WRC: Østberg imponerer i Mexico
Av Vegar Bjørge
Etter to vinterlige løp i wrc-sirkuset var det nå klart for grus og varmere forhold i Mexico. Her skulle vi få svaret på om Volkswagen kunne fortsette sin dominans. Ogier har kjørt bra og virker som personen og slå i årets VM. Det begynte likevel katastrofalt for Volkswagen-teamet da Latvala kjører på en stein og knuser forstillinga si etter bare 300 meter av dagens første strekke. Han vil likevel starte i morgen, men har ingen sjanser på en god plassering. Det er likevel viktig å få så mange km som mulig bak rattet i Poloen, så han kan få opp samme tempo som teamkompis Ogier. Bedre gikk det da med eneste nordmann Østberg, og etter 4. etappe leder han rallyet. Østberg vinner i tillegg 4 av dagens 9 etapper, men han må likevel ta til takke med en 2. plass sammenlagt etter dag 1. Ogier vinner nemlig de resterende 5 etappene og har en liten ledelse på nordmannen. Hirvonen skal forsvare Citroens farger og ligger på en god 3. plass etter endt dag. Han startet med å vinne kvalifiseringsetappen og dermed fikk han velge startposisjon først. Han kjører som siste WRC-bil, og har noe bedre veiforhold enn for eks. Mini-fører Kosciuszko som er først på veien. Han kan få noe letter forhold i morgen ettersom de førerne som har brudt, må starte foran ham. Minien virker uansett ikke konkuransedyktig og det spørs hvor lenge vi får se denne bilen i VM.
Resultater etter 11 etapper:
1. S Ogier
2. M Østberg + 29,4
3. M Hirvonen + 37,3
4. T Neuville + 1,01,7
5. D Sordo + 2,35,0
6. N Al-Attiyah + 3,15,6
7. K Block + 4,38,2
8. B Guerra + 5,56,6
9. M Prokop + 6,18,0
10. C Atkinson + 7,06,5
Det er forøvrig vært å merke seg at det bare er 25 biler med i rallyet og av disse er 13 biler WRC biler. Mini deltar med 1 bil, og her er det spørsmål om hvor lang tid det tar før den også forsvinner. Citroen har 4 førere i forskjellige stall mens Volkswagen kjører 2 biler og Ford har med 6 førere. Ford har jo trekt seg ut av rally og nå er satsinga mer som et privatteam og regne. Likevel synes jeg M-Sport fortsatt følger bra med på farta til toppteamene. Jeg er litt betenkt på Citroen og ser kanskje en slutt for de også i løpet av ikke for lang tid. De har absolutt en del å hente på førere. Hirvonen kan ikke fylle skoene alene etter Loeb, og selv om Sordo er en gammel ringerev, er det nok for mye forlangt at han skal være med å kjempe om mestertittelen. Heldigvis vil noe si at Citroens tid som overlegne er forbi, men vi ser konturene av en like dominant bil i Volkswagen Polo. Gledlig er det å se Ken Block tilbake i rallyløypa, og selv om det ikke blir noen seier på han, er han med og setter farge på mesterskapet. Hvor mange løp han skal kjøre er ikke helt klart, men noen blir det i tillegg til full runde i rallymesterskapet i USA. Det er nok ikke utenkelig at han dukker opp på X-games og kanskje kjører mot vår egen Petter Solberg. Følger du bloggen vil det komme mer rally i morgen og da har vi også med litt om WRC2-klassen.
Etter to vinterlige løp i wrc-sirkuset var det nå klart for grus og varmere forhold i Mexico. Her skulle vi få svaret på om Volkswagen kunne fortsette sin dominans. Ogier har kjørt bra og virker som personen og slå i årets VM. Det begynte likevel katastrofalt for Volkswagen-teamet da Latvala kjører på en stein og knuser forstillinga si etter bare 300 meter av dagens første strekke. Han vil likevel starte i morgen, men har ingen sjanser på en god plassering. Det er likevel viktig å få så mange km som mulig bak rattet i Poloen, så han kan få opp samme tempo som teamkompis Ogier. Bedre gikk det da med eneste nordmann Østberg, og etter 4. etappe leder han rallyet. Østberg vinner i tillegg 4 av dagens 9 etapper, men han må likevel ta til takke med en 2. plass sammenlagt etter dag 1. Ogier vinner nemlig de resterende 5 etappene og har en liten ledelse på nordmannen. Hirvonen skal forsvare Citroens farger og ligger på en god 3. plass etter endt dag. Han startet med å vinne kvalifiseringsetappen og dermed fikk han velge startposisjon først. Han kjører som siste WRC-bil, og har noe bedre veiforhold enn for eks. Mini-fører Kosciuszko som er først på veien. Han kan få noe letter forhold i morgen ettersom de førerne som har brudt, må starte foran ham. Minien virker uansett ikke konkuransedyktig og det spørs hvor lenge vi får se denne bilen i VM.
Latvala ute før det har begynt. Foto: wrc.com |
Resultater etter 11 etapper:
1. S Ogier
2. M Østberg + 29,4
3. M Hirvonen + 37,3
4. T Neuville + 1,01,7
5. D Sordo + 2,35,0
6. N Al-Attiyah + 3,15,6
7. K Block + 4,38,2
8. B Guerra + 5,56,6
9. M Prokop + 6,18,0
10. C Atkinson + 7,06,5
Det er forøvrig vært å merke seg at det bare er 25 biler med i rallyet og av disse er 13 biler WRC biler. Mini deltar med 1 bil, og her er det spørsmål om hvor lang tid det tar før den også forsvinner. Citroen har 4 førere i forskjellige stall mens Volkswagen kjører 2 biler og Ford har med 6 førere. Ford har jo trekt seg ut av rally og nå er satsinga mer som et privatteam og regne. Likevel synes jeg M-Sport fortsatt følger bra med på farta til toppteamene. Jeg er litt betenkt på Citroen og ser kanskje en slutt for de også i løpet av ikke for lang tid. De har absolutt en del å hente på førere. Hirvonen kan ikke fylle skoene alene etter Loeb, og selv om Sordo er en gammel ringerev, er det nok for mye forlangt at han skal være med å kjempe om mestertittelen. Heldigvis vil noe si at Citroens tid som overlegne er forbi, men vi ser konturene av en like dominant bil i Volkswagen Polo. Gledlig er det å se Ken Block tilbake i rallyløypa, og selv om det ikke blir noen seier på han, er han med og setter farge på mesterskapet. Hvor mange løp han skal kjøre er ikke helt klart, men noen blir det i tillegg til full runde i rallymesterskapet i USA. Det er nok ikke utenkelig at han dukker opp på X-games og kanskje kjører mot vår egen Petter Solberg. Følger du bloggen vil det komme mer rally i morgen og da har vi også med litt om WRC2-klassen.
0 Response to "WRC: Østberg imponerer i Mexico"
Post a Comment