Nyheter: Peugeot 308 SW
Av Vegar Bjørge
En stor og viktig nyhet for Peugeot er nye 308 og forventningene om økt salg, og kapring av markedsandeler i den tøffe Golf-klassen, er sterkt tilstede. Salget har vært godt i Norge og resten av Europa, men det er først nå med Stasjonsvogn-utgaven, eller SW på Peugeot-språk, som det virkelig kommer til å ta av. Kan den klatre til topps i klassen? Mye taler for at det blir mindre avstand til toppen og at den kan bli et valg for småbarnsfamilien er det ingen tvil om. Golf-klassen har blitt stor nok til å romme en familie på 4 eller 5, og stasjonsvognene i klassen har blitt store. Denne Peugeoten måler 459 cm fra støtfanger til støtfanger og har 610 liter stort bagasjerom. Bare Honda Civic Tourer rommer mer av konkurrentene, og bagasjerommet er merkbart større enn familiefavoritten Volvo V70.
Peugeot 308 er basert på den nye modulerbare plattformen EMP2, som skal være grunnlaget for mange spennende modeller fra Peugeot og Citroen i tiden fremover. Slanking har selvfølgelig vært et tema med nye 308 SW og den har blitt 140 kg lettere enn utgående modell. Bilen premierevises på Genevesalongen i mars og kommer hit i løpet av sommeren. Da kan vi forvente oss to diesel-motorer på 2,0 liter og 120 HK eller 150 HK i tillegg til 2 3-sylindrede motorer på 110 HK og 130 HK. De største motorene kan fåes med Peugoet sin nye 6-trinns automatkasse. Det blir foreløpig ikke muligheter for å få EMG-kassen i denne modellen, noe som jeg tror ikke blir særlig stort savn.
Bilogmotorbloggen har testet nye 308 mot nye Mazda 3, og testen kan du lese her.
En stor og viktig nyhet for Peugeot er nye 308 og forventningene om økt salg, og kapring av markedsandeler i den tøffe Golf-klassen, er sterkt tilstede. Salget har vært godt i Norge og resten av Europa, men det er først nå med Stasjonsvogn-utgaven, eller SW på Peugeot-språk, som det virkelig kommer til å ta av. Kan den klatre til topps i klassen? Mye taler for at det blir mindre avstand til toppen og at den kan bli et valg for småbarnsfamilien er det ingen tvil om. Golf-klassen har blitt stor nok til å romme en familie på 4 eller 5, og stasjonsvognene i klassen har blitt store. Denne Peugeoten måler 459 cm fra støtfanger til støtfanger og har 610 liter stort bagasjerom. Bare Honda Civic Tourer rommer mer av konkurrentene, og bagasjerommet er merkbart større enn familiefavoritten Volvo V70.
Peugeot 308 er basert på den nye modulerbare plattformen EMP2, som skal være grunnlaget for mange spennende modeller fra Peugeot og Citroen i tiden fremover. Slanking har selvfølgelig vært et tema med nye 308 SW og den har blitt 140 kg lettere enn utgående modell. Bilen premierevises på Genevesalongen i mars og kommer hit i løpet av sommeren. Da kan vi forvente oss to diesel-motorer på 2,0 liter og 120 HK eller 150 HK i tillegg til 2 3-sylindrede motorer på 110 HK og 130 HK. De største motorene kan fåes med Peugoet sin nye 6-trinns automatkasse. Det blir foreløpig ikke muligheter for å få EMG-kassen i denne modellen, noe som jeg tror ikke blir særlig stort savn.
Bilogmotorbloggen har testet nye 308 mot nye Mazda 3, og testen kan du lese her.
0 Response to "Nyheter: Peugeot 308 SW"
Post a Comment