Changan fra Kina til Europa

Av Vegar Bjørge

CS95 spiser deg til frokost om du går for nærme.

At kinesiske biler er på vei til oss er vi alle klar over. Vi har skjønt at det kun er spørsmål om tid før vi får teste de første Kina-bilene. Stjerner på bilutstillinger har de også vært, selv om det er få ganger. Hvem husker ikke fjolårets Kinesisk-israelske Qoros. Den virket som ikke var langt unna produksjonsstadiet og skulle bli en storsatsing i Europa, men det har vært veldig stille rundt merket den siste tiden. Vi får se om det vågale prosjektet kommer i gang på ordentlig eller om det bare var en bløff. Noen som virkelig er i gang er Changan. De er Kinas 5. største bilprodusent og drømmer om og erobre resten av verden. USA er selvfølgelig hovedmålet, men de ønsker seg til Europa også. Det er mest for prestisjen for kineserne begynner og bli godt kjent med de europeiske premiumbilene.

Flere av modellene til Changan er riktig fine og det er ikke lenger snakk om kopier når kineserne lager biler, selv om Raeton ligner misstenkelig mye på en Toyota. Ellers har de også en mellomklassebilen Eado som kan fåes med hybridteknikk i tillegg til vanlige motorer. Nyheten i år er den store suven CS 95. Dette er en SUV i dinosaur-klasse. Den måler hele 538 cm fra støtfanger til støtfanger og har 24" store hjul. Den ser ikke så stor ut men beistet leveres også med nok pulver under panseret. En 3,5 liters V6 i kombinasjon med en el-motor leverer kreftene. 246 + 167 HK lar seg absolutt høres og bilen skal nok ikke bli noen alt for stor sinke i trafikken. Designeren av beistet har vært innom Pininfarina, Fiat, BMW, Alfa Romeo med flere og han står bak både Fiat Barchetta og Coupe. I tillegg har han designet en BMW 5-serie Coupe som verden aldri fikk oppleve. Klarer vi å finne den skal vi selvfølgelig vise den på våre sider. Det får vi ta en annen gang. Kos dere med bildene.......
CS 95

 CS 25 er ikke riktig like stor som CS 95 men stor nok. Ikke så verst å se på heller. 

Andreas Zapatinas er født i Athen og han har vært innom flere før han endte med å tegne CS95. Den er skapt i Italia og bærer også litt preg av det selv om den ikke har elegansen fra de italienske sportsbilene. 


Toyota look alike. Taeton er en familiesedan som er veldig populær i Kina. Hit kommer den ikke.


Miljø er viktig også i Kina og flere fabrikanter velger nå hybridløsninger. Denne Eado er en bil i Golf-størrelse og kommer nok heller ikke hit til Europa med det første. 




0 Response to "Changan fra Kina til Europa"

Post a Comment

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel