Test: Peugeot 308 mot Mazda 3
Av Vegar Bjørge og David K Andersen
Golf-klassen er antakelig den tøffeste, og alle produsentene gjør sitt beste for å hevde seg. Her selges det mange biler, så det er viktig for fabrikantene å lykkes med sine modeller. VW Golf er melkekua til VAG-konsernet, og har vært det i mange generasjoner. Modellen ligger på toppen av salgsstatistikken i mange land, deriblant Norge. Høy kvalitetsfølelse, gode kjøreegenskaper og komfort, moderne drivlinjer og et attraktivt og klasseløst design har ført Golf dit den er i dag. Mange fabrikanter prøver å få til dette, men lykkes ofte bare halvveis. Det er ikke hokus pokus å få til en god drivlinje, bygge vakre biler, eller legge inn litt ekstra kvalitetsfølelse og gode kjøreegenskaper. Kunsten er å få til alt samtidig, det er først da man lykkes. Vi har blitt kresne og den som kjøper en bil i Golf-klassen forventer det samme som den som skal ha en større og dyrere familiebil. Alt av teknologi har kommet i de mindre bilene og nå er de utstyrt til randen i tillegg til at materialvalgene ofte speiler det du får i dyrere biler.
Vi skal ut på tur med Mazda 3 og Peugeot 308 som begge har hatt premiere nå i november. Vi er spent på om disse har noe å gjøre mot Golf og om de kan tilføre klassen noe nytt. Testturen skulle foregå i Kongsvingerområdet og vi hentet ut 2 biler hos de lokale forhandlerne. Vi må få takke for super service hos Sulland Kongsvinger og Glåmdal Bilsenter AS
Design
Det er altså med spenning vi henter 308. Designet utvendig er kjent Peugeot, med kompakte mål og mye stramme former. Man aner arven fra 205. Bakenden er bratt og panseret er kort. Her er det innvendig plass som har vært prioritering nr. 1. Fronten er moderne med lykter som kan fåes med LED. Vår testutgave var utstyrt med kun LED-lys. Stripa i toppen på frontlyktene gjør bilen litt tøff i trynet, og selv om grillen kanskje føles litt for liten, er det lett og like Peugeoten når man ser fronten på den. Baklyktene har også blitt tøffe og de 3 LED-stripene kjenner vi igjen fra RCZ. Rette vinduslinjer langs siden på bilen gir god utsikt til de som sitter bak, det er noe som barnefamilier setter pris på. I tillegg til glasstaket er dette med på å gjøre Peugeot 308 til barnas favoritt.
Mazda har gjort mye for å fornye sine modeller, og det har de også gjort med 3ern. Den har fått en helt ny form, og i forhold til utgående modell, er det radikale forandringer. Her er det mye mer former og kurver enn hva vi finner i konkurrenten fra Peugeot. Fronten har fått buene over framhjulene som Mazda 6 har, om enn i en noe nedtonet utgave. Kombinert med et langt panser og en utstikkende snute, gir det bilen et uvanlig muskuløst utseende for klassen. Lyktene er også på Mazda utstyrt med LED kjørelys, men her er det runde lykter fremfor LED-lister. Det samme finner vi bak hvor de dråpeformede lyktene med runde innsatser, gir et godt moderne uttrykk. Sidevinduene svinger oppover og baksetepassasjerene har ikke så mye utsyn til siden. Altså ikke helt barnevennlig. Mazda 3 manglet også glasstak og man fikk et inntrykk av at det var en mindre bil innvendig, selv om den er hele 20 cm lenger utvendig. Mye av det er på grunn av en lang front.
Mens Peugeotens design er enklere og mindre komplisert, litt som på en tysk bil, har Mazda gått en helt annen vei med 3, og virker klart inspirert av biler som for eksempel Alfa Romeo Giulietta. Hvem man liker, er en smakssak, vi hadde hver vår favoritt!
Plass og interiør
Peugoten ser mindre ut enn Mazda 3, og det overrasker ikke at Mazda måler 20 cm mer på lengden enn Peugeot sine 425 cm. Peugeot har redusert målene med noen mm over alt. Mazda har økt sine mål med noen mm på lengden, et par cm på bredden og redusert med en halv cm på høyden. Selv om Mazda er en halv størrelse større enn Peugeoten utvendig, så er den ikke det innvendig, iallfall ikke om man tar med bagasjerommet. Begge bilene har tilstrekkelig med plass foran, derimot er ikke baksetet på Peugeoten bra for voksne. Benplassen er dårligere, takhøyden er knapp. Selv for oss som ikke er mer enn 175 lange. I tillegg er ikke sete-gulvforholdet gunstig, man blir sittende med knærne for høyt opp. Mazda har heller ikke verdens beste baksete for voksne, men man sitter greit, og plassen er god nok. For barn derimot, er Peugeoten det klare valget. Man sitter høyere i forhold til sidevinduene, som for den delen også er mye større. Dessuten skaper glasstaket ekstra lys og utsikt for de bak. Den tapte plassen i baksetet tar imidlertid 308 igjen i bagasjerommet, som med sine 470 liter er ekstremt romslig, og hele 100 liter større enn i Mazda 3. Totalt sett gir dette en klar plass-seier til Peugeot for barnefamilier, eller de som ikke bruker baksetet mye. De som har tenkt å kjøre mye med voksne bak, må se nøyere på Mazda.
Fra førersetet er bilene så ulike som de kan få blitt. Mazda 3 er en bil etter "BMW-skolen" hvor du kan senke setet godt og få en cockpit-følelse. Det kjennes sporty, men også litt innestengt sammenliknet med 308, som føles betydelig mer luftig. Peugeot viderefører det ganske spesielle oppsettet med instrumentene over et lite ratt, ala 208. Det fungerer finfint. I tillegg har de fjernet nesten alle knappene på dashbordet, og kjører alt gjennom den store touch-skjermen. Peugeoten oppleves dermed som svært moderne, og selv om opplegget krever noe tilvenning, fungerer det godt da man først kommer inn i det. Grafikken på skjermen kunne vært noe mer oversiktlig og friskere i layout, men det er flisespikkeri. Mazda har løst infotainment-utfordringen på samme måte som for eksempel BMW: Man styrer alt via et kombinert ratt/joystick bak girstanga. Hva som er best av touch-skjerm og joystick er en smakssak, men Mazda skal ha skryt for veldig god brukervennlighet. Blant annet tok det oss bare et par minutter å koble telefonen på systemet i bilen for første gang, mens vi i Peugeoten måtte forsøke flere ganger. Da man spiller musikk fra Spotify via blåtann, kommer titler, artister osv opp på skjermen i Mazda, men ikke i Peugeot. Og så tror vi at det kanskje er minst like trafikksikkert å bruke en joystick fremfor å lene seg forover for å trykke på en touch-skjerm da man kjører. Stereoanlegget i Mazda kommer fra Bose som standard i topputgaven og gir fantastisk lyd. Til 308 kan man bestille Denon-anlegg, men det koster ekstra.
Forsetene i Peugeot er nok noe bedre enn i Mazda, men det forutsetter at man er slank over baken. Er man litt over gjennomsnittet, føles det som om man sitter på sidestøtten i setene. De har også massasjefunksjon som mange sikkert setter pris på. Vi prøvde den når bilen sto stille, men brukte den ikke under kjøring. Dette er utstyr man kun fant i luksusbiler for noen år siden, men nå er det på full fart inn i Golf-klassen. Mazdas skinnseter er helt greie og litt romsligere. Vegar foretrakk setene i 308, David likte 3ern bedre. Pluss for midtarmelenet i Peugeoten, som er justerbart på alle kanter. I Mazda, blir armelenet for høyt dersom man senker setet helt ned, med den konsekvens at man får en unaturlig belastning i skulderen. Mazda kontrer med flere smarte rom å legge fra seg ting i, spesielt under armelenet hvor man finner ladeuttak, to stk USB-innganger og en AUX-ingang. 3ern har i tillegg en smart liten hylle inne i armelenet som passer perfekt til å legge fra seg telefonen i. 308 har ladeuttak og lydinnganger foran under dashbordet med det resultat at ladekabelen til mobilen blir liggende på midtkonsollen istedet for at den kan gjemmes helt under armelenet som i Mazda.
Kvalitetsfølelsen er best i Peugeot, som har gjort virkelig løft her. Bare hardplast her og der i de lavere delene av interiøret ødelegger litt. Mazda har også veldig fin følelse i det meste, men generelt kjennes det nok litt mer som at det er bygget for å holde lenge enn at man har lagt veldig mye vekt på at det skal føles eksklusivt. Speiselt knappene i rattet på Mazda 3 bærer preg av at man sitter i en vanlig bil og ikke en premiumbil. De skal imidlertid ha skryt for perfekt ergonomi.
Bilene er så forskjellige at hvilken man mener er best på plass og interiør, blir en smakssak. Igjen. Og igjen velger vi hver vår!
På veien
Ute på veien oppleves begge som gode å kjøre. Peugoet var utstyrt med den velkjente 1,6 liters PSA-dieselen og den hverken skuffer eller overrasker, men svarer absolutt til forventingene. Få dieselmotorer er like stillegående og "knattrefrie" som denne, og det inkluderer BMW og Mercedes. 308ens 115 dieselhester gir godt drag i den lette bilen. Faktisk såpass godt at man føler at det er "nok" motor. Ikke alle konkurrenter med 1,6-liters diesel kan skilte med det. Det som likevel er Peugeot-motoren sin sterke side er komforten, og med mindre man ligger på 6. gir, har man stort sett kraft tilgjengelig. Det går også an å jage Peugeoten og når man lar den kose seg ved høyere turtall blir også gassrespons merkbart bedre. Mazda 3 kom med en 2,0 liters bensin motor med 120 hk. En skuffelse når vi først hørte det, men vi ble tatt grundig på senga. Mazda overrasker stort med denne motoren, det er et herlig snerr i den, og den drar fint fra lavt turtall. På høyere turtall mangler den imidlertid den siste trøkken, antakelig et resultat av at det er en nedtrimmet motor, egentlig bygget for å levere 145-170 hk. Gassresponsen er mye bedre enn i dieselmotoren og dette er særlig merkbart ved lavere turtall hvor man slipper å vente på turbotrykket. Mazdaen er kvikkere og skal gjøre sprinten opp til 100 på 8,9 sek. Det er 1,3 sek raskere enn Peugeoten, men i vår helt skjønnsmessige test var ikke akselerasjons-forskjellen så stor. 308 har en helt grei giroverføring som er lett og grei å bruke. Den har imidlertid betydelig lenger slag og kan ikke gires like kjapt og enkelt som Mazda. 3ern føles nesten litt som en sportsbil i giroverføringen: Korte slag og akkurat passe mekanisk motstand gjør den til en fryd å bruke.
Peugeot henger ikke bare etter når det går fort fremover. Den blir også mer nervøs når svingene begynner å komme tett. 308 har god komfort og fine kjøreegenskaper. Det går fint å kjøre aktivt med den, men i svingene føltes den litt nervøs og bakenden ville gjerne si ifra at den var et sted den ikke ønsket å være. Den blir reddet av en god styring og det lille rattet hviler perfekt i grepet, og gjør den aktive kjøringen bedre. Den er bra men ikke best, og franskmannen har et stykke igjen til Focus og Golf. Når det gjelder Mazda overrasket den oss for andre gang. Kjøreegenskapene trakk mot den sportslige retningen og der hvor Peugeoten begynte og bli nervøs, hadde bare Mazdaen så vidt begynt. Den lå godt i svingen med en liten antydning til understyring. Det merkes helt tydelig at Peugeot har en enkel torsjonsfjæring bak, mens Mazdaen ikke bare har en multilink bakstilling, men også betydelig bedre dempere: Treffer man en hump i en sving med 308, mister hjulene grepet et milisekund med det resultat at bilen flytter seg sideveis. Mazdaen på sin siden er fjelstø uansett ujevnhet, og det selv i høye hastigheter. Den elektriske servoen ga noe mindre tilbakemeldinger i Mazdaen enn det den gjorde i Peugeoten men chassiset ga desto bedre meldinger til føreren gjennom setet og ryggmargen i den japanske bilen. De sportslige egenskapene går dessverre litt utover komforten, og Peugeot ruller bedre over ujevnheter enn det Mazda gjør. Skulle kanskje bare mangle, for kjørekomfort var før i tiden en paradegren for Peugeot. Der er det ikke nå, men 308 er bygget med komfort for øye. Lydisolasjonen er også god i Peugoeten og i vanlig motorveifart er den relativt stillegående. Det lille man hører er vindsus og litt dekkstøy. Motorlyden er borte og at man kjører diesel er det bare de utenfor som merker. Mazda har mer dekk- og vindstøy og kan ikke betegnes som spesielt stillegående for denne klassen. Ved kjøring på grusvei føltes det nesten som om Mazda manglet noe plastplater eller noe slikt under bilen. Lyden av steiner som blir kastet opp av forhjulene og treffer bilens underside var merkverdig påtrengende. Peugeot er best på kjørekomfort, mens Mazda har de fineste kjøreegenskapene. Nok en gang ser vi at disse to bilene er så ulike at det ikke er lett å si om den ene er bedre enn den andre.
Økonomi og Miljø
Diesel vs bensin er ofte et hett diskusjonstema, noe vi to også kaster bort mye av vår tid med. Er det likevel en grunn til å velge diesel så er det på grunn av økonomi. På kjøresyklusen vi hadde disse to dagene vi kjørte Peugeot og Mazda var forbruket til dieselbilen merkbart lavere. Peugeot skal bruke 0,37 l/mil ved blandet kjøring, men for oss tippet den over 0,4 l/mil. Mazda derimot skal bruke 0,51 l/mil, noe som lett kan bli 0,65 og oppover. Vi havnet på 0,7 l/mil og dermed kan man se den største fordelen med diesel. Mazda har en 2,2 D med 150 HK som alternativ til de som vil ha diesel. Denne skal bruke det samme som Peugeot-dieselen. Både Mazda og Peugeot har lagt ned enorme ressurser på å gjøre disse to bilene så lette som mulig. Det har de begge lykkes med, og det er et stort pluss for begge. Det gir bedre økonomi, lavere utslipp, og mer kjøreglede.
Om Mazda 3 bensin taper kampen mot Pugeot 308 diesel på forbruk, er det klart hyggeligere lesing når man skal kjøpe inn bilen. Mazda 3 er billig og med 120 HK motor begynner den på kr. 234 200,- med billigste utstyrsvariant. Vår bil hadde mye utstyr og havnet på ca. kr. 275 000,- men da inkluderer det Bose stereoanlegg og skinninteriør i tillegg til mye annet. Peugeoten med diesel motor starter på kr. 266 900,- for 115 HK utgaven, men vår utgave har utstyrsvariant Allure med glasstak, og da er prisen kr. 284 900,-. Skal man ha skinn og Denon-stereo vil man bikke over kr. 300 000,-. Om det er verdt å legge de ekstra pengene for å få den mye brukte dieselmotoren i sin 308, vet vi ikke, men prispåslag kjennes noe stivt. Om vi sammenligner 2 bensinbiler, så er det mulig å få en 1,6 liters motor med 125 HK til Peugeoten. Med omtrent samme utstyr som sitter i Mazda 3, vil da prisen bli ca. kr. 295 000,-. Dette viser hvor godt priset Mazda er i forhold til Peugeoten. Nå opplever vi Peugeot som mer innovativ, blant annet med mer moderne utstyr. LED-lys som både nær- og fjernlys er en ting, massasjestoler er en annen. Dørhåndtak og utvendig finish er også mer premium på Peugeot enn Mazda. Likevel mener vi prispåslag er for stort og runden økonomi vinner Mazda mens Peugoeten vinner miljørunden.
Konklusjon
Mazda vinner på kjøreegenskaper da den er sportslig og har en ganske inspirerende motor. Den er også en vinner på design og mange vil nok like det de ser når de kommer til en Mazda-forhandler. Økonomien ser også ut til å gå i Mazda sin favør og prisene er klart konkurransedyktige. Svakhetene til Mazda handler mer om plass og komfort. Ujevnheter svelger den ikke like godt som sin konkurrent og i tillegg finner bråk lettere veien inn i Mazda kupeen. Sittekomforten er det ikke noe og si på, men det er ingen bil som barn kommer til å sette høyt. Det er vanskelig å se ut fra baksetet samtidig som bilen mangler det fine glasstaket til Peugeot.
Peugeoten oppleves som mer moderne. Den har sin store konkurrent Golf i kikkerten og formen går også i den retningen. Det er god plass til bagasje og kupeen oppleves som lys og trivelig. Sittekomforten bak er et minus men gode framstoler med massasjefunksjon løfter komforten noen hakk. I tillegg vil barn like de lave bakvinduene samtidig som det alltid er en suksess å kunne se på stjernehimmelen mens mor og far diskuterer veien videre. Styrefølelsen og kjørekomforten er også et pluss i 308. Det kan også nevnes at Peugeot kommer med oppdaterte motorer som vil gjøre økonomien bedre for eierne. Automat kommer også etterhvert, men her har Peugeot valgt å gå for en konvensjonell automat fremfor EMG-kassa. Heldigvis sier nå vi!
Mitt valg: Vegar
Jeg tar Peugeot 308, men det er meget tett. Jeg opplever komforten bedre i Peugeot og som barnefar er det også viktig at de bak har det bra. I tillegg liker jeg sittestillingen og det gode rattet i 308. Det meste er tilstrekkelig i bilen men kanskje jeg legger noen ekstra 1000-lapper i en bedre stereo. Det er tett mellom disse 2 bilene og man trenger ikke ha det dårlig i noen av dem uansett om man er voksen eller barn. De er ganske bra på veldig mye og har få dårlige kvaliteter. Når de opp til Golf? Nesten, men ikke helt. Tilfører de klassen noe? Ja det gjør de og selvfølgelig kommer de til å selge i mengder. Jeg tror nok likevel det vil være Peugeot-forhandleren som får mest å glede seg over.
Mitt valg: David
Jeg tar lett Mazdaen. Den ser bedre ut, jeg sitter bedre i den, jeg synes infotainmentsystemet er noe av det beste jeg har prøvd og jeg elsker lyden fra Bose-anlegget. Kjøreegenskapene er helt råe, og det eneste som mangler for å gjøre bilen komplett er fulleffektversjonen av bensinmotoren, bedre styrefølelse og litt bedre fjæringskomfort og støynivå. Peugeoten er bra, men jeg finner meg ikke helt til rette og jeg forstår heller ikke helt hvilken kjøreopplevelse Peugeot ønsker å formidle med bilen. Til andre kan jeg ikke anbefale den ene over den andre, her må man rett og slett se og prøve, så skjønner man fort hvilken man vil ha!
Golf-klassen er antakelig den tøffeste, og alle produsentene gjør sitt beste for å hevde seg. Her selges det mange biler, så det er viktig for fabrikantene å lykkes med sine modeller. VW Golf er melkekua til VAG-konsernet, og har vært det i mange generasjoner. Modellen ligger på toppen av salgsstatistikken i mange land, deriblant Norge. Høy kvalitetsfølelse, gode kjøreegenskaper og komfort, moderne drivlinjer og et attraktivt og klasseløst design har ført Golf dit den er i dag. Mange fabrikanter prøver å få til dette, men lykkes ofte bare halvveis. Det er ikke hokus pokus å få til en god drivlinje, bygge vakre biler, eller legge inn litt ekstra kvalitetsfølelse og gode kjøreegenskaper. Kunsten er å få til alt samtidig, det er først da man lykkes. Vi har blitt kresne og den som kjøper en bil i Golf-klassen forventer det samme som den som skal ha en større og dyrere familiebil. Alt av teknologi har kommet i de mindre bilene og nå er de utstyrt til randen i tillegg til at materialvalgene ofte speiler det du får i dyrere biler.
Vi skal ut på tur med Mazda 3 og Peugeot 308 som begge har hatt premiere nå i november. Vi er spent på om disse har noe å gjøre mot Golf og om de kan tilføre klassen noe nytt. Testturen skulle foregå i Kongsvingerområdet og vi hentet ut 2 biler hos de lokale forhandlerne. Vi må få takke for super service hos Sulland Kongsvinger og Glåmdal Bilsenter AS
Design
Det er altså med spenning vi henter 308. Designet utvendig er kjent Peugeot, med kompakte mål og mye stramme former. Man aner arven fra 205. Bakenden er bratt og panseret er kort. Her er det innvendig plass som har vært prioritering nr. 1. Fronten er moderne med lykter som kan fåes med LED. Vår testutgave var utstyrt med kun LED-lys. Stripa i toppen på frontlyktene gjør bilen litt tøff i trynet, og selv om grillen kanskje føles litt for liten, er det lett og like Peugeoten når man ser fronten på den. Baklyktene har også blitt tøffe og de 3 LED-stripene kjenner vi igjen fra RCZ. Rette vinduslinjer langs siden på bilen gir god utsikt til de som sitter bak, det er noe som barnefamilier setter pris på. I tillegg til glasstaket er dette med på å gjøre Peugeot 308 til barnas favoritt.
Mazda har gjort mye for å fornye sine modeller, og det har de også gjort med 3ern. Den har fått en helt ny form, og i forhold til utgående modell, er det radikale forandringer. Her er det mye mer former og kurver enn hva vi finner i konkurrenten fra Peugeot. Fronten har fått buene over framhjulene som Mazda 6 har, om enn i en noe nedtonet utgave. Kombinert med et langt panser og en utstikkende snute, gir det bilen et uvanlig muskuløst utseende for klassen. Lyktene er også på Mazda utstyrt med LED kjørelys, men her er det runde lykter fremfor LED-lister. Det samme finner vi bak hvor de dråpeformede lyktene med runde innsatser, gir et godt moderne uttrykk. Sidevinduene svinger oppover og baksetepassasjerene har ikke så mye utsyn til siden. Altså ikke helt barnevennlig. Mazda 3 manglet også glasstak og man fikk et inntrykk av at det var en mindre bil innvendig, selv om den er hele 20 cm lenger utvendig. Mye av det er på grunn av en lang front.
Mens Peugeotens design er enklere og mindre komplisert, litt som på en tysk bil, har Mazda gått en helt annen vei med 3, og virker klart inspirert av biler som for eksempel Alfa Romeo Giulietta. Hvem man liker, er en smakssak, vi hadde hver vår favoritt!
Plass og interiør
Peugoten ser mindre ut enn Mazda 3, og det overrasker ikke at Mazda måler 20 cm mer på lengden enn Peugeot sine 425 cm. Peugeot har redusert målene med noen mm over alt. Mazda har økt sine mål med noen mm på lengden, et par cm på bredden og redusert med en halv cm på høyden. Selv om Mazda er en halv størrelse større enn Peugeoten utvendig, så er den ikke det innvendig, iallfall ikke om man tar med bagasjerommet. Begge bilene har tilstrekkelig med plass foran, derimot er ikke baksetet på Peugeoten bra for voksne. Benplassen er dårligere, takhøyden er knapp. Selv for oss som ikke er mer enn 175 lange. I tillegg er ikke sete-gulvforholdet gunstig, man blir sittende med knærne for høyt opp. Mazda har heller ikke verdens beste baksete for voksne, men man sitter greit, og plassen er god nok. For barn derimot, er Peugeoten det klare valget. Man sitter høyere i forhold til sidevinduene, som for den delen også er mye større. Dessuten skaper glasstaket ekstra lys og utsikt for de bak. Den tapte plassen i baksetet tar imidlertid 308 igjen i bagasjerommet, som med sine 470 liter er ekstremt romslig, og hele 100 liter større enn i Mazda 3. Totalt sett gir dette en klar plass-seier til Peugeot for barnefamilier, eller de som ikke bruker baksetet mye. De som har tenkt å kjøre mye med voksne bak, må se nøyere på Mazda.
Fra førersetet er bilene så ulike som de kan få blitt. Mazda 3 er en bil etter "BMW-skolen" hvor du kan senke setet godt og få en cockpit-følelse. Det kjennes sporty, men også litt innestengt sammenliknet med 308, som føles betydelig mer luftig. Peugeot viderefører det ganske spesielle oppsettet med instrumentene over et lite ratt, ala 208. Det fungerer finfint. I tillegg har de fjernet nesten alle knappene på dashbordet, og kjører alt gjennom den store touch-skjermen. Peugeoten oppleves dermed som svært moderne, og selv om opplegget krever noe tilvenning, fungerer det godt da man først kommer inn i det. Grafikken på skjermen kunne vært noe mer oversiktlig og friskere i layout, men det er flisespikkeri. Mazda har løst infotainment-utfordringen på samme måte som for eksempel BMW: Man styrer alt via et kombinert ratt/joystick bak girstanga. Hva som er best av touch-skjerm og joystick er en smakssak, men Mazda skal ha skryt for veldig god brukervennlighet. Blant annet tok det oss bare et par minutter å koble telefonen på systemet i bilen for første gang, mens vi i Peugeoten måtte forsøke flere ganger. Da man spiller musikk fra Spotify via blåtann, kommer titler, artister osv opp på skjermen i Mazda, men ikke i Peugeot. Og så tror vi at det kanskje er minst like trafikksikkert å bruke en joystick fremfor å lene seg forover for å trykke på en touch-skjerm da man kjører. Stereoanlegget i Mazda kommer fra Bose som standard i topputgaven og gir fantastisk lyd. Til 308 kan man bestille Denon-anlegg, men det koster ekstra.
Forsetene i Peugeot er nok noe bedre enn i Mazda, men det forutsetter at man er slank over baken. Er man litt over gjennomsnittet, føles det som om man sitter på sidestøtten i setene. De har også massasjefunksjon som mange sikkert setter pris på. Vi prøvde den når bilen sto stille, men brukte den ikke under kjøring. Dette er utstyr man kun fant i luksusbiler for noen år siden, men nå er det på full fart inn i Golf-klassen. Mazdas skinnseter er helt greie og litt romsligere. Vegar foretrakk setene i 308, David likte 3ern bedre. Pluss for midtarmelenet i Peugeoten, som er justerbart på alle kanter. I Mazda, blir armelenet for høyt dersom man senker setet helt ned, med den konsekvens at man får en unaturlig belastning i skulderen. Mazda kontrer med flere smarte rom å legge fra seg ting i, spesielt under armelenet hvor man finner ladeuttak, to stk USB-innganger og en AUX-ingang. 3ern har i tillegg en smart liten hylle inne i armelenet som passer perfekt til å legge fra seg telefonen i. 308 har ladeuttak og lydinnganger foran under dashbordet med det resultat at ladekabelen til mobilen blir liggende på midtkonsollen istedet for at den kan gjemmes helt under armelenet som i Mazda.
Kvalitetsfølelsen er best i Peugeot, som har gjort virkelig løft her. Bare hardplast her og der i de lavere delene av interiøret ødelegger litt. Mazda har også veldig fin følelse i det meste, men generelt kjennes det nok litt mer som at det er bygget for å holde lenge enn at man har lagt veldig mye vekt på at det skal føles eksklusivt. Speiselt knappene i rattet på Mazda 3 bærer preg av at man sitter i en vanlig bil og ikke en premiumbil. De skal imidlertid ha skryt for perfekt ergonomi.
Bilene er så forskjellige at hvilken man mener er best på plass og interiør, blir en smakssak. Igjen. Og igjen velger vi hver vår!
På veien
Ute på veien oppleves begge som gode å kjøre. Peugoet var utstyrt med den velkjente 1,6 liters PSA-dieselen og den hverken skuffer eller overrasker, men svarer absolutt til forventingene. Få dieselmotorer er like stillegående og "knattrefrie" som denne, og det inkluderer BMW og Mercedes. 308ens 115 dieselhester gir godt drag i den lette bilen. Faktisk såpass godt at man føler at det er "nok" motor. Ikke alle konkurrenter med 1,6-liters diesel kan skilte med det. Det som likevel er Peugeot-motoren sin sterke side er komforten, og med mindre man ligger på 6. gir, har man stort sett kraft tilgjengelig. Det går også an å jage Peugeoten og når man lar den kose seg ved høyere turtall blir også gassrespons merkbart bedre. Mazda 3 kom med en 2,0 liters bensin motor med 120 hk. En skuffelse når vi først hørte det, men vi ble tatt grundig på senga. Mazda overrasker stort med denne motoren, det er et herlig snerr i den, og den drar fint fra lavt turtall. På høyere turtall mangler den imidlertid den siste trøkken, antakelig et resultat av at det er en nedtrimmet motor, egentlig bygget for å levere 145-170 hk. Gassresponsen er mye bedre enn i dieselmotoren og dette er særlig merkbart ved lavere turtall hvor man slipper å vente på turbotrykket. Mazdaen er kvikkere og skal gjøre sprinten opp til 100 på 8,9 sek. Det er 1,3 sek raskere enn Peugeoten, men i vår helt skjønnsmessige test var ikke akselerasjons-forskjellen så stor. 308 har en helt grei giroverføring som er lett og grei å bruke. Den har imidlertid betydelig lenger slag og kan ikke gires like kjapt og enkelt som Mazda. 3ern føles nesten litt som en sportsbil i giroverføringen: Korte slag og akkurat passe mekanisk motstand gjør den til en fryd å bruke.
Peugeot henger ikke bare etter når det går fort fremover. Den blir også mer nervøs når svingene begynner å komme tett. 308 har god komfort og fine kjøreegenskaper. Det går fint å kjøre aktivt med den, men i svingene føltes den litt nervøs og bakenden ville gjerne si ifra at den var et sted den ikke ønsket å være. Den blir reddet av en god styring og det lille rattet hviler perfekt i grepet, og gjør den aktive kjøringen bedre. Den er bra men ikke best, og franskmannen har et stykke igjen til Focus og Golf. Når det gjelder Mazda overrasket den oss for andre gang. Kjøreegenskapene trakk mot den sportslige retningen og der hvor Peugeoten begynte og bli nervøs, hadde bare Mazdaen så vidt begynt. Den lå godt i svingen med en liten antydning til understyring. Det merkes helt tydelig at Peugeot har en enkel torsjonsfjæring bak, mens Mazdaen ikke bare har en multilink bakstilling, men også betydelig bedre dempere: Treffer man en hump i en sving med 308, mister hjulene grepet et milisekund med det resultat at bilen flytter seg sideveis. Mazdaen på sin siden er fjelstø uansett ujevnhet, og det selv i høye hastigheter. Den elektriske servoen ga noe mindre tilbakemeldinger i Mazdaen enn det den gjorde i Peugeoten men chassiset ga desto bedre meldinger til føreren gjennom setet og ryggmargen i den japanske bilen. De sportslige egenskapene går dessverre litt utover komforten, og Peugeot ruller bedre over ujevnheter enn det Mazda gjør. Skulle kanskje bare mangle, for kjørekomfort var før i tiden en paradegren for Peugeot. Der er det ikke nå, men 308 er bygget med komfort for øye. Lydisolasjonen er også god i Peugoeten og i vanlig motorveifart er den relativt stillegående. Det lille man hører er vindsus og litt dekkstøy. Motorlyden er borte og at man kjører diesel er det bare de utenfor som merker. Mazda har mer dekk- og vindstøy og kan ikke betegnes som spesielt stillegående for denne klassen. Ved kjøring på grusvei føltes det nesten som om Mazda manglet noe plastplater eller noe slikt under bilen. Lyden av steiner som blir kastet opp av forhjulene og treffer bilens underside var merkverdig påtrengende. Peugeot er best på kjørekomfort, mens Mazda har de fineste kjøreegenskapene. Nok en gang ser vi at disse to bilene er så ulike at det ikke er lett å si om den ene er bedre enn den andre.
Økonomi og Miljø
Diesel vs bensin er ofte et hett diskusjonstema, noe vi to også kaster bort mye av vår tid med. Er det likevel en grunn til å velge diesel så er det på grunn av økonomi. På kjøresyklusen vi hadde disse to dagene vi kjørte Peugeot og Mazda var forbruket til dieselbilen merkbart lavere. Peugeot skal bruke 0,37 l/mil ved blandet kjøring, men for oss tippet den over 0,4 l/mil. Mazda derimot skal bruke 0,51 l/mil, noe som lett kan bli 0,65 og oppover. Vi havnet på 0,7 l/mil og dermed kan man se den største fordelen med diesel. Mazda har en 2,2 D med 150 HK som alternativ til de som vil ha diesel. Denne skal bruke det samme som Peugeot-dieselen. Både Mazda og Peugeot har lagt ned enorme ressurser på å gjøre disse to bilene så lette som mulig. Det har de begge lykkes med, og det er et stort pluss for begge. Det gir bedre økonomi, lavere utslipp, og mer kjøreglede.
Om Mazda 3 bensin taper kampen mot Pugeot 308 diesel på forbruk, er det klart hyggeligere lesing når man skal kjøpe inn bilen. Mazda 3 er billig og med 120 HK motor begynner den på kr. 234 200,- med billigste utstyrsvariant. Vår bil hadde mye utstyr og havnet på ca. kr. 275 000,- men da inkluderer det Bose stereoanlegg og skinninteriør i tillegg til mye annet. Peugeoten med diesel motor starter på kr. 266 900,- for 115 HK utgaven, men vår utgave har utstyrsvariant Allure med glasstak, og da er prisen kr. 284 900,-. Skal man ha skinn og Denon-stereo vil man bikke over kr. 300 000,-. Om det er verdt å legge de ekstra pengene for å få den mye brukte dieselmotoren i sin 308, vet vi ikke, men prispåslag kjennes noe stivt. Om vi sammenligner 2 bensinbiler, så er det mulig å få en 1,6 liters motor med 125 HK til Peugeoten. Med omtrent samme utstyr som sitter i Mazda 3, vil da prisen bli ca. kr. 295 000,-. Dette viser hvor godt priset Mazda er i forhold til Peugeoten. Nå opplever vi Peugeot som mer innovativ, blant annet med mer moderne utstyr. LED-lys som både nær- og fjernlys er en ting, massasjestoler er en annen. Dørhåndtak og utvendig finish er også mer premium på Peugeot enn Mazda. Likevel mener vi prispåslag er for stort og runden økonomi vinner Mazda mens Peugoeten vinner miljørunden.
Konklusjon
Mazda vinner på kjøreegenskaper da den er sportslig og har en ganske inspirerende motor. Den er også en vinner på design og mange vil nok like det de ser når de kommer til en Mazda-forhandler. Økonomien ser også ut til å gå i Mazda sin favør og prisene er klart konkurransedyktige. Svakhetene til Mazda handler mer om plass og komfort. Ujevnheter svelger den ikke like godt som sin konkurrent og i tillegg finner bråk lettere veien inn i Mazda kupeen. Sittekomforten er det ikke noe og si på, men det er ingen bil som barn kommer til å sette høyt. Det er vanskelig å se ut fra baksetet samtidig som bilen mangler det fine glasstaket til Peugeot.
Peugeoten oppleves som mer moderne. Den har sin store konkurrent Golf i kikkerten og formen går også i den retningen. Det er god plass til bagasje og kupeen oppleves som lys og trivelig. Sittekomforten bak er et minus men gode framstoler med massasjefunksjon løfter komforten noen hakk. I tillegg vil barn like de lave bakvinduene samtidig som det alltid er en suksess å kunne se på stjernehimmelen mens mor og far diskuterer veien videre. Styrefølelsen og kjørekomforten er også et pluss i 308. Det kan også nevnes at Peugeot kommer med oppdaterte motorer som vil gjøre økonomien bedre for eierne. Automat kommer også etterhvert, men her har Peugeot valgt å gå for en konvensjonell automat fremfor EMG-kassa. Heldigvis sier nå vi!
Mitt valg: Vegar
Jeg tar Peugeot 308, men det er meget tett. Jeg opplever komforten bedre i Peugeot og som barnefar er det også viktig at de bak har det bra. I tillegg liker jeg sittestillingen og det gode rattet i 308. Det meste er tilstrekkelig i bilen men kanskje jeg legger noen ekstra 1000-lapper i en bedre stereo. Det er tett mellom disse 2 bilene og man trenger ikke ha det dårlig i noen av dem uansett om man er voksen eller barn. De er ganske bra på veldig mye og har få dårlige kvaliteter. Når de opp til Golf? Nesten, men ikke helt. Tilfører de klassen noe? Ja det gjør de og selvfølgelig kommer de til å selge i mengder. Jeg tror nok likevel det vil være Peugeot-forhandleren som får mest å glede seg over.
Mitt valg: David
Jeg tar lett Mazdaen. Den ser bedre ut, jeg sitter bedre i den, jeg synes infotainmentsystemet er noe av det beste jeg har prøvd og jeg elsker lyden fra Bose-anlegget. Kjøreegenskapene er helt råe, og det eneste som mangler for å gjøre bilen komplett er fulleffektversjonen av bensinmotoren, bedre styrefølelse og litt bedre fjæringskomfort og støynivå. Peugeoten er bra, men jeg finner meg ikke helt til rette og jeg forstår heller ikke helt hvilken kjøreopplevelse Peugeot ønsker å formidle med bilen. Til andre kan jeg ikke anbefale den ene over den andre, her må man rett og slett se og prøve, så skjønner man fort hvilken man vil ha!
0 Response to "Test: Peugeot 308 mot Mazda 3"
Post a Comment