Prøvekjøring: Audi A4 2,0 TFSI 252 hk quattro S tronic
Tekst og foto: David K Andersen
Audi A4 er en av de store - en av de som ikke bare fighter i verdens kanskje tøffeste segment, men som i tillegg skal sette standarden for hele industrien da det kommer til teknologi, design, kjøreglede og premiumfølelse. Mye hviler på den nye modellens skuldre - det var med stor spenning vi reiste til Italia for første prøvekjøring.
Rett ved siden av Marco Polo-flyplassen utenfor Venezia står to lange rekker med nye A4. Utvalget er ganske likt det vi finner i den norske prislisten, med 1,4 TFSI 150 hk og 2,0 TFSI 190. 150- og 190-hesters TDI-firere og 218 hk V6 diesel. Sistnevnte kommer også med 272 hk, men den vil foreløpig ikke bli tatt inn til Norge.
Det er imidlertid ikke en av dem jeg velger. Jeg har nemlig lyst til å kjøre den bilen jeg tror er den beste - den som bringer frem de beste egenskapene i nye A4 og kan gi det beste inntrykket av hva ingeniørene har forsøkt å få denne bilen til å bli. Da blir det en 2.0 TFSI 252 hk quattro S tronic. I Ara Blue og med S-Line.
Synker inn
Utseendet overrasker ikke, i alle fall ikke sånn med en gang - fra utsiden er ingenting radikalt. Proporsjonene er ekstremt gode, og den ser kompakt og passe fet ut slik en tysk premiumbil skal. Men ja, noen vil kanskje si at dette er lite kreativt.
Det kunne jeg vært enig i, men i løpet av dagen skjedde det ting. Det startet allerede på motorveien ut fra flyplassen. Bak meg ligger en annen av de nye A4ene, og jeg studerer den litt i speilet. Ved siden av kule lykter med tydelig signatur, har fronten sylskarpt design. Det jeg likte best fra denne vinkelen var imidlertid profilene nedfelt i panseret - tydelige skarpe linjer jeg ikke har tenkt på før og som sammen med selve panserets utforming både avgir muskuløse vibber og sportslighet.
Noen mil senere, i forbindelse med en fotostopp langs veien, får jeg tid til å kikke nærmere på andre detaljer også. For eksempel linjen langs bilsiden som går over dørhåndtakene. Den er liten og skarp, men likevel tydelig - diskret lekkert og antakelig bare mulig fordi Audi bygger biler med så stor presisjon og små og konsekvente gap mellom panelene.
Sist men ikke minst er det bakenden. Lysene har glimrende design og gjør at A4 ser råtøff ut bakfra. Dessuten er proporsjonene så utrolig riktige, og den litt utstående bølgen øverst på bakluken ser helt kanon ut.
Det som ved første øyekast kunne virke som et litt konservativt design, tar seg dermed opp til å bli noe helt annet etter litt tid med bilen og mulighet til å la detaljer synke inn. Jeg tror dessuten vi har å gjøre med et design som vil tåle tiden godt.
Interiørsjefen
Heldigvis skal jeg ikke bare se på, men også kjøre. Og for å få noe greie på det, må jeg nesten sette meg inn i bilen først. Det gjøres med betydelig større glede enn forventet. Kortversjonen er at A4, i alle fall i denne versjonen med lyst skinn og alt utstyr, bare er helt sinnssykt fin inni (beklager rosabloggtendensene i de seks siste ordene der).
Designet er rent og enkelt samtidig som kvalitetsfølelse og "attention to detail" er på et forbløffende nivå. Det er først og fremst to ting som skiller A4en fra andre premiumkonkurrenter her. Det ene er at ikke bare nesten alt, men absolutt alt er helt hundre da det kommer til opplevd kvalitet. Både på materialer og på hvordan de er satt sammen. Det andre er nivået på detaljene. For eksempel testbilens mørke og matte treinlegg på dashbord og midtkonsoll som er noe av det kuleste jeg har opplevd på lenge. Eller måten knapper og hjul føles, fungerer og er integrert. Bare sjekk ut nullstillingsknappen på bildet under og med hvilken presisjon den er innfelt i trepanelet. Ganske utrolig.
Ergonomi og brukervennlighet er et litt vanskeligere spørsmål. På den ene side er alt som har med normal bilkjøring å gjøre akkurat slik man er vant til; den er slik sett superenkel å kjøre. På den annen side er det så ekstremt fullpakket av teknologi, at det å lære seg alt ikke er like enkelt på noen få timer som også skal brukes til litt annet. Her er det så mange ulike funksjoner å velge mellom, så mange assistentsystemer, justeringsmuligheter og så mye informasjonsflyt, at det tar tid å lære seg alt. Akkurat i denne bilen tror jeg dette, mot normalt, først og fremst er noe positivt. Jeg tror de som kjøper en fullspekket A4 vil elske å utforske og utnytte mulighetene.
Så skal det også sies at det lille jeg fikk testet ut, gikk på skinner. Styringen av infotainmentsystemet via hjul og knapper foran girspaken går lekende lett, og det er intuitivt å finne frem dit man vil i menyer og slike ting.
Setene på sin side, er det selvfølgelig ingenting å si på. De ser bra ut og leverer perfekt kombinasjon av komfort og sidestøtte. Som vanlig i Audi er sittestillingen svært fleksibel slik at både de som liker å sitte høyt og rett, og de som vil lavt og tilbakelent, får det som de vil.
Plass er det nok av foran, mens baksetet er greit så lenge du ikke er altfor lang. Den føles luftig og romslig innvendig, men samtidig kompakt - ingen fare for å forveksle med A6, det er helt tydelig at A4 er en mindre bil selv om den har vokst litt nå.
Audi åpnet ordrebøkene for A4 forrige uke, og de første bilene kommer til Norge i november. Til forskjell fra tidligere, kommer nå både sedan og stasjonsvogn hit samtidig. Sistnevnte blir garantert bestselgeren i Norge, men som den sedan-elskeren jeg er, vil jeg som vanlig anbefale en kikk på denne fremfor stasjonsvognen om ikke mer fleksibel plassutnyttelse er absolutt nødvendig. At bagasjerommet tar hele 480 liter burde gjøre mitt foretrukne valg mer attraktivt for flere.
Presis kjøreopplevelse
Audi sier nye A4 er like stille som en A8, noe jeg ikke tviler så mye på. I 130 km/t på motorveien, er den nye bilen oppsiktsvekkende stillegående. Det er litt dekkstøy i lavere hastigheter da asfalten er grov, og bittelitt vind i høyere hastigheter, men uten at jeg har belegg for det, snakker vi nok et hakk over konkurrentene. Sammen med interiøret, oppleves det lave støynivået som ett av bilens aller sterkeste kort.
Da jeg etter hvert kommer over på svingete italienske fjellveier, viser en ny side seg. Og jeg liker det. I bunnen ligger den nye MLB-arkitekturen, altså en svært fleksibel plattform som skal brukes på en rekke biler fremover med langsmontert motor. A4 har femlinket hjuloppheng både foran og bak, og testbilen har i tillegg Audi drive select, hvor valg av kjøreprogram påvirker styringen, gassresponsen og de adaptive demperne. I tillegg kommer selvfølgelig det permanente firehjulsdriftsystemet som er helt mekanisk og direkte slik det alltid har vært. På nye A4 leveres til vanlig 60% av kreftene til bakhjulene, men avhengig av situasjon, kan så mye som 70% gå forover og 85% bakover.
Resultatet av alt dette er en bil med veiegenskaper ut over det vanlige. Chassiset generer enormt grep i alle situasjoner, svært mye skal til før den settes ute av balanse. Den nye plattformen og hjulopphenget i kombinasjon med en lett firer i front og mesteparten av driften bakover, resulterer i den mest balanserte kjøreopplevelsen jeg noen gang har opplevd i en Audi, minus R8. Da grensen nærmer seg i en sving og gassen slippes bittelitt, kommer jammen baken også.
Måten A4 styrer inn i svingene på er et annet punkt på plusskontoen. Elektronikk sørger for at de innerste hjulene bremses litt ved turn-in (bare forhjulet om den ikke har quattro), og sammen med presis styring, virker det nesten som om den har sett svingens tangeringspunkt før meg og satt kursen dit.
Toliters-motoren på 252 hk har saftig fraspark (0-100 på 5,8) og dessuten glimrende gassrespons til å være overladet. Ikke låter den ille heller, og sammen med Audis nyutviklede 7-trinns dobbeltclutchkasse (S tronic), som ikke overraskende oppfører seg akkurat slik den skal og nesten litt til, ender denne A4-utgaven opp med å være et presisjonsinstrument for takling av svingete veier man sjelden opplever maken til.
Det er ikke all verden med tilbakemeldinger gjennom styring og slike ting og den føles ikke fryktelig levende på veien. Den oppleves på en måte "for bra" til å levere sistnevnte. Samtidig finner jeg stor glede i å nyte den presise følelsen av å ratte bilen med fin flyt fra sving til sving i godt tempo.
Folkelig hightec
Med 252-hesteren i kombinasjon med firehjulsdrift og automat, starter A4 Sport på drøyt 600 000 kroner. Det er ikke det at den ikke er verdt pengene, men mer at det er fryktelig mye penger - i alle fall etter at alt man ønsker seg av ekstrautstyr er plukket på.
En helt ny 2.0 TFSI-motor på 190 hk er derfor er spennende alternativ - kanskje en fin kombo mellom det å være fornuftig og det å få med noe ekstra. Mens 252-hesteren leverer 370 Nm, er det redusert til 320 i denne. Med 0-100 på 7,3 sekunder, er den imidlertid langt fra noen latsabb. Audi har tatt i bruk nye løsninger for å få ut mest mulig effekt og moment samtidig som forbruk og utslipp holdes nede. Høyere kompresjon og kortere komprimeringstid enn ekspansjonstid i forbrenningssyklusen er ett av triksene. Et annet er ulik kamakselprofil for innsugs- og utslippsventiler som gjør at innsugsventilene lukkes tidligere og gir mer presis drivstofftilgang. I praksis trenger motoren bare å komprimere like mye bensin som i en 1,4 TFSI mens den kan dra nytte av 2-literens fulle volum i ekspansjonsfasen - altså mer power for mindre bensin under normal kjøring.
Med slike effekttall, forbruk på 0,48 l/mil og utslipp på 109 g/km (blandet kjøring), og en startpris på 418 800 kroner, burde mulighetene være åpne for at flere ikke bare kan gå fra diesel til bensin (slik vi gjerne vil ha det her på Bil og Motorbloggen), men også få muligheten til å kjøre en bil som virkelig sparker uten at den koster en formue.
Jeg kjørte noen mil med den 190-hesteren i kombinasjon med S tronic på slutten av dagen, og den oppleves som kvikk og kraftfull. Uten firehjulsdrift og med mer komfortorientert oppsett på chassis og hjul, er ikke denne helt i samme liga som 252-hesteren da svingene kommer, men ytterligere komfort veier opp en del for det. Vi skal kikke nærmere på denne motoren da A4 etterhvert kommer til Norge, den er et virkelig interessant alternativ til diesel.
Konklusjon
Mye skryt synes du? Ja, og med rette. Jeg liker design (ute/inne), komfort, presis kjøreopplevelse, kvalitetsfølelse og teknologi. Motor og gir er også høyt oppe. Selvfølgelig finnes negative sider, den er eksempelvis så "perfekt" at den kan oppleves som litt klinisk. Førsteinntrykket er imidlertid voldsomt imponerende.
Totalt sett er kanskje det beste inntrykket hvor forskjellig den føles sammenliknet med erkerivalene BMW 3-serie og Mercedes C-klasse. De tre bilene er på en måte veldig like, men trykker samtidig på tildels helt forskjellige knapper. På teknologi, presisjon og kvalitetsfølelse er det i alle fall få som slår nye A4.
Om priser, versjoner og utstyr
Det er umulig å dekke dette avsnittet uten å bruke flere sider. Vi må derfor ta en kortversjon, og så får du sjekke ut Audis hjemmesider for resten. Utvalget er enormt.
Du får bilen i to grunnversjoner: Vanlig (som bare heter A4) og Sport. Prisforskjellen på de to ligger på drøyt 20 000 avhengig av motor- og girkassekombo. For pengene får man sportsseter i delskinn og en del eksteriørdetaljer.
1,4 TFSI 150 hk starter på lave 347 500 kroner og 2,0 TFSI 190 hk 418 800. Skal du ha automat, tilkommer pluss/minus 20 000, og med stasjonsvognutgave (Avant) kommer det på drøyt 20 til. For qauttro, må du opp på 252-hesteren og da følger også S tronic automat med. 600 300 starter den på.
På dieselsiden begynner det med 150 hk TDI for 371 500, mens 190-hesteren går på 405 800. Snaut 70 000 til gir firehjulsdrift og automat på sistnevnte. 3,0 TDI 218 hk quattro S tronic fyrer løs på 540 600 - egentlig ikke så ille for en V6.
På utstyrssiden er som sagt utvalget enormt, men Audi har ordnet 4 pakker som medfører betydelig rabatt. Sjekk ut de og annet tilgjengelig utstyr på Audis hjemmesider. Selv tenker jeg at virtual cockpit (heldigital og variabel instrumentskjerm) og den store 8,3-tommers infotainmentskjermen til MMI er fint å ha med for å få den komplette følelsen. I tillegg anbefales mot normalt treinnlegg som faktisk ikke koster så mye men tilfører mye godfølelse. Skal man plukke ut noe annet spennende, synes jeg Audis ekstremt avanserte adaptive cruisekontroll er noe å kikke nærmere på. Den kan ting som ikke andre kan, for eksempel har den køassistent for kjøring i saktegående trafikk, og du kan få en avansert versjon som ikke bare er aktiv da den har en bil å følge, men som også er linket opp mot GPS og kan justere hastigheten inn mot skarpe svinger.
Data
Audi A4 er en av de store - en av de som ikke bare fighter i verdens kanskje tøffeste segment, men som i tillegg skal sette standarden for hele industrien da det kommer til teknologi, design, kjøreglede og premiumfølelse. Mye hviler på den nye modellens skuldre - det var med stor spenning vi reiste til Italia for første prøvekjøring.
Rett ved siden av Marco Polo-flyplassen utenfor Venezia står to lange rekker med nye A4. Utvalget er ganske likt det vi finner i den norske prislisten, med 1,4 TFSI 150 hk og 2,0 TFSI 190. 150- og 190-hesters TDI-firere og 218 hk V6 diesel. Sistnevnte kommer også med 272 hk, men den vil foreløpig ikke bli tatt inn til Norge.
Det er imidlertid ikke en av dem jeg velger. Jeg har nemlig lyst til å kjøre den bilen jeg tror er den beste - den som bringer frem de beste egenskapene i nye A4 og kan gi det beste inntrykket av hva ingeniørene har forsøkt å få denne bilen til å bli. Da blir det en 2.0 TFSI 252 hk quattro S tronic. I Ara Blue og med S-Line.
Synker inn
Utseendet overrasker ikke, i alle fall ikke sånn med en gang - fra utsiden er ingenting radikalt. Proporsjonene er ekstremt gode, og den ser kompakt og passe fet ut slik en tysk premiumbil skal. Men ja, noen vil kanskje si at dette er lite kreativt.
Det kunne jeg vært enig i, men i løpet av dagen skjedde det ting. Det startet allerede på motorveien ut fra flyplassen. Bak meg ligger en annen av de nye A4ene, og jeg studerer den litt i speilet. Ved siden av kule lykter med tydelig signatur, har fronten sylskarpt design. Det jeg likte best fra denne vinkelen var imidlertid profilene nedfelt i panseret - tydelige skarpe linjer jeg ikke har tenkt på før og som sammen med selve panserets utforming både avgir muskuløse vibber og sportslighet.
Noen mil senere, i forbindelse med en fotostopp langs veien, får jeg tid til å kikke nærmere på andre detaljer også. For eksempel linjen langs bilsiden som går over dørhåndtakene. Den er liten og skarp, men likevel tydelig - diskret lekkert og antakelig bare mulig fordi Audi bygger biler med så stor presisjon og små og konsekvente gap mellom panelene.
Sist men ikke minst er det bakenden. Lysene har glimrende design og gjør at A4 ser råtøff ut bakfra. Dessuten er proporsjonene så utrolig riktige, og den litt utstående bølgen øverst på bakluken ser helt kanon ut.
Det som ved første øyekast kunne virke som et litt konservativt design, tar seg dermed opp til å bli noe helt annet etter litt tid med bilen og mulighet til å la detaljer synke inn. Jeg tror dessuten vi har å gjøre med et design som vil tåle tiden godt.
Interiørsjefen
Heldigvis skal jeg ikke bare se på, men også kjøre. Og for å få noe greie på det, må jeg nesten sette meg inn i bilen først. Det gjøres med betydelig større glede enn forventet. Kortversjonen er at A4, i alle fall i denne versjonen med lyst skinn og alt utstyr, bare er helt sinnssykt fin inni (beklager rosabloggtendensene i de seks siste ordene der).
Designet er rent og enkelt samtidig som kvalitetsfølelse og "attention to detail" er på et forbløffende nivå. Det er først og fremst to ting som skiller A4en fra andre premiumkonkurrenter her. Det ene er at ikke bare nesten alt, men absolutt alt er helt hundre da det kommer til opplevd kvalitet. Både på materialer og på hvordan de er satt sammen. Det andre er nivået på detaljene. For eksempel testbilens mørke og matte treinlegg på dashbord og midtkonsoll som er noe av det kuleste jeg har opplevd på lenge. Eller måten knapper og hjul føles, fungerer og er integrert. Bare sjekk ut nullstillingsknappen på bildet under og med hvilken presisjon den er innfelt i trepanelet. Ganske utrolig.
Ergonomi og brukervennlighet er et litt vanskeligere spørsmål. På den ene side er alt som har med normal bilkjøring å gjøre akkurat slik man er vant til; den er slik sett superenkel å kjøre. På den annen side er det så ekstremt fullpakket av teknologi, at det å lære seg alt ikke er like enkelt på noen få timer som også skal brukes til litt annet. Her er det så mange ulike funksjoner å velge mellom, så mange assistentsystemer, justeringsmuligheter og så mye informasjonsflyt, at det tar tid å lære seg alt. Akkurat i denne bilen tror jeg dette, mot normalt, først og fremst er noe positivt. Jeg tror de som kjøper en fullspekket A4 vil elske å utforske og utnytte mulighetene.
Så skal det også sies at det lille jeg fikk testet ut, gikk på skinner. Styringen av infotainmentsystemet via hjul og knapper foran girspaken går lekende lett, og det er intuitivt å finne frem dit man vil i menyer og slike ting.
Setene på sin side, er det selvfølgelig ingenting å si på. De ser bra ut og leverer perfekt kombinasjon av komfort og sidestøtte. Som vanlig i Audi er sittestillingen svært fleksibel slik at både de som liker å sitte høyt og rett, og de som vil lavt og tilbakelent, får det som de vil.
Plass er det nok av foran, mens baksetet er greit så lenge du ikke er altfor lang. Den føles luftig og romslig innvendig, men samtidig kompakt - ingen fare for å forveksle med A6, det er helt tydelig at A4 er en mindre bil selv om den har vokst litt nå.
Audi åpnet ordrebøkene for A4 forrige uke, og de første bilene kommer til Norge i november. Til forskjell fra tidligere, kommer nå både sedan og stasjonsvogn hit samtidig. Sistnevnte blir garantert bestselgeren i Norge, men som den sedan-elskeren jeg er, vil jeg som vanlig anbefale en kikk på denne fremfor stasjonsvognen om ikke mer fleksibel plassutnyttelse er absolutt nødvendig. At bagasjerommet tar hele 480 liter burde gjøre mitt foretrukne valg mer attraktivt for flere.
Presis kjøreopplevelse
Audi sier nye A4 er like stille som en A8, noe jeg ikke tviler så mye på. I 130 km/t på motorveien, er den nye bilen oppsiktsvekkende stillegående. Det er litt dekkstøy i lavere hastigheter da asfalten er grov, og bittelitt vind i høyere hastigheter, men uten at jeg har belegg for det, snakker vi nok et hakk over konkurrentene. Sammen med interiøret, oppleves det lave støynivået som ett av bilens aller sterkeste kort.
Da jeg etter hvert kommer over på svingete italienske fjellveier, viser en ny side seg. Og jeg liker det. I bunnen ligger den nye MLB-arkitekturen, altså en svært fleksibel plattform som skal brukes på en rekke biler fremover med langsmontert motor. A4 har femlinket hjuloppheng både foran og bak, og testbilen har i tillegg Audi drive select, hvor valg av kjøreprogram påvirker styringen, gassresponsen og de adaptive demperne. I tillegg kommer selvfølgelig det permanente firehjulsdriftsystemet som er helt mekanisk og direkte slik det alltid har vært. På nye A4 leveres til vanlig 60% av kreftene til bakhjulene, men avhengig av situasjon, kan så mye som 70% gå forover og 85% bakover.
Resultatet av alt dette er en bil med veiegenskaper ut over det vanlige. Chassiset generer enormt grep i alle situasjoner, svært mye skal til før den settes ute av balanse. Den nye plattformen og hjulopphenget i kombinasjon med en lett firer i front og mesteparten av driften bakover, resulterer i den mest balanserte kjøreopplevelsen jeg noen gang har opplevd i en Audi, minus R8. Da grensen nærmer seg i en sving og gassen slippes bittelitt, kommer jammen baken også.
Måten A4 styrer inn i svingene på er et annet punkt på plusskontoen. Elektronikk sørger for at de innerste hjulene bremses litt ved turn-in (bare forhjulet om den ikke har quattro), og sammen med presis styring, virker det nesten som om den har sett svingens tangeringspunkt før meg og satt kursen dit.
Toliters-motoren på 252 hk har saftig fraspark (0-100 på 5,8) og dessuten glimrende gassrespons til å være overladet. Ikke låter den ille heller, og sammen med Audis nyutviklede 7-trinns dobbeltclutchkasse (S tronic), som ikke overraskende oppfører seg akkurat slik den skal og nesten litt til, ender denne A4-utgaven opp med å være et presisjonsinstrument for takling av svingete veier man sjelden opplever maken til.
Det er ikke all verden med tilbakemeldinger gjennom styring og slike ting og den føles ikke fryktelig levende på veien. Den oppleves på en måte "for bra" til å levere sistnevnte. Samtidig finner jeg stor glede i å nyte den presise følelsen av å ratte bilen med fin flyt fra sving til sving i godt tempo.
Folkelig hightec
Med 252-hesteren i kombinasjon med firehjulsdrift og automat, starter A4 Sport på drøyt 600 000 kroner. Det er ikke det at den ikke er verdt pengene, men mer at det er fryktelig mye penger - i alle fall etter at alt man ønsker seg av ekstrautstyr er plukket på.
En helt ny 2.0 TFSI-motor på 190 hk er derfor er spennende alternativ - kanskje en fin kombo mellom det å være fornuftig og det å få med noe ekstra. Mens 252-hesteren leverer 370 Nm, er det redusert til 320 i denne. Med 0-100 på 7,3 sekunder, er den imidlertid langt fra noen latsabb. Audi har tatt i bruk nye løsninger for å få ut mest mulig effekt og moment samtidig som forbruk og utslipp holdes nede. Høyere kompresjon og kortere komprimeringstid enn ekspansjonstid i forbrenningssyklusen er ett av triksene. Et annet er ulik kamakselprofil for innsugs- og utslippsventiler som gjør at innsugsventilene lukkes tidligere og gir mer presis drivstofftilgang. I praksis trenger motoren bare å komprimere like mye bensin som i en 1,4 TFSI mens den kan dra nytte av 2-literens fulle volum i ekspansjonsfasen - altså mer power for mindre bensin under normal kjøring.
Med slike effekttall, forbruk på 0,48 l/mil og utslipp på 109 g/km (blandet kjøring), og en startpris på 418 800 kroner, burde mulighetene være åpne for at flere ikke bare kan gå fra diesel til bensin (slik vi gjerne vil ha det her på Bil og Motorbloggen), men også få muligheten til å kjøre en bil som virkelig sparker uten at den koster en formue.
Jeg kjørte noen mil med den 190-hesteren i kombinasjon med S tronic på slutten av dagen, og den oppleves som kvikk og kraftfull. Uten firehjulsdrift og med mer komfortorientert oppsett på chassis og hjul, er ikke denne helt i samme liga som 252-hesteren da svingene kommer, men ytterligere komfort veier opp en del for det. Vi skal kikke nærmere på denne motoren da A4 etterhvert kommer til Norge, den er et virkelig interessant alternativ til diesel.
Konklusjon
Mye skryt synes du? Ja, og med rette. Jeg liker design (ute/inne), komfort, presis kjøreopplevelse, kvalitetsfølelse og teknologi. Motor og gir er også høyt oppe. Selvfølgelig finnes negative sider, den er eksempelvis så "perfekt" at den kan oppleves som litt klinisk. Førsteinntrykket er imidlertid voldsomt imponerende.
Totalt sett er kanskje det beste inntrykket hvor forskjellig den føles sammenliknet med erkerivalene BMW 3-serie og Mercedes C-klasse. De tre bilene er på en måte veldig like, men trykker samtidig på tildels helt forskjellige knapper. På teknologi, presisjon og kvalitetsfølelse er det i alle fall få som slår nye A4.
Om priser, versjoner og utstyr
Det er umulig å dekke dette avsnittet uten å bruke flere sider. Vi må derfor ta en kortversjon, og så får du sjekke ut Audis hjemmesider for resten. Utvalget er enormt.
Du får bilen i to grunnversjoner: Vanlig (som bare heter A4) og Sport. Prisforskjellen på de to ligger på drøyt 20 000 avhengig av motor- og girkassekombo. For pengene får man sportsseter i delskinn og en del eksteriørdetaljer.
1,4 TFSI 150 hk starter på lave 347 500 kroner og 2,0 TFSI 190 hk 418 800. Skal du ha automat, tilkommer pluss/minus 20 000, og med stasjonsvognutgave (Avant) kommer det på drøyt 20 til. For qauttro, må du opp på 252-hesteren og da følger også S tronic automat med. 600 300 starter den på.
På dieselsiden begynner det med 150 hk TDI for 371 500, mens 190-hesteren går på 405 800. Snaut 70 000 til gir firehjulsdrift og automat på sistnevnte. 3,0 TDI 218 hk quattro S tronic fyrer løs på 540 600 - egentlig ikke så ille for en V6.
På utstyrssiden er som sagt utvalget enormt, men Audi har ordnet 4 pakker som medfører betydelig rabatt. Sjekk ut de og annet tilgjengelig utstyr på Audis hjemmesider. Selv tenker jeg at virtual cockpit (heldigital og variabel instrumentskjerm) og den store 8,3-tommers infotainmentskjermen til MMI er fint å ha med for å få den komplette følelsen. I tillegg anbefales mot normalt treinnlegg som faktisk ikke koster så mye men tilfører mye godfølelse. Skal man plukke ut noe annet spennende, synes jeg Audis ekstremt avanserte adaptive cruisekontroll er noe å kikke nærmere på. Den kan ting som ikke andre kan, for eksempel har den køassistent for kjøring i saktegående trafikk, og du kan få en avansert versjon som ikke bare er aktiv da den har en bil å følge, men som også er linket opp mot GPS og kan justere hastigheten inn mot skarpe svinger.
Data
Bil | Audi A4 2.0 TFSI 252 hk quattro S tronic |
Pris fra | 347 500 (1,4 TFSI) |
Pris testbil | 600 300 + utstyr |
Motortype | R4T Bensin |
Motorvolum | 1984 |
Hk | 252 |
NM ved o/min | 370/1600-4500 |
Girkasse | 7A (dobbeltclutch) |
Forstilling | Fem-link |
Bakstilling | Fem-link |
Vekt | 1510 kg |
Tilhengervekt | Foreløpig ukjent |
Bagasjevolum/nedlagt baksete | 480 liter/965 liter |
Utvendig L/B/H | 4730 (+25)/1840(+10)/1430 mm (mot utgående modell) |
0-100 km/t | 5,8 sek |
Forbruk oppgitt, blandet | Fra 0,59 l/mil |
Topphastighet | 250 km/t |
Utslipp g/km | Fra 136 g/km |
0 Response to "Prøvekjøring: Audi A4 2,0 TFSI 252 hk quattro S tronic"
Post a Comment