WRC: Rally Mexico
Av Vegar Bjørge
For rallysirkuset er neste stopp Rally Mexico. Teamene har allerede hatt noen dager i varmen, men det starter ikke før i morgen, da kvalifiserings etappen står på programmet. I Mexico er det viktig å slippe å kjøre først, så det er avgjørende med en god tid i morgen. Mads Østberg er den eneste nordmannen som starter og med to bra resultater fra Monaco og Sverige, må nok han regnes som en outsider denne helgen. Favoritt er VW-teamet og da først og fremst Sebastian Ogier. Jari Latvala har blitt kjørt fra ganske kraftig hittil i år og jeg tror nok han skal ha problemer med å henge på franskmannen. Mikko Hirvonen har startet sesongen dårlig med en 4. plass i Monaco og 12 poeng som fasit. I Sverige kjørte han tidlig ut og fikk ikke med seg poeng. Dette er forøvrig første løpet på lenge som vi ikke får se Sebastian Loeb. Derfor vil det være avgjørende for det franske teamet at Hirvonen finner tilbake til sin gamle form. I Mexico dukker også Ken Block opp i sin Ford Fiesta, og selv om han ikke kjører alt for fort, så kjører han meget publikumsvennlig.
Det har også kommet andre spennende nyheter foran rallyet i Mexico. Hyundai har oppgradert sin I20 og den begynner nå og ligne en rallybil. Ny frontspoiler og ny vinge bak i tillegg til oppgradert chassi og understell. Flere ansatte har også kommet til å Hyundai håper de kan få testet så mye som mulig foran neste års sesong. Hvilke førere de skal ha er foreløpig ukjent.
En annen nyhet er at Andreas Mikkelsen får sitt eget team i WRC når han skal starte sin sesong neste måned. I Portugal stiller nemlig VW med 2 team i stedet for 1 team med 3 biler. Dette gjør at Mikkelsen kommer til å kjøre for fabrikkspoeng i tillegg til at han får teste like mye som de andre teamene. Han trenger ikke dele tid med Ogier og Latvala. Serviceplassen blir også større nå da VW kan ha 3 biler fordelt på 2 servicplasser. Dette er en god løsning selv om den sikkert ikke er den billigste. Jeg tror personlig at vi dessverre her ser et team som kommer til å dominere rallysporten i lang tid fremover. Følg oss videre utover i helgen for resultater og kommentarer.
For rallysirkuset er neste stopp Rally Mexico. Teamene har allerede hatt noen dager i varmen, men det starter ikke før i morgen, da kvalifiserings etappen står på programmet. I Mexico er det viktig å slippe å kjøre først, så det er avgjørende med en god tid i morgen. Mads Østberg er den eneste nordmannen som starter og med to bra resultater fra Monaco og Sverige, må nok han regnes som en outsider denne helgen. Favoritt er VW-teamet og da først og fremst Sebastian Ogier. Jari Latvala har blitt kjørt fra ganske kraftig hittil i år og jeg tror nok han skal ha problemer med å henge på franskmannen. Mikko Hirvonen har startet sesongen dårlig med en 4. plass i Monaco og 12 poeng som fasit. I Sverige kjørte han tidlig ut og fikk ikke med seg poeng. Dette er forøvrig første løpet på lenge som vi ikke får se Sebastian Loeb. Derfor vil det være avgjørende for det franske teamet at Hirvonen finner tilbake til sin gamle form. I Mexico dukker også Ken Block opp i sin Ford Fiesta, og selv om han ikke kjører alt for fort, så kjører han meget publikumsvennlig.
Det har også kommet andre spennende nyheter foran rallyet i Mexico. Hyundai har oppgradert sin I20 og den begynner nå og ligne en rallybil. Ny frontspoiler og ny vinge bak i tillegg til oppgradert chassi og understell. Flere ansatte har også kommet til å Hyundai håper de kan få testet så mye som mulig foran neste års sesong. Hvilke førere de skal ha er foreløpig ukjent.
En annen nyhet er at Andreas Mikkelsen får sitt eget team i WRC når han skal starte sin sesong neste måned. I Portugal stiller nemlig VW med 2 team i stedet for 1 team med 3 biler. Dette gjør at Mikkelsen kommer til å kjøre for fabrikkspoeng i tillegg til at han får teste like mye som de andre teamene. Han trenger ikke dele tid med Ogier og Latvala. Serviceplassen blir også større nå da VW kan ha 3 biler fordelt på 2 servicplasser. Dette er en god løsning selv om den sikkert ikke er den billigste. Jeg tror personlig at vi dessverre her ser et team som kommer til å dominere rallysporten i lang tid fremover. Følg oss videre utover i helgen for resultater og kommentarer.
0 Response to "WRC: Rally Mexico"
Post a Comment