Formel 1: Kvalifisering blir utsatt i Australia
Av Vegar Bjørge
Så er de i gang igjen, Formel 1-sirkuset. I fjor var vi vitne til en av de mest spennende sesongene på lenge, og forsesongs testene har vist at vi også i år kan håpe på spenning og flere team i tittelkampen. Snakket på testene har i stor grad vært rundt dekkene, som ikke har holdt i den grad de gjorde i fjor. Altså går vi inn i en sesong hvor vi kan regne med enda mer fokus på dekkstrategi og kanskje vi får oppleve flere depostopp enn det vi så i fjor. Det er ikke slik at Pirelli er dårlige til å lage dekk, det er heller motsatt. Dette er en av verdens ledende dekkprodusenter, men nå er de alene om å levere dekk til Formel 1-teamene og da er det ønskelig for sportens skyld, at dekkene ikke er av den beste sorten. Det er nemlig når dekkene begynner og bli dårlige som vi kan få spennende forbikjøringer. På tester i år har dekkene holdt mellom 7 og 15 runder på vanlig lang GP-bane og dette vil igjen si at vi kan få 3-4 depostopp i løpene. Det har ikke vært særlig forskjell på medium- og softdekkene, men Pirelli mener det har vært for mye kaldt vær under testene, så dette vil normalisere seg når løpene kommer i gang. I Australia skal det ihvertfall være varmt nok så dekkene får god nok arbeidstemperatur.
På treningene i Australia var Sebastian Vettel kjappest på de 2 første i sin Red Bull Renault bil mens Romain Grosjean i Lotus var kjappest på den 3. treningen før kvalifiseringen. Det er ganske tett mellom de fremste førerne, selv om det ikke er som i fjol. 7-8 biler innenfor 1 sekunds margin gir håp om et jevnt race. Red Bull tok de 2 beste plassene på trening 2, men både Mercedes, Ferrari og Lotus er også med helt der fremme. Det er kommet noen forandringer i årets føreroppsetning så vi tar med teamene med respektive førere for de som ikke har fått det med seg:
Red Bull Racing - Renault : Sebastian Vettel og Mark Webber
Ferrari : Fernando Alonso og Felipe Massa
McLaren - Mercedes : Jenson Button og Sergio Perez
Lotus - Renault : Kimi Räikkönen og Romain Grosjean
Mercedes : Nico Rosberg og Lewis Hamilton
Sauber - Ferrari : Nico Hulkenberg og nykommer Esteban Gutierrez
Force India - Mercedes : Paul di Resta og Adrian Sutil
Williams - Renault : Pastor Maldonado og nykommer Vallteri Bottas
STR - Ferrari : Jean-Eric Vergne og Daniel Ricciardo
Caterham - Renault : Charles Pic og nykommer Giedo van der Garde
Marussia - Cosworth : Timo Glock og nykomerne Jules Bianchi, Max Chilton og Luiz Razia
Det er altså 1 team som har forsvunnet, HRT-teamet, på grunn av vanskelig økonomi. Det er flere team som sliter økonomisk, men vi får håpe på at vi kan ha 20 biler til start gjennom hele sesongen. Det blir også spennende å se hvordan neste års regelendringer får påvirke denne sesongen. De aller fleste på konstruere en helt ny bil med også ny motor og drivverk, og dette kommer til å gi ekstra utfordringer for de hardtarbeidene teamene.
Men tilbake til årets sesongåpning. Kvalifiseringen til årets første løp var i dag kl 0700 norsk tid. Det foregikk i ganske kraftig regnvær og de to siste omgangene av kvalifisering ble utasatt til i morgen. Den som vil ha med seg den må opp tidlig. Løpet starter kl 0700 og for det skal man også få tid til å kjøre kvalifiserings omgang 2 og 3. Ingen kanoner gikk ut i 1. kvalifiseringsomgang og det blir et råtterace om å få årets første pole position. Mitt tips er Sebastian Vettel. Følg med i morgen så kommer det mer om Formel 1 og vi skal også ta med litt om de nye førerne i årets sesong.
Så er de i gang igjen, Formel 1-sirkuset. I fjor var vi vitne til en av de mest spennende sesongene på lenge, og forsesongs testene har vist at vi også i år kan håpe på spenning og flere team i tittelkampen. Snakket på testene har i stor grad vært rundt dekkene, som ikke har holdt i den grad de gjorde i fjor. Altså går vi inn i en sesong hvor vi kan regne med enda mer fokus på dekkstrategi og kanskje vi får oppleve flere depostopp enn det vi så i fjor. Det er ikke slik at Pirelli er dårlige til å lage dekk, det er heller motsatt. Dette er en av verdens ledende dekkprodusenter, men nå er de alene om å levere dekk til Formel 1-teamene og da er det ønskelig for sportens skyld, at dekkene ikke er av den beste sorten. Det er nemlig når dekkene begynner og bli dårlige som vi kan få spennende forbikjøringer. På tester i år har dekkene holdt mellom 7 og 15 runder på vanlig lang GP-bane og dette vil igjen si at vi kan få 3-4 depostopp i løpene. Det har ikke vært særlig forskjell på medium- og softdekkene, men Pirelli mener det har vært for mye kaldt vær under testene, så dette vil normalisere seg når løpene kommer i gang. I Australia skal det ihvertfall være varmt nok så dekkene får god nok arbeidstemperatur.
På treningene i Australia var Sebastian Vettel kjappest på de 2 første i sin Red Bull Renault bil mens Romain Grosjean i Lotus var kjappest på den 3. treningen før kvalifiseringen. Det er ganske tett mellom de fremste førerne, selv om det ikke er som i fjol. 7-8 biler innenfor 1 sekunds margin gir håp om et jevnt race. Red Bull tok de 2 beste plassene på trening 2, men både Mercedes, Ferrari og Lotus er også med helt der fremme. Det er kommet noen forandringer i årets føreroppsetning så vi tar med teamene med respektive førere for de som ikke har fått det med seg:
Red Bull Racing - Renault : Sebastian Vettel og Mark Webber
Ferrari : Fernando Alonso og Felipe Massa
McLaren - Mercedes : Jenson Button og Sergio Perez
Lotus - Renault : Kimi Räikkönen og Romain Grosjean
Mercedes : Nico Rosberg og Lewis Hamilton
Sauber - Ferrari : Nico Hulkenberg og nykommer Esteban Gutierrez
Force India - Mercedes : Paul di Resta og Adrian Sutil
Williams - Renault : Pastor Maldonado og nykommer Vallteri Bottas
STR - Ferrari : Jean-Eric Vergne og Daniel Ricciardo
Caterham - Renault : Charles Pic og nykommer Giedo van der Garde
Marussia - Cosworth : Timo Glock og nykomerne Jules Bianchi, Max Chilton og Luiz Razia
Det er altså 1 team som har forsvunnet, HRT-teamet, på grunn av vanskelig økonomi. Det er flere team som sliter økonomisk, men vi får håpe på at vi kan ha 20 biler til start gjennom hele sesongen. Det blir også spennende å se hvordan neste års regelendringer får påvirke denne sesongen. De aller fleste på konstruere en helt ny bil med også ny motor og drivverk, og dette kommer til å gi ekstra utfordringer for de hardtarbeidene teamene.
Men tilbake til årets sesongåpning. Kvalifiseringen til årets første løp var i dag kl 0700 norsk tid. Det foregikk i ganske kraftig regnvær og de to siste omgangene av kvalifisering ble utasatt til i morgen. Den som vil ha med seg den må opp tidlig. Løpet starter kl 0700 og for det skal man også få tid til å kjøre kvalifiserings omgang 2 og 3. Ingen kanoner gikk ut i 1. kvalifiseringsomgang og det blir et råtterace om å få årets første pole position. Mitt tips er Sebastian Vettel. Følg med i morgen så kommer det mer om Formel 1 og vi skal også ta med litt om de nye førerne i årets sesong.
0 Response to "Formel 1: Kvalifisering blir utsatt i Australia"
Post a Comment