Nyheter: BMW M2
Av David K Andersen
Hittil har 235i fungert som en slags baby-M for andre generasjon 1/2-serie. Med 326 hk har den strengt tatt holdt i massevis. Men noen vaskekte M-bil med tilhørende råskap er den ikke. Det problemet (om noen skulle ha følt at det var det), løses herved. Her er nye M2!
Jeg er av typen som helst kikker på de tekniske dataene først og bildene siden. Slik ble det ikke i dag. For vi må vel innrømme at de siste års M-biler har vært ganske snille i utseendet. Joda, det er en tradisjon at M-biler ikke skiller seg voldsomt fra rimeligere søsken på design, men litt ekstra er jo kult. Og nye M2 synes jeg har mye ekstra. Dette ser rett og slett ut til å være den feteste nye BMWen på en god stund.
Sint og fet front, brede skjermer, coupelinjene, proporsjonene og måten bilen sitter på hjulene - nye M2 er helt utrolig rå ut med mine øyne. Jeg synes dette ikke bare er den tøffeste BMWene på lenge, men også en av de tøffeste nye bilene på en god stund!
Og skulle M2 være like rå som den ser ut... Junior-Men har jo ikke så rent lite å slekte på. Tankene går tilbake til E30. Selvfølgelig. Kan dette være arvtakeren? Det lover i alle fall godt!
Under panseret sitter en treliters rekkesekser med to turboer. Den yter 370 hk og 465 Nm. Med overboost har du 50 Nm til. Bruker du launch control, klarer den 100 km/t på 4,3 sekunder. BMW oppgir ikke vekt, men vi antar at den vil veie rundt 1500 kg slik M235i gjør. Forbruket skal ligge på 0,85 liter pr mil ved blandet kjøring og utslippet på 199 g/km.
M DCT-kassen, altså dobbeltclutchautomaten, er tilgjengelig som tilleggsutstyr. I det ligger det at du faktisk får M2 med manuelt gir, noe jeg nesten får lyst til å skrive brev til BMW og takke for. Ikke at DCT er noe annet enn fantastisk, men manuell er noe annet, og hører absolutt hjemme i en slik kompakt sportsbil. I alle fall er det min mening.
For- og bakhjulsoppheng og akslinger er i aluminium og er hentet fra M3/M4. Hjulene er 19-tommere, den har M Servotronic styring med to settinger, M bremser og den aktive M-diffen fra storebrødrene. Antisladdsystemet har et M Dynamic Mode som tillater drifting uten at systemet er helt av. Kanskje bra for dem som skal prøve å kjøre sidelengs for første gang og ikke vil dra av banen.
Selvfølgelig er den proppet med utstyr. Av kule ting, kan nevnes en GoPro app i iDrive som lar deg styre dashkameraet ved banekjøring. Den har også en M Laptimer-app, som måler hastigheter, bremsepunkter og mer. Dataene kan enkelt deles på sosiale medier ved hjelp av infotainmentsystemet.
Tøft, rett og slett.
Hittil har 235i fungert som en slags baby-M for andre generasjon 1/2-serie. Med 326 hk har den strengt tatt holdt i massevis. Men noen vaskekte M-bil med tilhørende råskap er den ikke. Det problemet (om noen skulle ha følt at det var det), løses herved. Her er nye M2!
Jeg er av typen som helst kikker på de tekniske dataene først og bildene siden. Slik ble det ikke i dag. For vi må vel innrømme at de siste års M-biler har vært ganske snille i utseendet. Joda, det er en tradisjon at M-biler ikke skiller seg voldsomt fra rimeligere søsken på design, men litt ekstra er jo kult. Og nye M2 synes jeg har mye ekstra. Dette ser rett og slett ut til å være den feteste nye BMWen på en god stund.
Sint og fet front, brede skjermer, coupelinjene, proporsjonene og måten bilen sitter på hjulene - nye M2 er helt utrolig rå ut med mine øyne. Jeg synes dette ikke bare er den tøffeste BMWene på lenge, men også en av de tøffeste nye bilene på en god stund!
Og skulle M2 være like rå som den ser ut... Junior-Men har jo ikke så rent lite å slekte på. Tankene går tilbake til E30. Selvfølgelig. Kan dette være arvtakeren? Det lover i alle fall godt!
Under panseret sitter en treliters rekkesekser med to turboer. Den yter 370 hk og 465 Nm. Med overboost har du 50 Nm til. Bruker du launch control, klarer den 100 km/t på 4,3 sekunder. BMW oppgir ikke vekt, men vi antar at den vil veie rundt 1500 kg slik M235i gjør. Forbruket skal ligge på 0,85 liter pr mil ved blandet kjøring og utslippet på 199 g/km.
M DCT-kassen, altså dobbeltclutchautomaten, er tilgjengelig som tilleggsutstyr. I det ligger det at du faktisk får M2 med manuelt gir, noe jeg nesten får lyst til å skrive brev til BMW og takke for. Ikke at DCT er noe annet enn fantastisk, men manuell er noe annet, og hører absolutt hjemme i en slik kompakt sportsbil. I alle fall er det min mening.
For- og bakhjulsoppheng og akslinger er i aluminium og er hentet fra M3/M4. Hjulene er 19-tommere, den har M Servotronic styring med to settinger, M bremser og den aktive M-diffen fra storebrødrene. Antisladdsystemet har et M Dynamic Mode som tillater drifting uten at systemet er helt av. Kanskje bra for dem som skal prøve å kjøre sidelengs for første gang og ikke vil dra av banen.
Selvfølgelig er den proppet med utstyr. Av kule ting, kan nevnes en GoPro app i iDrive som lar deg styre dashkameraet ved banekjøring. Den har også en M Laptimer-app, som måler hastigheter, bremsepunkter og mer. Dataene kan enkelt deles på sosiale medier ved hjelp av infotainmentsystemet.
Tøft, rett og slett.
0 Response to "Nyheter: BMW M2"
Post a Comment