WRC: Rally Acropolis 2013

Av Vegar Bjørge



Rally Acropolis er en av sesongens røffeste løp og første dag av rally ble en krevende dag, enda det kun var 2 strekker som skulle kjøres. Sammenlagt leder Sebastian Ogier fikk tidlig problemer på SS1 og måtte bryte. Reglene er slik at man da kan kom til start igjen påfølgende dag. Det gjorde franskmannen og han ble dermed belønnet med VM-poeng. Han kjørte først i løypa på dag 2, så noen etappeseierer ble det ikke på Sebastian Ogier før mot slutten av rallyet. Selvfølgelig vant han SS14, som var Power Stage og gir bonuspoeng til de 3 beste, i tillegg til at han også var raskest på SS10.

En annen som tidlig fikk problemer var Mads Østberg som allerede tidlig på SS1 mistet ett hjul etter å ha vært litt for tøff med veikanten. Slikt tar selvfølgelig tid og det hjelper ikke når også dette er rallyets lengste etappe. Mads Østberg kjørte seg oppover og kom til slutt på en 6. plass. Dette er noe han hadde vært fornøyd med for noen år siden, men i år er han stjerna i Ford-teamet og da holder det ikke med plasseringer utenfor pallen. Han endte likevel foran Mikko Hirvonen, som også kom skjevt ut på den 47 km lange monster etappen i starten av rallyet. Styringen fungerte knapt de siste 7 km og da er det godt gjort å komme til mål. Han endte til slutt på 7. plass. Resultatlista etter dag 1 så noe overraskende slik ut:
1. E Novikov
2. D Sordo
3. J M Latvala
4. T Neuville
5. A Mikkelsen
6. N Al Attiyah

Evgeny Novikov fra Russland er en av de kommende stjernene og han kjørte absolutt strålende i starten på rallyet. Men dette rallyet gir ingen noe gratis og du må ha litt flaks skal man vinne her. Evgeny Novikov fikk en punktering på SS4 og da var det kjørt. Han tapte mye tid på etappen og klarte aldri og kjøre seg opp igjen. Han endte rallyet på en skuffende 9. plass bak Martin Prokop men foran Sebastian Ogier på 10. plass. Det kan hende dette er en av de få gangene han kan skryte av akkurat det.....

Dag 2 av rallyet handlet mye om Jari Matti Latvala og Dani Sordo. Sistnevnte satset ikke for fullt, for det å fullføre uten uhell ville gi en topplassering. Latvala ble dermed ikke for hardt presset bakfra og kunne kjøre kontrollert og trykt. På SS5 tok han den 50. etappeseieren for Polo R, og dette må sies å være ganske så sterkt. På SS7 ble det 3 dobbelt VW på etappen og om noen skulle være i tvil er dette bilen å sitte i de neste årene. Spørsmålet er hva de andre 2 "fabrikkbilene" kan stille opp med. At de har en stor utviklingsjobb som må gjøres for å henge med, er det ingen tvil om. 9 etappeseierer til VW, 4 til Ford og bare 1 til Citroen, sier nok det meste. Stillingen etter 2. dag av rallyet var slik:
1.J M Latvala
2. D Sordo
3. T Neuville
4. N Al Attiyah
5. A Mikkelsen
6. M Østberg

Dag 3 av rally skulle være en nordmanns dag. Andreas Mikkelsen tok hele 3 etappeseierer og viser at han har noe på gang i sin Polo. Han kjørte jevnt gjennom hele rallyet, men hadde også sine små problemer. Det ble noen snurringer på de vanskelige veiene og det vil nok fortsatt ta litt tid før han er helt i toppen. Men spørsmålet er om han ikke allerede har tatt igjen Mads Østberg som Norges beste rallyfører? Han hadde en tett kamp mot Nasser Al Attiyah som han til slutt vinner, og dermed ender Andreas Mikkelsen på en meget bra 4. plass i rallyet. Thirry Neuville tar en fin 3. plass mens Dani Sordo og Jari Matti Latvala gjør opp om seieren. Finnen trekker den lengste tømmerstokken og vinner til slutt komfortabelt. Dette er hans 8. seier i et rally og hans 1. for Volkswagen.

Vi må nok ha tilbake Sebastian Loeb om det skal bli andre enn Volkswagen som vinnere. Det er egentlig en enorm prestasjon som er gjort hos tyskerne, og det kan virke som om Citroen har gått lei. Flere protester ble lagt inn fra teamet som mente at Volkswagen jukset. De satte inn et ekstra batteri i bilene på kvelden, noe som franskmennene mener er i strid med reglene. Det kan nok kanskje være riktig, men Volkswagen-teamet hadde avklart dette på forhånd og dermed ble protesten avvist.

Resultater Rally Acropolis:
1. J M Latvala
2. D Sordo   + 1.50.0
3. T Neuville   + 2.14.1
4. A Mikkelsen   + 3.55.1
5. N Al Attiyah   + 4.12.6
6. M Østberg   + 5.48.7
7. M Hirvonen   + 8.00.7
8. M Prokop   + 8.01.2
9. E Novikov   + 8.11.8
10. S Ogier   + 10.10.3

Sammenlagtstillingen i rally-VM:
1. S Ogier   126
2. J M Latvala   74
3. S Loeb   68
4. M Hirvonen   61
5. T Neuville   50
6. D Sordo   47
7. M Østberg   46
8. E Novikov   31
9. A Mikkelsen   30
10. M Prokop   27

Det haglet med protester og Ford Fiesta R2 ble alle diskvalifisert fra løpet på grunn av ikke godkjente eksosmanifolder. Dette er biler som blir servet av Ford Motorsport, og man skulle tro de hadde orden i sine saker. Dette var altså ikke tilfelle denne helgen.



En gledes nyhet er at Hyundai tester sin rallybil for det den er verdt. Her vil man være godt forberedt når man stiller til start i 2014. Hvem som blir førere er ikke bestemt, men jeg kommer med forslag: Petter Solberg gjør comeback i rally-VM med Hyundai og får følge av Robert Kubica som har erfaring med Formel 1 og kjører nå en Citroen i WRC2-mesterskapet. Han vant sin klasse i Hellas.


Et bilmerke er altså på vei inn i rally mens vi kan si farvel til et annet. Mini har mest sannsynlig kjørt sitt siste løp i VM og dermed ble det ikke mye å skrive hjem om for de tøffeste bilene i feltet. Det skulle dukke opp 1 bil i Hellas men polakken Kosciuszko har byttet beite og skal kjøre en Ford Fiesta resten av sesongen. Nå skal vi ihvertfall få se om han har noe talent.

0 Response to "WRC: Rally Acropolis 2013"

Post a Comment

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel