Geneve-messen: Mercedes Me og Apple CarPlay - hopp inn i fremtiden nå!
Av David K Andersen
Før var det lett. Da kjørte vi bil og hørte på radio. Eller kanskje en CD. Så kom elektronikken og med den informasjonsalderen. Plutselig var det masse ulike funksjoner som skulle inn i bilen. Musikkavspilling fra ulike kilder, telefonintegrering, ryggekamera og/eller sensorer, aktiv cruisekontroll, stadig mer avanserte kjørecomputere, sikkerhets-systemer og mye mer. Mens de fleste av oss satt der med et femdobbelt sigaretttenner-uttak, ledninger på kryss og tvers over hele bilen, kassetter med ledning til Ipod i kassettspilleren, ekstra radiosender fra en eller annen musikkdings, navigasjon på sugekopp, en diiiiger mobiltelefonholder skrudd fast i dashen med treskruer og det hele, skjønte noen på BMW at dette ikke funket særlig bra. Derfor kom de for 12 år siden med infortainmentsystemet iDrive i den nye 7-serien. Bilen ble slaktet fordi den var stygg, og iDrive fordi det var ubrukbart og unødvendig. Riktignok fungerte ikke systemet optimalt på det tidspunktet, men man kan jo kikke litt på hvor BMW er i dag, og gjøre seg noen tanker om hvor lurt det er å være skeptisk til alt som er nytt.
Så er det slik, at selv om BMWs iDrive antakelig er det beste systemet pr dags dato, skjer utviklingen stadig raskere. Og nå er alle med på leken. Noen har touchskjerm, andre har joystick. Noen klarer ikke å bestemme seg, så de har begge deler. Og noen har nesten gitt opp, og istedet plassert ut så mange knapper i bilen at det er vanskelig å bevege seg uten å skifte dashbordfarge ved en tilfeldighet. Potensialet for forbedring er enormt.
I forkant av ukens Geneve-messe, har Apple lansert et nytt system som heter CarPlay og tar sikte på å integrere din elektroniske hverdag på beste og enkleste måte. Blant annet skjer det ved at en rekke bilmerker stiller seg bak og vil tilby dette i sine modeller. Først ut var i dag Mercedes-Benz.
Systemet endrer ikke på bilens eget opplegg, så bilprodusentene må fortsatt jobbe med hva slags opplegg de skal bruke rent manøvreringsmessig. For Mercedes er det Command som gjelder, et system som blir stadig bedre, og som vi venter virkelig vil bli topp-notch i og med det nye designet i C-klasse som kommer snart. Telefonen beholder du bare i lomma, eller legger den i midtkonsollen. Menyen du får opp vil bestå av de kjente Apple-ikonene for hovedfunksjoner, samt bilens eget system, i Mercedes sitt tilfelle Command, som et eget valg på skjermen.
I praksis vil du altså styre bilens funksjoner gjennom den enkelte bilens eget system som før, mens telefon og mediafunksjoner styres gjennom CarPlay. Ganske lurt opplegg. Det hele er selvfølgelig stemmestyrt via Siri, for eksempel innlesing av tekstmeldinger eller opplesing av mottatte meldinger.
Så går Mercedes ett steg lenger. De lanserer samtidig noe som heter Mercedes Me, som etter hva jeg forstår er en applikasjon som integrerer det du holder på med elektronisk, inkludert bilen. Altså kan du for eksempel sjekke hvor langt du kan kjøre på det som er igjen på tanken via iPaden mens du sitter i stua og bilen står i garasjen. Eller om du jobber med kalenderen på telefonen på vei ut til bilen, så fortsetter du bare med det på bilens skjerm idet du setter deg inn. Men den biten er bare en liten del av hva Mercedes Me gjør. Systemet hjelper deg med alt du kan tenke deg så lenge det er knyttet til mobilitet. Eksempelvis hvilket tog som passer å ta om du skal parkere utenfor byen, hvilken buss som er aktuell da du er på ferie uten bil i det hele tatt, eller hvor beste parkering finnes da du er i utlandet og sitter i en Ford leiebil. Det dreier seg altså om mobilitet og ikke nødvendigvis bare din egen Mercedes. Men selvfølgelig handler det mest om bilen, så du kan også sjekke opp når du trenger service og hva det koster, samt booke tid. Tenker du på å bytte bil, kan systemet gi deg info om hva du får igjen for bilen og hva du må ut med for den bilen du ønsker å bytte til og hvordan det kan finansieres. Eller du kan bruke den til enklere ting som for eksempel å la telefonen vise deg veien til der bilen står parkert om du ikke skulle huske det. Du kan også skru på varmen i bilen via systemet, og en lang rekke andre ting.
Lurt opplegg, og det skal ifølge Mercedes være enkelt. Du samler alt om bil og mobilitet på ett sted. Systemet kommer igang i løpet av sommeren, sjekk ut www.mercedes.me. Når alle funksjoner blir tilgjengelig eller når dette kommer til Norge er vi ikke helt sikre på, men systemene vi snakker om her blir vist nå i kveld hos Mercedes i Geneve, og det i den nye C-klassen. Altså finner vi de antakelig der i løpet av våren og sommeren! Og en liten ting til slutt: Lurer du på hvorfor en premiumbil koster mer enn en vanlig bil? Det er ikke bare snakk om materialvalg i dashbordet....
Før var det lett. Da kjørte vi bil og hørte på radio. Eller kanskje en CD. Så kom elektronikken og med den informasjonsalderen. Plutselig var det masse ulike funksjoner som skulle inn i bilen. Musikkavspilling fra ulike kilder, telefonintegrering, ryggekamera og/eller sensorer, aktiv cruisekontroll, stadig mer avanserte kjørecomputere, sikkerhets-systemer og mye mer. Mens de fleste av oss satt der med et femdobbelt sigaretttenner-uttak, ledninger på kryss og tvers over hele bilen, kassetter med ledning til Ipod i kassettspilleren, ekstra radiosender fra en eller annen musikkdings, navigasjon på sugekopp, en diiiiger mobiltelefonholder skrudd fast i dashen med treskruer og det hele, skjønte noen på BMW at dette ikke funket særlig bra. Derfor kom de for 12 år siden med infortainmentsystemet iDrive i den nye 7-serien. Bilen ble slaktet fordi den var stygg, og iDrive fordi det var ubrukbart og unødvendig. Riktignok fungerte ikke systemet optimalt på det tidspunktet, men man kan jo kikke litt på hvor BMW er i dag, og gjøre seg noen tanker om hvor lurt det er å være skeptisk til alt som er nytt.
Så er det slik, at selv om BMWs iDrive antakelig er det beste systemet pr dags dato, skjer utviklingen stadig raskere. Og nå er alle med på leken. Noen har touchskjerm, andre har joystick. Noen klarer ikke å bestemme seg, så de har begge deler. Og noen har nesten gitt opp, og istedet plassert ut så mange knapper i bilen at det er vanskelig å bevege seg uten å skifte dashbordfarge ved en tilfeldighet. Potensialet for forbedring er enormt.
I forkant av ukens Geneve-messe, har Apple lansert et nytt system som heter CarPlay og tar sikte på å integrere din elektroniske hverdag på beste og enkleste måte. Blant annet skjer det ved at en rekke bilmerker stiller seg bak og vil tilby dette i sine modeller. Først ut var i dag Mercedes-Benz.
Systemet endrer ikke på bilens eget opplegg, så bilprodusentene må fortsatt jobbe med hva slags opplegg de skal bruke rent manøvreringsmessig. For Mercedes er det Command som gjelder, et system som blir stadig bedre, og som vi venter virkelig vil bli topp-notch i og med det nye designet i C-klasse som kommer snart. Telefonen beholder du bare i lomma, eller legger den i midtkonsollen. Menyen du får opp vil bestå av de kjente Apple-ikonene for hovedfunksjoner, samt bilens eget system, i Mercedes sitt tilfelle Command, som et eget valg på skjermen.
I praksis vil du altså styre bilens funksjoner gjennom den enkelte bilens eget system som før, mens telefon og mediafunksjoner styres gjennom CarPlay. Ganske lurt opplegg. Det hele er selvfølgelig stemmestyrt via Siri, for eksempel innlesing av tekstmeldinger eller opplesing av mottatte meldinger.
Så går Mercedes ett steg lenger. De lanserer samtidig noe som heter Mercedes Me, som etter hva jeg forstår er en applikasjon som integrerer det du holder på med elektronisk, inkludert bilen. Altså kan du for eksempel sjekke hvor langt du kan kjøre på det som er igjen på tanken via iPaden mens du sitter i stua og bilen står i garasjen. Eller om du jobber med kalenderen på telefonen på vei ut til bilen, så fortsetter du bare med det på bilens skjerm idet du setter deg inn. Men den biten er bare en liten del av hva Mercedes Me gjør. Systemet hjelper deg med alt du kan tenke deg så lenge det er knyttet til mobilitet. Eksempelvis hvilket tog som passer å ta om du skal parkere utenfor byen, hvilken buss som er aktuell da du er på ferie uten bil i det hele tatt, eller hvor beste parkering finnes da du er i utlandet og sitter i en Ford leiebil. Det dreier seg altså om mobilitet og ikke nødvendigvis bare din egen Mercedes. Men selvfølgelig handler det mest om bilen, så du kan også sjekke opp når du trenger service og hva det koster, samt booke tid. Tenker du på å bytte bil, kan systemet gi deg info om hva du får igjen for bilen og hva du må ut med for den bilen du ønsker å bytte til og hvordan det kan finansieres. Eller du kan bruke den til enklere ting som for eksempel å la telefonen vise deg veien til der bilen står parkert om du ikke skulle huske det. Du kan også skru på varmen i bilen via systemet, og en lang rekke andre ting.
Lurt opplegg, og det skal ifølge Mercedes være enkelt. Du samler alt om bil og mobilitet på ett sted. Systemet kommer igang i løpet av sommeren, sjekk ut www.mercedes.me. Når alle funksjoner blir tilgjengelig eller når dette kommer til Norge er vi ikke helt sikre på, men systemene vi snakker om her blir vist nå i kveld hos Mercedes i Geneve, og det i den nye C-klassen. Altså finner vi de antakelig der i løpet av våren og sommeren! Og en liten ting til slutt: Lurer du på hvorfor en premiumbil koster mer enn en vanlig bil? Det er ikke bare snakk om materialvalg i dashbordet....
0 Response to "Geneve-messen: Mercedes Me og Apple CarPlay - hopp inn i fremtiden nå!"
Post a Comment