Nyheter: Lamborghini Veneno

Av David K Andersen



Mulig jeg ikke har fulgt med i timen, men jeg var ikke klar over at det ikke bare var Ferrari og McLaren som skulle komme med hyperbiler i Geneve i dag. Lamborghini slo jammen også til i ettermiddag med modellen Veneno. Med utgangspunkt i Aventador (altså dagens toppmodell eller Countach om du vil), har de laget en gateracer.

Nå har jeg klaget litt på Lamborghini i det siste (ikke at jeg, som med en snittverdi på egne biler nær vrakpant, har noen rett til det) fordi volum-modellen Gallardo begynner å bli gammel uten at det ser ut til å være en ny en rett rundt hjørnet. Og i tillegg synes jeg Aventador blir litt i meste laget designmessig og at man kanskje kunne brukt litt mer tid på bilens egenskaper enn på å fikse et mest mulig sinnsykt utseende. Slik sett er riktignok Veneno bra fordi den sikkert kommer til å være ekstremt bra på banen. Likevel er det fortsatt noe som skurer da McLaren P1 og LaFerrari kommer med over 900 hester og ser helt suverene ut på alle måter til en pris på rundt 8 millioner kroner, og så kommer Lamborghini med denne modellen, som ikke bare er basert på en allerede eksisterende modell, men også stiller i en lavere klasse med sine 745 hestekrefter. Og så skal de ha over 22 millioner for den? Selvfølgelig før avgifter. Den er jo faktisk så idiotisk dyr, at selv om den norske staten legger på et par tre millioner i avgifter, så merker du det nesten ikke!

Designet er fortsatt litt i meste laget for meg med masse vinkler og luftutslipp spredd utover hele doningen. Men misforstå meg rett: Det er rått rått rått, og den gjør 354 km/t. Men det blir liksom ikke helt det samme som med de to konkurrentene. Felgene skal den imidlertid få for. De var nyskapende og råe!





0 Response to "Nyheter: Lamborghini Veneno"

Post a Comment

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel