Nyheter: Porsche 911 GT3
Av David K Andersen
Porsche 911 modellene er delt inn på følgende måte: Den billigste heter Carrera eller Carrera 4 (hvis det er firehjulstrekk) og har 350hk. Så kommer Carrera S og 4S, som har 50hk mer og det breddede karosseriet fra Turboen. Deretter har du Turboen, som ennå ikke er lansert for inneværende modellserie (991), men som sikkert får godt over 500hk og firehjulsdrift. Alle disse får man som cabriolet også. I tillegg til disse kommer det to banetilpassede biler. Den ene heter GT2, og har tohjulstrekk, turbo og mer hester enn en vanlig Turbo. Den kommer til slutt i modellserien. Den andre har vi her, GT3. Lansert i går på Geneve-messen.
GT3en er tradisjonelt den bilen som gir desidert mest kjøreglede. Den har nemlig ikke turbo, og det gjør den ekstremt kjørbar og responsiv sammeliknet med den sinnsyke GT2 som visstnok er i meste laget selv for Porsches egne testførere. GT3 er dessuten den letteste av 911-ene og på den nye modellen er den ufjærede vekten (hjuloppheng, bremser, hjul) redusert med hele 7 kilo. Bilen veier likevel 1430kg, så noen Alfa 4C er det ikke. Den fås bare med to-cltuchkasse, og kan selvfølgelig leveres med FIA-godkjent bur som standard i Clubsport-versjon.
Det som er med denne bilen er imidlertid motoren. Det er ikke lett å forstå hvordan det er mulig i en serieprodusert bil, men den har faktisk hele 475 hestekrefter. Fra en sekser uten turbo. Det er helt vanvittig. 0-100 går på 3,5 sekunder, og på veien dit varver den til 9000 omdreininger! En boksersekser på 9000 er himmelen. Tror jeg da. Har ikke kjørt GT3 noen gang, men har kjørt vanlig 911 av eldre generasjon, og da skjønner man hvor rått dette er. Kunne jeg velge fritt blant bilene på Geneve-messen, tror jeg nesten det hadde blitt denne.
Porsche 911 modellene er delt inn på følgende måte: Den billigste heter Carrera eller Carrera 4 (hvis det er firehjulstrekk) og har 350hk. Så kommer Carrera S og 4S, som har 50hk mer og det breddede karosseriet fra Turboen. Deretter har du Turboen, som ennå ikke er lansert for inneværende modellserie (991), men som sikkert får godt over 500hk og firehjulsdrift. Alle disse får man som cabriolet også. I tillegg til disse kommer det to banetilpassede biler. Den ene heter GT2, og har tohjulstrekk, turbo og mer hester enn en vanlig Turbo. Den kommer til slutt i modellserien. Den andre har vi her, GT3. Lansert i går på Geneve-messen.
GT3en er tradisjonelt den bilen som gir desidert mest kjøreglede. Den har nemlig ikke turbo, og det gjør den ekstremt kjørbar og responsiv sammeliknet med den sinnsyke GT2 som visstnok er i meste laget selv for Porsches egne testførere. GT3 er dessuten den letteste av 911-ene og på den nye modellen er den ufjærede vekten (hjuloppheng, bremser, hjul) redusert med hele 7 kilo. Bilen veier likevel 1430kg, så noen Alfa 4C er det ikke. Den fås bare med to-cltuchkasse, og kan selvfølgelig leveres med FIA-godkjent bur som standard i Clubsport-versjon.
Det som er med denne bilen er imidlertid motoren. Det er ikke lett å forstå hvordan det er mulig i en serieprodusert bil, men den har faktisk hele 475 hestekrefter. Fra en sekser uten turbo. Det er helt vanvittig. 0-100 går på 3,5 sekunder, og på veien dit varver den til 9000 omdreininger! En boksersekser på 9000 er himmelen. Tror jeg da. Har ikke kjørt GT3 noen gang, men har kjørt vanlig 911 av eldre generasjon, og da skjønner man hvor rått dette er. Kunne jeg velge fritt blant bilene på Geneve-messen, tror jeg nesten det hadde blitt denne.
0 Response to "Nyheter: Porsche 911 GT3"
Post a Comment