Test: Opel Insignia 2,0 CDTi Premium
Av Vegar Bjørge
Det er med stor entusiasme jeg henter ut Opels oppfriskede Insignia. Jeg har gledet meg som et barn gleder seg til julegaver, og jeg har enorme forventninger. Når Opel Insignia kom var det i mine øyne redningen for Opel, men dessverre har ikke bilen opplevd den suksessen den fortjener. I mine øyne var Insignia elegant som få og den formidlet fart og eleganse som man bare finner hos BMW. Jeg vil påstå at ingen av de vanlige bilene kommer opp mot Insignia når det gjelder form og fasong. For meg steg Opel inn blant premiummerkene med Insignia.
Opel er langt ned på salgsstatistikken og jeg skal prøve å finne ut hvorfor. Dette kommer ikke til å skje ved kun å prøve Insignia, men jeg skal prøve alt det Opel har og tilby, i tillegg har jeg kjøpt meg brukt Opel for å teste ut kvaliteten. Det kan være mange grunner til at Opel ligger der de gjør, men kanskje den viktigste er det som skjedde under finanskrisen da GM i realiteten var konkurs. Saab ble kastet over bord, Oldsmobile og Pontiac forsvant ved et pennestrøk og Opel skulle selges. GM fikk elendig omtale i alle verdens bilblader og aviser. Dette var selvfølgelig ikke bra for Opel og det var kanskje da nedgangen begynte. I Norge startet den nok likevel noe før. Oppturen starter kanskje nå!
For meg er det nå en oppgradert Insignia som gjelder. Hva er nytt? Små forandringer på lykter og grill i tillegg til noe retusjering på bakenden. Det gjør bilen godt. Den var perfekt, men det viste seg at den kunne bli bedre. Er den da best? Innvendig har de kuttet ned på antall knapper og skjerpet kvaliteten enda mer. Jeg trodde ikke det gikk. Om man går fra Ford Mondeo, Mazda 6 eller Toyota Avensis og over i Opel Insignia er det en ganske stor forskjell. I Opel Insignia er det helt klart premium som gjelder, og materialvalget står ikke langt bak det man finner i tyske premiumsbiler. Og for å ta det med engang. Testbilen er proppfull med utstyr og ingenting mangler. Adaptiv Cruisecontroll, Adaptive Bi-xenon, Skinnseter med memory, el-bagasjeåpner og varme i rattet er noe av det som tilbys.
Jeg må likevel prøve å finne noe som ikke er bra med Insignia. Bagasjerommet har fått kritikk. Går det virkelig å lage en så stor bil med et så lite bagasjerom? Ja, for Opel har klart det. Bilen er 491,3 cm lang, noe som vil si at den er bare noen centimeter mindre enn E-klasse, A6 og 5-serie, og den er lengre enn alle konkurrenter fra Ford, Mazda, Volkswagen og Toyota. Den er nesten 10 cm lenger enn norgesfavoritten Volvo V70. Bagasjerommet er knøttelite og rommer bare 540 liter. Når jeg skjekker konkurrentene som storlasteren Mondeo, finner jeg ut at den rommer bare 9 liter mer. Volvo V70 rommer 575 liter, Toyota Avensis rommer 543 liter mens Mercedes C-klasse rommer stusselige 485 liter. Kanskje Insignia ikke laster så lite likevel. Et pluss er at man kan trekke 2 tonn med enkelte utgaver, om nå bagasjerommet ikke strekker til.
Den er heller ikke spesielt stor invendig. Mine 3 barn sitter godt i baksetet og det gjør faktisk jeg også. Litt hard i midten men det er nok ikke noe stort verre enn i andre biler. Foran sitter man superb uansett om du er liten eller stor. Setene kan justeres i alle bauger og kanter og finner du ikke god sitteposisjon så anbefaler jeg deg og kjøpe buss. I Premium-utgaven er det el. justerbare stoler med memory og helskinn som gjelder. Rattet har også alle de innstillingsmulighetene man forventer seg, så når man har fått satt seg til rette er det en av de bedre mellomklassebilene og sitte bak rattet i.
Over til motoren som er en 2,0 liters diesel som gir 120 HK i denne varianten. Man kan få andre utgaver av samme motor, 130 HK, 163 HK og en biturbo med 195 HK. Da mangler du ikke krefter, men det er ikke så ille med den minste dieselmotoren heller. Jeg syns den trekker bra og jevnt fra lave 1500 omdreininger og opp mot 3500 hvor det flater ut. Drivstoffforbruket er fra 0,37 l/mil noe som må sies å være svært bra. Gassresponsen er bra men om du ønsker enda bedre må du velge en bensinmotor. Insignia kan fåes med en ny 1,6 liters turbomotor på 170 HK som låver lavt drivstofforbruk og kvikke prestanda. Styrefølelsen er det heller ikke noe å klage på og man merker ikke at dette er en forholdsvis tung bil.
Den høye vekten har også vært negativt for mange, men den veier ikke mer enn konkurrenter på samme størrelse. Husk at dette er en stor, bred og lang bil og det er ikke spart på noe som helst av utstyr. Det er noe over Insignia som får meg til å tenke på barndommens Volvoer. De var store og tunge, men man tok alltid det som et tegn på sikkerhet og soliditet. Insignia gir meg også det samme budskapet. Her er vekten forholdsvis høy fordi det er mye sikkerhet og komfort bygget inn i bilen. Tykke dører og tung bagasjeluke som krever sitt og holder støy, vind og vær ute. På tross av den tryggheten og soliditeten som tyngden gir, vil jeg tro at Opel ikke får noen som helst problemer med en real slankekur om 3-4 år når neste generasjon Insignia kommer.
Kjøreegenskapene går mot det sportslige, men her er tyngden et minus og derfor blir den ikke like lett på foten som andre biler jeg har kjørt i det siste. Det er nok litt igjen også til Ford Mondeo hva gjelder egenskaper på svingete veier, men den liker å bli pisket litt, og den krenger lite selv når farten er høy og svingene er skarpe. Nå var testbilen skodd med vinterhjul i dimensjon 225/55-17 og sommerhjulene vil nok bidra til enda bedre feste i skarpe svinger. Det er ingen racerbil, men jeg vil nok kalle den en sporty familiecruiser, og den vet også hva komfort er. Skarpe kanter merker man lite til og dumper er nesten fraværende, for dette er en bil med et understell man ikke finner i mange andre biler. Dette kan Insignia takke FlexRide understellet for. Du kan stille inn bilen slik du ønsker selv. Sport, økonomi eller komfort og i tillegg er det adaptivt så det tilpasser seg kjørestilen din.
Lysene er fantastisk på Insignia og velger du Premium-utgaven får du adaptive bi-xenon som lyser meget godt. Lyset sprer godt og lyser ganske langt i tillegg til at det er bra overgang fra fjern- til nærlys. Når man svinger skarpt eller har på blinklys, får man lyst opp i den retningen man skal. Dette er til bra hjelp særlig på mørke høstkvelder. En annen ting man setter pris på når det begynner å bli mørkt og kaldt er varme i rattet. Dette har Opel på alle sine modeller og man blir fort glad i en slik enkel ting. Sammen med trygge og gode kjøreegenskaper også på snøføre, gjør dette Opel Insignia til en perfekt vinterbil. Trenger du 4-hjulstrekk kan du velge Insignia Country Tourer.
Multimedia er en viktig del av en bil, og i Insignia har den blitt oppgradert på en rekke punkter. Navigasjonen har bedret grafikk, tilkoblingsmuligheter til smarttelefon så man kan bruke sine lagrede steder på telefonen, den har 2-D og 3-D visning med mer. Dette gjelder Navi 900 IntelliLink som er standard i Premium-utgaven av Insignia. Navigasjonsystemet setter standarden for resten av multimedia-systemet, og her er det ingenting som mangler, og alt kan selvfølgelig styres fra rattet. En viktig nyhet er stemmegjennkjenning som gjør at du blant annet kan prate inn SMSèr og sende de uten å taste på telefonen. I tillegg kan man også bruke den som diktafon. Dette må være en drøm for alle som kjører mye i jobben, og jeg vil påstå at Insignia er en av de beste firmabilene man kan få. En ting jeg ikke klarte å få teken på var å bruke berøringsmatten bak girspaken. Den skal fungere som en "musematte" på pc og brukes slik vi er vant til å bruke våre telefoner og pcèr. Man venner seg nok til den og finner nytte for den, men for meg var det en duppeditt jeg ikke trenger. Multimedia-systemet i bilen min var også utstyrt med BOSE stereoanlegg, noe som ga førsteklasses lyd. CD-spiller er forøvrig ekstrautstyr.
Min tur med Opel Insignia ga mersmak og jeg fikk lite svar på hvorfor ikke denne bilen er en storselger, ja jeg er faktisk enda mer forundra over manglende suksess. Mange detaljer som gjør at man opplever det lille ekstra når man kjører en Insignia. Varme i rattet på kalde vinterdager, Multimedia-system med stemmestyring, elektrisk bagasjeromsåpner og en liten gummispoiler i fronten som gjør at man slipper å ødelegge spoileren om man subber i en kant. I tillegg kan man også få sin Opel utstyrt med Opel-Eye som leser av skilt langs veien og oppdager farer om de skulle dukke opp. Insignia er en bil som skårer i tillegg høyt på kjøreegenskaper, kvalitetsfølelse, brukervennlighet, sikkerhet og pris. Er det noe man skal sette fingeren på er det plassen, men for meg og min familie på 5 er den mer enn stor nok. Den var også noe ufin i giring mellom 1. og 2. trinn, men dette regner jeg med at går seg til ettersom bilen blir innkjørt. Testeksemplaret hadde ikke mange km på telleren da jeg hentet den ut.
Opel Insignia 2,0 CDTi 120 HK Premium
R4
Volum:1956 CCM
Effekt:120 HK ved 4000 O/MIN
Dreiemoment: 350 NM ved 1750 - 3000 O/MIN
0-100: 12,4 sek
Toppfart: 190 KM/T
Lengde/Bredde/Høyde: 492cm/185,6cm/151,3cm
Bagasjevolum: 540 Liter
Vekt: 1658 KG
Forbruk blandet kjøring: 0,39 l/mil
CO2 utslipp: 104 g/km
Pris: Kr. 365 900,-
Jeg går for en modell med automat og bensinmotor. Da blir det en rød 1,6 Turbo med 170 HK i Premium utførelse, og da havner prisen på Kr. 416 900,-
Hva gjør så at Opel selger så dårlig som de gjør? De har et bra sortiment og de fleste modellene er forholdsvis moderne, selv om noen snart er klare for utbytting. Dette gjelder kanskje først og fremst Astra som har ny VW Golf, Toyota Auris, Peugeot 308 og Mazda 3 og kjempe mot. Corsa er også noe eldre enn sine hardeste konkurrenter som VW Polo, Peugeot 208, Ford Fiesta og Toyota Yaris. Opel har uansett noen nyheter å tilby og det er viktig. Mokka kommer til å finne sine tilhengere, og den kan bli en toppselger. Adam har skjarm men en bybil selges skjelden i de helt store mengdene her til lands. Så er det selvfølgelig nyoppdaterte Insignia og nye Insignia Country Tourer som nå bør gi flere kunder hos Opel. Likevel har jeg en følelse at det er en vei å gå. Jeg tror ikke alle tar Opel på alvor og dessverre velger de bort før det er tid for prøvekjøring. Slik er det også når biler skal prøves av oss motorfolk. Det er ikke ofte Opel tas med i sammenlingningstester lenger og det er synd. Dette er selvfølgelig også et stor minus for Opel. Vet ikke hvorfor det er slik, men er det noe Opel kan gjøre fra importørens side, så tror jeg absolutt de kan tjene på å sette inn ekstra innsats på å få ut biler til de forskjellige journalistene rundt omkring i landet. For det er et merke det er verdt å skrive om, og jeg tror også det er et merke med en lys fremtid. Takk til G. Løkken for lån av bil. Jeg anbefaler alle en tur til Opel for en prøvetur av nye Insignia.
Det er med stor entusiasme jeg henter ut Opels oppfriskede Insignia. Jeg har gledet meg som et barn gleder seg til julegaver, og jeg har enorme forventninger. Når Opel Insignia kom var det i mine øyne redningen for Opel, men dessverre har ikke bilen opplevd den suksessen den fortjener. I mine øyne var Insignia elegant som få og den formidlet fart og eleganse som man bare finner hos BMW. Jeg vil påstå at ingen av de vanlige bilene kommer opp mot Insignia når det gjelder form og fasong. For meg steg Opel inn blant premiummerkene med Insignia.
Opel er langt ned på salgsstatistikken og jeg skal prøve å finne ut hvorfor. Dette kommer ikke til å skje ved kun å prøve Insignia, men jeg skal prøve alt det Opel har og tilby, i tillegg har jeg kjøpt meg brukt Opel for å teste ut kvaliteten. Det kan være mange grunner til at Opel ligger der de gjør, men kanskje den viktigste er det som skjedde under finanskrisen da GM i realiteten var konkurs. Saab ble kastet over bord, Oldsmobile og Pontiac forsvant ved et pennestrøk og Opel skulle selges. GM fikk elendig omtale i alle verdens bilblader og aviser. Dette var selvfølgelig ikke bra for Opel og det var kanskje da nedgangen begynte. I Norge startet den nok likevel noe før. Oppturen starter kanskje nå!
For meg er det nå en oppgradert Insignia som gjelder. Hva er nytt? Små forandringer på lykter og grill i tillegg til noe retusjering på bakenden. Det gjør bilen godt. Den var perfekt, men det viste seg at den kunne bli bedre. Er den da best? Innvendig har de kuttet ned på antall knapper og skjerpet kvaliteten enda mer. Jeg trodde ikke det gikk. Om man går fra Ford Mondeo, Mazda 6 eller Toyota Avensis og over i Opel Insignia er det en ganske stor forskjell. I Opel Insignia er det helt klart premium som gjelder, og materialvalget står ikke langt bak det man finner i tyske premiumsbiler. Og for å ta det med engang. Testbilen er proppfull med utstyr og ingenting mangler. Adaptiv Cruisecontroll, Adaptive Bi-xenon, Skinnseter med memory, el-bagasjeåpner og varme i rattet er noe av det som tilbys.
Jeg må likevel prøve å finne noe som ikke er bra med Insignia. Bagasjerommet har fått kritikk. Går det virkelig å lage en så stor bil med et så lite bagasjerom? Ja, for Opel har klart det. Bilen er 491,3 cm lang, noe som vil si at den er bare noen centimeter mindre enn E-klasse, A6 og 5-serie, og den er lengre enn alle konkurrenter fra Ford, Mazda, Volkswagen og Toyota. Den er nesten 10 cm lenger enn norgesfavoritten Volvo V70. Bagasjerommet er knøttelite og rommer bare 540 liter. Når jeg skjekker konkurrentene som storlasteren Mondeo, finner jeg ut at den rommer bare 9 liter mer. Volvo V70 rommer 575 liter, Toyota Avensis rommer 543 liter mens Mercedes C-klasse rommer stusselige 485 liter. Kanskje Insignia ikke laster så lite likevel. Et pluss er at man kan trekke 2 tonn med enkelte utgaver, om nå bagasjerommet ikke strekker til.
Den er heller ikke spesielt stor invendig. Mine 3 barn sitter godt i baksetet og det gjør faktisk jeg også. Litt hard i midten men det er nok ikke noe stort verre enn i andre biler. Foran sitter man superb uansett om du er liten eller stor. Setene kan justeres i alle bauger og kanter og finner du ikke god sitteposisjon så anbefaler jeg deg og kjøpe buss. I Premium-utgaven er det el. justerbare stoler med memory og helskinn som gjelder. Rattet har også alle de innstillingsmulighetene man forventer seg, så når man har fått satt seg til rette er det en av de bedre mellomklassebilene og sitte bak rattet i.
Over til motoren som er en 2,0 liters diesel som gir 120 HK i denne varianten. Man kan få andre utgaver av samme motor, 130 HK, 163 HK og en biturbo med 195 HK. Da mangler du ikke krefter, men det er ikke så ille med den minste dieselmotoren heller. Jeg syns den trekker bra og jevnt fra lave 1500 omdreininger og opp mot 3500 hvor det flater ut. Drivstoffforbruket er fra 0,37 l/mil noe som må sies å være svært bra. Gassresponsen er bra men om du ønsker enda bedre må du velge en bensinmotor. Insignia kan fåes med en ny 1,6 liters turbomotor på 170 HK som låver lavt drivstofforbruk og kvikke prestanda. Styrefølelsen er det heller ikke noe å klage på og man merker ikke at dette er en forholdsvis tung bil.
Den høye vekten har også vært negativt for mange, men den veier ikke mer enn konkurrenter på samme størrelse. Husk at dette er en stor, bred og lang bil og det er ikke spart på noe som helst av utstyr. Det er noe over Insignia som får meg til å tenke på barndommens Volvoer. De var store og tunge, men man tok alltid det som et tegn på sikkerhet og soliditet. Insignia gir meg også det samme budskapet. Her er vekten forholdsvis høy fordi det er mye sikkerhet og komfort bygget inn i bilen. Tykke dører og tung bagasjeluke som krever sitt og holder støy, vind og vær ute. På tross av den tryggheten og soliditeten som tyngden gir, vil jeg tro at Opel ikke får noen som helst problemer med en real slankekur om 3-4 år når neste generasjon Insignia kommer.
Kjøreegenskapene går mot det sportslige, men her er tyngden et minus og derfor blir den ikke like lett på foten som andre biler jeg har kjørt i det siste. Det er nok litt igjen også til Ford Mondeo hva gjelder egenskaper på svingete veier, men den liker å bli pisket litt, og den krenger lite selv når farten er høy og svingene er skarpe. Nå var testbilen skodd med vinterhjul i dimensjon 225/55-17 og sommerhjulene vil nok bidra til enda bedre feste i skarpe svinger. Det er ingen racerbil, men jeg vil nok kalle den en sporty familiecruiser, og den vet også hva komfort er. Skarpe kanter merker man lite til og dumper er nesten fraværende, for dette er en bil med et understell man ikke finner i mange andre biler. Dette kan Insignia takke FlexRide understellet for. Du kan stille inn bilen slik du ønsker selv. Sport, økonomi eller komfort og i tillegg er det adaptivt så det tilpasser seg kjørestilen din.
Lysene er fantastisk på Insignia og velger du Premium-utgaven får du adaptive bi-xenon som lyser meget godt. Lyset sprer godt og lyser ganske langt i tillegg til at det er bra overgang fra fjern- til nærlys. Når man svinger skarpt eller har på blinklys, får man lyst opp i den retningen man skal. Dette er til bra hjelp særlig på mørke høstkvelder. En annen ting man setter pris på når det begynner å bli mørkt og kaldt er varme i rattet. Dette har Opel på alle sine modeller og man blir fort glad i en slik enkel ting. Sammen med trygge og gode kjøreegenskaper også på snøføre, gjør dette Opel Insignia til en perfekt vinterbil. Trenger du 4-hjulstrekk kan du velge Insignia Country Tourer.
Multimedia er en viktig del av en bil, og i Insignia har den blitt oppgradert på en rekke punkter. Navigasjonen har bedret grafikk, tilkoblingsmuligheter til smarttelefon så man kan bruke sine lagrede steder på telefonen, den har 2-D og 3-D visning med mer. Dette gjelder Navi 900 IntelliLink som er standard i Premium-utgaven av Insignia. Navigasjonsystemet setter standarden for resten av multimedia-systemet, og her er det ingenting som mangler, og alt kan selvfølgelig styres fra rattet. En viktig nyhet er stemmegjennkjenning som gjør at du blant annet kan prate inn SMSèr og sende de uten å taste på telefonen. I tillegg kan man også bruke den som diktafon. Dette må være en drøm for alle som kjører mye i jobben, og jeg vil påstå at Insignia er en av de beste firmabilene man kan få. En ting jeg ikke klarte å få teken på var å bruke berøringsmatten bak girspaken. Den skal fungere som en "musematte" på pc og brukes slik vi er vant til å bruke våre telefoner og pcèr. Man venner seg nok til den og finner nytte for den, men for meg var det en duppeditt jeg ikke trenger. Multimedia-systemet i bilen min var også utstyrt med BOSE stereoanlegg, noe som ga førsteklasses lyd. CD-spiller er forøvrig ekstrautstyr.
Min tur med Opel Insignia ga mersmak og jeg fikk lite svar på hvorfor ikke denne bilen er en storselger, ja jeg er faktisk enda mer forundra over manglende suksess. Mange detaljer som gjør at man opplever det lille ekstra når man kjører en Insignia. Varme i rattet på kalde vinterdager, Multimedia-system med stemmestyring, elektrisk bagasjeromsåpner og en liten gummispoiler i fronten som gjør at man slipper å ødelegge spoileren om man subber i en kant. I tillegg kan man også få sin Opel utstyrt med Opel-Eye som leser av skilt langs veien og oppdager farer om de skulle dukke opp. Insignia er en bil som skårer i tillegg høyt på kjøreegenskaper, kvalitetsfølelse, brukervennlighet, sikkerhet og pris. Er det noe man skal sette fingeren på er det plassen, men for meg og min familie på 5 er den mer enn stor nok. Den var også noe ufin i giring mellom 1. og 2. trinn, men dette regner jeg med at går seg til ettersom bilen blir innkjørt. Testeksemplaret hadde ikke mange km på telleren da jeg hentet den ut.
Opel Insignia 2,0 CDTi 120 HK Premium
R4
Volum:1956 CCM
Effekt:120 HK ved 4000 O/MIN
Dreiemoment: 350 NM ved 1750 - 3000 O/MIN
0-100: 12,4 sek
Toppfart: 190 KM/T
Lengde/Bredde/Høyde: 492cm/185,6cm/151,3cm
Bagasjevolum: 540 Liter
Vekt: 1658 KG
Forbruk blandet kjøring: 0,39 l/mil
CO2 utslipp: 104 g/km
Pris: Kr. 365 900,-
Jeg går for en modell med automat og bensinmotor. Da blir det en rød 1,6 Turbo med 170 HK i Premium utførelse, og da havner prisen på Kr. 416 900,-
Hva gjør så at Opel selger så dårlig som de gjør? De har et bra sortiment og de fleste modellene er forholdsvis moderne, selv om noen snart er klare for utbytting. Dette gjelder kanskje først og fremst Astra som har ny VW Golf, Toyota Auris, Peugeot 308 og Mazda 3 og kjempe mot. Corsa er også noe eldre enn sine hardeste konkurrenter som VW Polo, Peugeot 208, Ford Fiesta og Toyota Yaris. Opel har uansett noen nyheter å tilby og det er viktig. Mokka kommer til å finne sine tilhengere, og den kan bli en toppselger. Adam har skjarm men en bybil selges skjelden i de helt store mengdene her til lands. Så er det selvfølgelig nyoppdaterte Insignia og nye Insignia Country Tourer som nå bør gi flere kunder hos Opel. Likevel har jeg en følelse at det er en vei å gå. Jeg tror ikke alle tar Opel på alvor og dessverre velger de bort før det er tid for prøvekjøring. Slik er det også når biler skal prøves av oss motorfolk. Det er ikke ofte Opel tas med i sammenlingningstester lenger og det er synd. Dette er selvfølgelig også et stor minus for Opel. Vet ikke hvorfor det er slik, men er det noe Opel kan gjøre fra importørens side, så tror jeg absolutt de kan tjene på å sette inn ekstra innsats på å få ut biler til de forskjellige journalistene rundt omkring i landet. For det er et merke det er verdt å skrive om, og jeg tror også det er et merke med en lys fremtid. Takk til G. Løkken for lån av bil. Jeg anbefaler alle en tur til Opel for en prøvetur av nye Insignia.
0 Response to "Test: Opel Insignia 2,0 CDTi Premium "
Post a Comment