På bilauksjon i Paris
Av Vegar Bjørge
Onsdag kveld var jeg på bilauksjon i Paris. RM Auctions sto for auksjon og det var med blandet forventning jeg var med. Jeg var spesiell invitert og hadde den beste plassen, likevel var jeg skeptisk. Jeg kommer tilbake til det. Kvelden inneholdt mange spesielle biler og RM Auctions forventet flere gode priser. Her var det flere LeMans-racer, blant annet en Porsche 956, Peugeot 908 HDi og Aston Martin DB2. Her var det en Ferrari 750 Monza Spider med forventet pris mellom 1,8 - 2,1 mill €, en Jaguar D-Type med forventet pris mellom 4,1-4,7 mill €. Tilsammen var det 7 biler med forventet salgspris over 1 mill €. Ingen må tvile på at RM Auctions kan det de driver med, og prisestimatet er som regel ganske bra. Noen biler når ikke helt opp og noen biler går godt over prisforventningene.
Den som kanskje skuffet mest var en Weineck Cobra 780 cui Limited Edition med 1100 HK og 0-300 km/t 10 sek. Denne er produsert i 15 eksemplarer, men det hjalp ikke prisen. Den nye eieren slapp unna med 61 600 €, under halvparten av forventningene. Denne bilen er ny i forhold til orginalen som kom på 60-tallet. 2005 modell vil si at det er mye moderne teknikk i bilen og den takler den ufyselig effekten på best mulig måte.
En annen bil som bare kom halvveis i forhold til forventningene var en Th. Schneider 4 1/2 Litre fra 1921. Disse bilene ble ikke en suksess salgsmessig. De var dobbelt så dyre som Bentley 4 1/2 Litre, men der Bentley-bilene nå når mange millioner € hos auksjonshusene, når bare Th. Schneider 61 600 €. Hva som gjør at disse 2 bilene bommet så mye på estimtet er ikke helt lett å vite, men det er biler som sjelden kommer til salgs og derfor er det ikke lett å vite hva folk vil gi for de. I tillegg er det ikke merker som er særlig populære i samlerkretser, men likevel ønsker nok auksjonshusene å sette prisen høyest mulig for selger av bilen. Dette kan føre til at de da bommer i enkelte tilfeller. Det overraskende er at det skjer veldig skjeldent, men altså 2 ganger denne kvelden. Nå var det noen andre biler også som ikke nådde sitt estimat, men det var med små marginer. De fleste bilene treffer innenfor estimatet, og noen selges for over estimatet.
Dette var tilfellet for en Mercedes. Når den kom for salg var det egentlig ganske rolig med budgivning, men det gikk greit opp til estimatet på 120 000 €, men så skjønte vi at noe var på gang. Det gikk ikke lang tid før den nådde 300 000 € og til slutt ble den klubbet til utrolige 480 000 €, altså 4 ganger mer enn høyeste estimat. Bilen er en 600 Pullman 6-doors Landaulet. Kun bygget i 26 eksemplarer og denne har stått lagret i 30 år og er i urestaurert stand. Derfor ville nok RM Auctions være litt forsiktig med estimatet, men de bommet kraftig. Spennende blir det å se om dette får noe og si for priser på 600-bilene.
Nå skal vi ta topp-lista fra onsdagens salg og bilen som ble det 5. dyreste salget var en Delahaye 135 S fra 1936. Estimatet var 1,0 - 1,5 mill €. Budene stoppet på 1 008 000 € og det var nok kanskje litt skuffende. Viktigste for at slike biler skal nå høye priser er at de har vunnet viktige løp, noe denne har. Den tok en 1. plass i 24 Hours of Spa. 16 eksemplarer ble det av denne vakre racerbilen.
En av auksjonens vakreste biler var denne Porsche 904 Carrera GTS fra 1964. Den lå i samme prisestimat som Delahayeen, men nådde en litt høyere pris. Dette er eneste eksemplar med denne fargen og bilen er utrolig pent restaurert. Denne er bedre enn når den var ny. Motoren på 1966 ccm yter 185 bhp og prisen endte til slutt på 1 288 000 €.
En 1955 modell Ferrari 750 Monza Spider by Scaglietti ble solgt for 1 960 000 € noe som var innenfor estimatet. Flere 1. plasser i løp og en meget bra restaurert eksemplar. R4 motoren på 3,0 liter gir 260 hk.
Den nest dyreste bilen ble en Porsche 956 Group C Sports-Prototype som gikk for 2 352 000 €, også dette innenfor estimatet. Bilen ble nummer 3 på LeMans i 1982 da Porsche tok sin berømte 1-2-3. 10 biler kom fra Porsche-fabrikken dette året. Motoren på 2650 ccm har 620 hk. En fantastisk bil som en fikk et nytt oppholdssted denne uken. Håper den får luftet seg med jevne mellomrom.
Kveldens dyreste bil ble en Jaguar D-Type fra 1955. Med et estimat på godt over 4 mill € var også forventningene store. Den nådde ikke helt opp til dette, men 3 696 000 € var en god noe pris til at bilen ble solgt. Dette er modellen som virkelig satte Jaguar på racing-kartet, selv om denne ikke er en fabrikksbil. Den ble laget til kunde, men likevel har den blitt brukt i racing. Fantastisk velholdt av Jaguar-entusiast.
Selvfølgelig var det biler som i mine øyne var mer interessante enn disse rådyre kunstverkene, men ingen biler på auksjonen passet min lommebok. Likevel mener jeg at det er en del interessante objekter for den som vil investere og som ikke har 10 millioner på bok. Helt klart er det at klassiske biler har steget utrolig i verdi. Jeg har plukket ut noen som jeg synes ser ut som interessante for de som ønsker å investere. I tillegg er bilene meget vakre etter min mening og det er viktig om den skal nå astronomiske summer i fremtiden.
Den første bilen er en Lancia. Fiat klarer nå å legge ned dette klassiske merket som i sin tid var mer luksus og eleganse enn Mercedes, Cadillac og Citroen DS i tillegg til at den konkurrerte mot sportsbiler fra Porsche, Maserati og til en viss grad Ferrari. Kanskje det også var derfor det gikk nedover for Lancia? Vakker er uansett denne Lancia Flamina 2,8 Super Sport by Zagato fra 1966. Prisen endte på 201 600 €, noe som er forholdsvis stivt, men om man ser på andre Lanciaer har nok denne enda mer å hente hos ivrige kjøpere i fremtiden. En 1992 Lancia Delta HF Intergrale Evo "Verde York" bygget i 200 eksemplarer fant ny eier for 72 800 €, mens en Lancia Aurelia B24S Convertible nådde respektable 308 000 €. Et par Lanciaer fant ingen ny eiere, blant de en Lancia 037 Gr. B som ikke nådde minsteprisen på 390 000 €.
En annen bil som ikke nådde høydene men likevel ble solgt var en fantastisk Aston Martin DB2/4 MK3. Denne er original i alt og nydelig å se på. Motoren på 3,0 liter yter 178 bhp og en fantastisk farge som går i en bruntone. Det er ikke bare James Bond som forelsket seg i klassiske Aston Martin`s. Prisen endte på 207 200 €, noe jeg kaller et funn. Den nye eieren kan nok se på dette som en god investering.
Jeg er svak for italienere og Lamborghini Miura P 400 S fra 1971 blir aldri feil. Denne er for de absolutt velstående og bilen ble solgt for 520 800 € noe som var forventet. Bilen har SV spesifikasjoner og er i en fabelaktig blåfarge. Jeg tror også denne vil stige godt i pris i fremtiden.
Den siste jeg vil trekke frem er en Ferrari. Klassiske Ferrari`s har nådd ekstreme høyder og derfor er det ikke lenger lett å finne objekter for de som kun er velstående og ikke er av kongeslekt. En slik bil ble solgt denne kvelden i Paris, og jeg synes faktisk at det er et funn. Det gjelder en 1974 Ferrari 365 GT4 Berlinetta Boxer. Det her var den grommeste Ferrarien på denne tiden og med sine 385 bhp fra sin boxer motor gir den gode prestanda. Dette er helt klart viktig for fremtidig prisstigning. Bilen nådde mer enn forventede estimat på 150 000 €, og stoppet til slutt på 187 600 €. Mest sannsynlig vil denne stige godt i fremtiden. Det ble også solgt en 1970 Ferrari 365 GT 2+2 for 117 600 €.
Så var da kvelden over og jeg hadde storkost meg. Barna hadde jeg rukket å legge mellom bilsalgene og jeg fikk også kokt meg kaffe. Et bilblad på pulten i tilfelle jeg skulle kjede meg, men det ble liggende der ubrukt. Som du kanskje har skjønt var jeg ikke i Frankrike, men hjemme i mitt eget lille kosehjørne foran pcèn. Livesendinger av auksjonene til RM Auctions er å anbefale. Mange opplysninger rundt objektene og en hel del bakgrunnsstoff fra bilene. Der det var naturlig la de også inn noen filmklipp fra kjente billøp som noen av bilene deltok i. De brukte rundt 3 timer på å selge 53 biler, eller det vil si 42 biler, for 11 oppnådde ikke ønsket pris. Du finner mer om RM Auctions på www.rmauctions.com
Foto: RM Auctions
Onsdag kveld var jeg på bilauksjon i Paris. RM Auctions sto for auksjon og det var med blandet forventning jeg var med. Jeg var spesiell invitert og hadde den beste plassen, likevel var jeg skeptisk. Jeg kommer tilbake til det. Kvelden inneholdt mange spesielle biler og RM Auctions forventet flere gode priser. Her var det flere LeMans-racer, blant annet en Porsche 956, Peugeot 908 HDi og Aston Martin DB2. Her var det en Ferrari 750 Monza Spider med forventet pris mellom 1,8 - 2,1 mill €, en Jaguar D-Type med forventet pris mellom 4,1-4,7 mill €. Tilsammen var det 7 biler med forventet salgspris over 1 mill €. Ingen må tvile på at RM Auctions kan det de driver med, og prisestimatet er som regel ganske bra. Noen biler når ikke helt opp og noen biler går godt over prisforventningene.
Den som kanskje skuffet mest var en Weineck Cobra 780 cui Limited Edition med 1100 HK og 0-300 km/t 10 sek. Denne er produsert i 15 eksemplarer, men det hjalp ikke prisen. Den nye eieren slapp unna med 61 600 €, under halvparten av forventningene. Denne bilen er ny i forhold til orginalen som kom på 60-tallet. 2005 modell vil si at det er mye moderne teknikk i bilen og den takler den ufyselig effekten på best mulig måte.
En annen bil som bare kom halvveis i forhold til forventningene var en Th. Schneider 4 1/2 Litre fra 1921. Disse bilene ble ikke en suksess salgsmessig. De var dobbelt så dyre som Bentley 4 1/2 Litre, men der Bentley-bilene nå når mange millioner € hos auksjonshusene, når bare Th. Schneider 61 600 €. Hva som gjør at disse 2 bilene bommet så mye på estimtet er ikke helt lett å vite, men det er biler som sjelden kommer til salgs og derfor er det ikke lett å vite hva folk vil gi for de. I tillegg er det ikke merker som er særlig populære i samlerkretser, men likevel ønsker nok auksjonshusene å sette prisen høyest mulig for selger av bilen. Dette kan føre til at de da bommer i enkelte tilfeller. Det overraskende er at det skjer veldig skjeldent, men altså 2 ganger denne kvelden. Nå var det noen andre biler også som ikke nådde sitt estimat, men det var med små marginer. De fleste bilene treffer innenfor estimatet, og noen selges for over estimatet.
Dette var tilfellet for en Mercedes. Når den kom for salg var det egentlig ganske rolig med budgivning, men det gikk greit opp til estimatet på 120 000 €, men så skjønte vi at noe var på gang. Det gikk ikke lang tid før den nådde 300 000 € og til slutt ble den klubbet til utrolige 480 000 €, altså 4 ganger mer enn høyeste estimat. Bilen er en 600 Pullman 6-doors Landaulet. Kun bygget i 26 eksemplarer og denne har stått lagret i 30 år og er i urestaurert stand. Derfor ville nok RM Auctions være litt forsiktig med estimatet, men de bommet kraftig. Spennende blir det å se om dette får noe og si for priser på 600-bilene.
Nå skal vi ta topp-lista fra onsdagens salg og bilen som ble det 5. dyreste salget var en Delahaye 135 S fra 1936. Estimatet var 1,0 - 1,5 mill €. Budene stoppet på 1 008 000 € og det var nok kanskje litt skuffende. Viktigste for at slike biler skal nå høye priser er at de har vunnet viktige løp, noe denne har. Den tok en 1. plass i 24 Hours of Spa. 16 eksemplarer ble det av denne vakre racerbilen.
En av auksjonens vakreste biler var denne Porsche 904 Carrera GTS fra 1964. Den lå i samme prisestimat som Delahayeen, men nådde en litt høyere pris. Dette er eneste eksemplar med denne fargen og bilen er utrolig pent restaurert. Denne er bedre enn når den var ny. Motoren på 1966 ccm yter 185 bhp og prisen endte til slutt på 1 288 000 €.
En 1955 modell Ferrari 750 Monza Spider by Scaglietti ble solgt for 1 960 000 € noe som var innenfor estimatet. Flere 1. plasser i løp og en meget bra restaurert eksemplar. R4 motoren på 3,0 liter gir 260 hk.
Den nest dyreste bilen ble en Porsche 956 Group C Sports-Prototype som gikk for 2 352 000 €, også dette innenfor estimatet. Bilen ble nummer 3 på LeMans i 1982 da Porsche tok sin berømte 1-2-3. 10 biler kom fra Porsche-fabrikken dette året. Motoren på 2650 ccm har 620 hk. En fantastisk bil som en fikk et nytt oppholdssted denne uken. Håper den får luftet seg med jevne mellomrom.
Kveldens dyreste bil ble en Jaguar D-Type fra 1955. Med et estimat på godt over 4 mill € var også forventningene store. Den nådde ikke helt opp til dette, men 3 696 000 € var en god noe pris til at bilen ble solgt. Dette er modellen som virkelig satte Jaguar på racing-kartet, selv om denne ikke er en fabrikksbil. Den ble laget til kunde, men likevel har den blitt brukt i racing. Fantastisk velholdt av Jaguar-entusiast.
Selvfølgelig var det biler som i mine øyne var mer interessante enn disse rådyre kunstverkene, men ingen biler på auksjonen passet min lommebok. Likevel mener jeg at det er en del interessante objekter for den som vil investere og som ikke har 10 millioner på bok. Helt klart er det at klassiske biler har steget utrolig i verdi. Jeg har plukket ut noen som jeg synes ser ut som interessante for de som ønsker å investere. I tillegg er bilene meget vakre etter min mening og det er viktig om den skal nå astronomiske summer i fremtiden.
Den første bilen er en Lancia. Fiat klarer nå å legge ned dette klassiske merket som i sin tid var mer luksus og eleganse enn Mercedes, Cadillac og Citroen DS i tillegg til at den konkurrerte mot sportsbiler fra Porsche, Maserati og til en viss grad Ferrari. Kanskje det også var derfor det gikk nedover for Lancia? Vakker er uansett denne Lancia Flamina 2,8 Super Sport by Zagato fra 1966. Prisen endte på 201 600 €, noe som er forholdsvis stivt, men om man ser på andre Lanciaer har nok denne enda mer å hente hos ivrige kjøpere i fremtiden. En 1992 Lancia Delta HF Intergrale Evo "Verde York" bygget i 200 eksemplarer fant ny eier for 72 800 €, mens en Lancia Aurelia B24S Convertible nådde respektable 308 000 €. Et par Lanciaer fant ingen ny eiere, blant de en Lancia 037 Gr. B som ikke nådde minsteprisen på 390 000 €.
En annen bil som ikke nådde høydene men likevel ble solgt var en fantastisk Aston Martin DB2/4 MK3. Denne er original i alt og nydelig å se på. Motoren på 3,0 liter yter 178 bhp og en fantastisk farge som går i en bruntone. Det er ikke bare James Bond som forelsket seg i klassiske Aston Martin`s. Prisen endte på 207 200 €, noe jeg kaller et funn. Den nye eieren kan nok se på dette som en god investering.
Jeg er svak for italienere og Lamborghini Miura P 400 S fra 1971 blir aldri feil. Denne er for de absolutt velstående og bilen ble solgt for 520 800 € noe som var forventet. Bilen har SV spesifikasjoner og er i en fabelaktig blåfarge. Jeg tror også denne vil stige godt i pris i fremtiden.
Den siste jeg vil trekke frem er en Ferrari. Klassiske Ferrari`s har nådd ekstreme høyder og derfor er det ikke lenger lett å finne objekter for de som kun er velstående og ikke er av kongeslekt. En slik bil ble solgt denne kvelden i Paris, og jeg synes faktisk at det er et funn. Det gjelder en 1974 Ferrari 365 GT4 Berlinetta Boxer. Det her var den grommeste Ferrarien på denne tiden og med sine 385 bhp fra sin boxer motor gir den gode prestanda. Dette er helt klart viktig for fremtidig prisstigning. Bilen nådde mer enn forventede estimat på 150 000 €, og stoppet til slutt på 187 600 €. Mest sannsynlig vil denne stige godt i fremtiden. Det ble også solgt en 1970 Ferrari 365 GT 2+2 for 117 600 €.
Så var da kvelden over og jeg hadde storkost meg. Barna hadde jeg rukket å legge mellom bilsalgene og jeg fikk også kokt meg kaffe. Et bilblad på pulten i tilfelle jeg skulle kjede meg, men det ble liggende der ubrukt. Som du kanskje har skjønt var jeg ikke i Frankrike, men hjemme i mitt eget lille kosehjørne foran pcèn. Livesendinger av auksjonene til RM Auctions er å anbefale. Mange opplysninger rundt objektene og en hel del bakgrunnsstoff fra bilene. Der det var naturlig la de også inn noen filmklipp fra kjente billøp som noen av bilene deltok i. De brukte rundt 3 timer på å selge 53 biler, eller det vil si 42 biler, for 11 oppnådde ikke ønsket pris. Du finner mer om RM Auctions på www.rmauctions.com
Foto: RM Auctions
0 Response to "På bilauksjon i Paris"
Post a Comment