Av Vegar Bjørge
|
Ferrari F14 T fikk navnet sitt etter avstemming på internett |
Det er snart klar for årets første tester på Jerez-banen i Spania, og i år er det mer spennende enn på lenge. Nye motorer og nye tekniske regler har utfordret teamene til det ytterste og det blir travle dager og uker fremover. Utfordringen blir driftsikkerhet og tekniske sjefen til Ferrari, James Allison, har stor tro på at den som klarer å få en driftsikker bil også kan vinne mange løp. Det er ikke sikkert den raskeste blir årets verdensmester, det gjelder også og komme til mål i år. De foregående årene har vi sett lite til motorras og andre tekniske problemer, men årets sesong vil nok kunne by på flere biler stående i grøfta enn det vi har vendt oss til. Flere mener at så mye som 50 % av bilene kanskje ikke kommer til mål. Det er kanskje litt tidlig i sesongen å prate om slikt noe, men dette viser hvor utfordrende årets sesong er for designere og teknikere.
|
Force India VJM 07. Kanskje dette er en VM-vinner? |
Vi kan ta litt regelendringer først. Motoren blir i år byttet ut. Fjorårets 2,4 liters V8-motor blir byttet ut mot en V6 på 1,6 liter. Downsizing gjelder også i motorsport og den har fått inntog i Formel 1. Denne motortypen har fått kritikk fordi det ikke helt er samme låt i disse V6erne som det vi har fått fra V8erne. Grommeste motorsportklassen bør også låte mest har de fleste sagt. Kanskje vi vender oss til det og farten skal nok ikke bli så mye lavere enn det vi hadde i fjor. Med nye motorer kommer også ny girkasse. Denne blir i år 8-trinns og er selvfølgelig sekvensiell. effekten i de nye motorene skal være på ca 600 hk + boost fra ERS. Fjorårets motorer nådde over 750 hk. ERS skal gi en ekstra effekt på 160 hk i 33 sek pr runde mens fjorårets KERS ga 80 hk i maks 6 sek pr runde.
|
Lotus har valgt en dobbel frontvinge for å lede nok luft til motor, bremser og elektronikk. |
I år er det begrensninger på 100 kg drivstoff pr løp. Dette gir noen utfordringer og ingen team kan i år kjøre på full gass gjennom hele løpet. Vi får nok oppleve at teamene må ha strategier rundt når det skal lusekjøres og når det skal kjøres for fullt. Det som kan bli en realitet er teamkompiser som forårsaker en saftycar-situasjon. Vi har sett det i andre motorsporter og det har også blitt gjort bevisst i Formel 1, og nå kan dette skitne trikset igjen bli mer vanlig.
|
McLaren MP14-29 har en noe spesiell front. Spennende å se om dette fungerer. |
Bilene blir tyngre neste år og dette har med at drivlinja veier mer. Batterier veier mye og derfor har minimumsvekten økt fra fjorårets 642 kg til 690 kg i år. Eksosrørene skal ikke gi noen aerodynamisk effekt og får derfor utforming deretter. Nesepartiet skal i år ikke være høyere enn 185 mm, dette på grunn av sikkerhet. I fjor var grensen 550 mm og man fikk brukt front mer bevisst til kjøling av motor, bremser og elektronikk. Årets biler får spesielle nesepartier og variasjonene er store. Spennende å se hvem som lykkes best. Frontvingen har blitt 150 mm smalere i tillegg blir bakvingen også litt forandret. Dette gir noe mindre downforce og skal gi muligheter for flere forbikjøringer.
|
Williams racer er snart klar, men foreløpig får vi klare oss med en animasjon. Teknikerne er kritiske til den lave fronten man må kjøre med. Den gir for dårlig muligheter for kjøling. |
Det skal være muligheter for å teste bilen i sesong. 4 tester kan gjøres à 2 dager på en bane som har blitt brukt til løp. I tillegg blir det restriksjoner på bruk av simulatorer og vindtunneler. Det blir også muligheter med å kjøre testfører på fredagstreningene. I år kan man sette inn 4 førere på fredagens kjøring, men man får fortsatt kun bruke 2 biler.
|
Ferrari sin front viser et eksempel til på utforming. Det blir mange variasjoner på fronter i årets Formel 1-sesong. |
Poengsystemet er som før med doble poeng på avsluttende løp. Det kan i 2014 gis 5 sekunders straff for mindre forseelser. Hva dette innebærer blir spennende å se, men jeg frykter for at det nå ikke skal mye til før man straffer førerne. Formel 1 sitt største problem er nettopp det at ingenting skal til før man enten må starte lenger ned på startstreken i neste løp eller man får en drive trough straff. Vi vil se racing og vi vil ha litt dramatikk, god forbikjøringer og litt nærkontakt. Dette forsvinner om reglene blir for strenge.
Et nytt trofè blir innført: Pole Position Trophy, som gis til føreren som har flest Pole Position i løpet av sesongen.
0 Response to "Formel 1-sesongen 2014 er i gang "
Post a Comment