Jaguar viser nyheter på Goodwood Festival of Speed
Av Vegar Bjørge
Til helgen er det tid for det årlige Goodwood Festival of Speed. Dette er et bakkeløp som først og fremst trekker mange vetranbileiere til startstreken. Selvfølgelig kommer de med spesielle doninger bygget for racing, men ikke alle er bygd for bakkeløp. Hit finner gamle Formel 1-biler veien, sammen med Le Mans-racere og rallybiler. I tillegg kommer det noen overraskelser og Jaguar står for en av de. Jaguar Project 7 er en spesialbygget F-Type som det oser litt D-Type over. Jaguar hadde store fremganger i motorsport med sin D-Type og 7 tallet viser til antall seierer Jaguar har hatt på Le Mans.
Utvendig har bakenden fått heftigere eksosutblås og diffuser i tillegg til en spoiler i kolfiber, fronten har fått tøffere utseendet, lavere frontrute og selvfølgelig ikke noe tak. innvendig har det også skjedd en del. Passasjersetet er kastet ut og der kan man i stedet ha hjelpen sin. Førersetet er nytt og ratt og instrumentering har fått en oppgradering. Tøff bil som skal ha blitt til i løpet av 4 måneder fra ide til virkelighet. Farten på vidunderet er det heller ikke noe og si på. Toppfarten er 300 km/t og 0-96 km/t går unna på 4,1 sek.
I tillegg til denne racer-roadsteren ønsker Jaguar å vise frem sine andre sportsmodeller. XJR er Jaguars Sports-limousine og med en kompressormatet V8 på 550 hk. Nesten like rask som Roadsteren med en akslerasjonstid opp til 100 km/t på 4,6 sek. og toppfart på 280 km/t. Dreiemomentet er på 680 nm og er til bruk mellom 2500-5500 o/min. En 8-trinns automat ser til at man får kraften ut til bakhjulene og girkassen har en innebygd stopp/go funksjon. Likevel er forbruket på modige 1,17 l/mil. Innvendig er det en fin blanding av sport og luksus og du skal helt klart klare å finne deg til rette, om du sitter foran eller bak. 20 " spesialfelger med spesialtilpasset Pirelli-dekk lar seg også høre. Dyr bil med dyre vaner........
En annen super-sedan fra Jaguar er XFR-S som har samme motor som XJR. For å klare kraften har XF fått forsterket kardang og drivaksling. Den har også fått 8-trinns automatkasse med quickshift funksjon. Chassi, støtdempere og fjøring har fått en gjennomgang og det har resultert i 30 % stivere fjøring som gir økt stabilitet og raskere respons. Fargene bilen leveres i er blå, rød, svart, grå og hvit hvor den førstnevnte stikker seg mest ut. Toppfarten er 300 km/t og da er det greit med en spoiler på bagasjelokket som hjelper deg å holde bilen på veien. Så gjennstår det å se om vi også får se sportscombien med samme motor.
XK skal også vises frem på Goodwood Festival of Speed. Versjonen XKR-S GT er en gateregistrert banebil med samme motor som ovennevnte biler har. 0-96 km/t skal gå unna på 3,9 sekunder og her er det ikke spart på noen ting for og gi føreren følelsen av å kjøre på bane selv om han er ute å handler melk. 20 " hjul med Pirelli Corsa dekk. Dette er mer racerbildekk enn melkebildekk. Kolfiberkeramiske bremser gjør at du stanser raskt og ubehaglig. Det gir heldigvis løfter om at det er oftere melk i frontruta enn andre vesker.... Justerbare støtdempere og fastere fjøring i tillegg til noe lettere karosseri gjør bilen til en drøm i svinger. Jeg vil gjerne at noen der ute tar bilder av bilen som det bare skal bygges 30 eksemplarer av. Bensinforbruket er høyt og dette vil ikke bli en typisk miljøbil, selv om jeg kunne tenke meg en slik til pynt i mitt nærmiljø.
Til helgen er det tid for det årlige Goodwood Festival of Speed. Dette er et bakkeløp som først og fremst trekker mange vetranbileiere til startstreken. Selvfølgelig kommer de med spesielle doninger bygget for racing, men ikke alle er bygd for bakkeløp. Hit finner gamle Formel 1-biler veien, sammen med Le Mans-racere og rallybiler. I tillegg kommer det noen overraskelser og Jaguar står for en av de. Jaguar Project 7 er en spesialbygget F-Type som det oser litt D-Type over. Jaguar hadde store fremganger i motorsport med sin D-Type og 7 tallet viser til antall seierer Jaguar har hatt på Le Mans.
Utvendig har bakenden fått heftigere eksosutblås og diffuser i tillegg til en spoiler i kolfiber, fronten har fått tøffere utseendet, lavere frontrute og selvfølgelig ikke noe tak. innvendig har det også skjedd en del. Passasjersetet er kastet ut og der kan man i stedet ha hjelpen sin. Førersetet er nytt og ratt og instrumentering har fått en oppgradering. Tøff bil som skal ha blitt til i løpet av 4 måneder fra ide til virkelighet. Farten på vidunderet er det heller ikke noe og si på. Toppfarten er 300 km/t og 0-96 km/t går unna på 4,1 sek.
I tillegg til denne racer-roadsteren ønsker Jaguar å vise frem sine andre sportsmodeller. XJR er Jaguars Sports-limousine og med en kompressormatet V8 på 550 hk. Nesten like rask som Roadsteren med en akslerasjonstid opp til 100 km/t på 4,6 sek. og toppfart på 280 km/t. Dreiemomentet er på 680 nm og er til bruk mellom 2500-5500 o/min. En 8-trinns automat ser til at man får kraften ut til bakhjulene og girkassen har en innebygd stopp/go funksjon. Likevel er forbruket på modige 1,17 l/mil. Innvendig er det en fin blanding av sport og luksus og du skal helt klart klare å finne deg til rette, om du sitter foran eller bak. 20 " spesialfelger med spesialtilpasset Pirelli-dekk lar seg også høre. Dyr bil med dyre vaner........
En annen super-sedan fra Jaguar er XFR-S som har samme motor som XJR. For å klare kraften har XF fått forsterket kardang og drivaksling. Den har også fått 8-trinns automatkasse med quickshift funksjon. Chassi, støtdempere og fjøring har fått en gjennomgang og det har resultert i 30 % stivere fjøring som gir økt stabilitet og raskere respons. Fargene bilen leveres i er blå, rød, svart, grå og hvit hvor den førstnevnte stikker seg mest ut. Toppfarten er 300 km/t og da er det greit med en spoiler på bagasjelokket som hjelper deg å holde bilen på veien. Så gjennstår det å se om vi også får se sportscombien med samme motor.
XK skal også vises frem på Goodwood Festival of Speed. Versjonen XKR-S GT er en gateregistrert banebil med samme motor som ovennevnte biler har. 0-96 km/t skal gå unna på 3,9 sekunder og her er det ikke spart på noen ting for og gi føreren følelsen av å kjøre på bane selv om han er ute å handler melk. 20 " hjul med Pirelli Corsa dekk. Dette er mer racerbildekk enn melkebildekk. Kolfiberkeramiske bremser gjør at du stanser raskt og ubehaglig. Det gir heldigvis løfter om at det er oftere melk i frontruta enn andre vesker.... Justerbare støtdempere og fastere fjøring i tillegg til noe lettere karosseri gjør bilen til en drøm i svinger. Jeg vil gjerne at noen der ute tar bilder av bilen som det bare skal bygges 30 eksemplarer av. Bensinforbruket er høyt og dette vil ikke bli en typisk miljøbil, selv om jeg kunne tenke meg en slik til pynt i mitt nærmiljø.
0 Response to "Jaguar viser nyheter på Goodwood Festival of Speed"
Post a Comment