseter med masasjefunksjon og ved siden av sitter madammen som en dronning i sin stressless. Bak oss har alle barna individuelle stoler som er stillbare i retning og i rygg. Selvfølgelig er de også tilpasset voksne med behov for god plass.

På veien ligger bilen godt og det er nydelig motorgange i den 2,0 liter sterke bensinmotoren. 165 hk gir et godt skyv og man har ikke behov av noe særlig mer. Alternativet er en 2,0 liters diesel på 150 hk. Jeg velger bensinen selv om den bruker litt mer drivstoff. Men forbruket forbløffer de fleste. Kommer tilbake til det. Styringen hjelper på den gode opplevelsen med sin direkte og presise følelse.


Økonomi
Dette er det sterkeste kortet til Picasso og her får man en bil med 7 seter, mengder av utstyr og bra bensinmotor for kr 409 900,-. Det er et kupp og skulle man ønske kan man spare 100 000 kroner ved å velge en Attraction-utgave med dieselmotor på 100 hk. Da skal forbruket være lave 0,38 l/mil, men man må gi slipp på en del av utstyret.

Forbruket var det som skulle imponere mest på meg denne uken jeg lånte Grand C4 Picasso. Store og tunge biler med bensinmotorer og automat tilsier at man må regne med en del høyere forbruk enn dieselmotorer. Som sagt fylte jeg bilen full av barn og kone med utstyr for en uke på fjellet. Jeg regnet med et ekstra romslig reisebudsjett men testperiodens forbruk ble lave 0,61 l/mil. På en 40 mils teststrekke med full bil og sparekjøring ble forbruket så lavt som 0,54 l/mil. Imponerende og man trenger ikke kjøre kjedelig diesel for å få lavt driftsbudsjett.


Konklusjon
Som familiebil er Grand C4 Picasso genial. Man har mye plass og god komfort for alle i tillegg til at man slipper å blakke seg for å det litt luksuriøst. Sterke kort som stillegående motor, komfortabel automat, god plass, god drivstofføkonomi og mye utstyr trekker bilen opp i toppsiktet i klassen. Mangel på 4-hjulstrekk gjør at noen velger noe annet. Designet er også med på å tiltrekke eller frastøte kunder. Citroen er ikke redde for å stikke seg ut. Jeg ville gått for testet modell om jeg skulle hatt en Grand C4 Picasso. Spar heller ikke på utstyret for dette er en modell som blir attraktiv som bruktbil. Særlig når storbyene forbyr diesel.





0 Response to "Test: Citroen Grand C4 Picasso THP 165 Aut. "

Post a Comment

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel